رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327583

خواص جوز هندی | نکات مفید در مورد فواید جوز هندی در بارداری و دندان‌درد

هر آنچه از فواید شگفت انگیز جوز هندی برایتان بگوییم کافی نیست بسیاری از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در خصوص عجایب جوز هندی را برای شما شرح دهیم.

html>

جوز هندی میوه درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسیری رواج بسیاری دارد.

هر دانه را از خارج، پوسته سختی به رنگ قهوه‌ای متمایل به خاکستری در برمی‌گیرد و شیارهای عمیقی دارد که با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می‌شود.

دانه، سطحی چین‌خورده دارد و رنگ آن متمایل به خاکستری است. به طور کلی، جوز هندی در طولی حدود 5/2 سانتی‌متر و قطری حدود 5/1سانتی‌متر شکلی شبیه به تخم‌مرغ دارد.

آنچه جوز هندی را به‌ یکی از طعم‌دهنده‌ها و ادویه‌های پرمصرف در غذا- به‌خصوص در مناطق گرمسیری- تبدیل کرده است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است.

صرف‌نظر از نقش جوز هندی به‌عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد؛

جوز هندی منبع خوبی از:

ویتامین‌ها آهن
املاح معدنی ،‌ مس
اسیدهای آمینه کلسیم
روی ژرمانیوم

جوز هندی برای درمان و تسکین بسیاری از دردها مفید شناخته شده است. در طب سنتی، دانه و روغن جوز هندی را برای درمان بیماری‌های مربوط به اعصاب و سیستم گوارش تجویز می‌کنند.

- از روغن جوز هندی مانند روغن دانه میخک برای کاهش موقتی دردهای دندان نیز می‌توان استفاده کرد؛ کافی است چوب‌پنبه‌ای را به مقداری روغن جوز هندی آغشته کرده و روی دندان دردناک قرار دهید.

- در کشور فرانسه- علاوه بر مصرف آن به‌عنوان ادویه- مخلوط جوز هندی و عسل را برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌دهند.

- التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوز هندی و همچنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می‌یابد.

- جوز هندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

- برای کاهش علائم آلرژی نیز می‌توانید جوز هندی بخورید.

- به‌رغم خواص باارزش جوز هندی، مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می‌آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.

خواص جوز هندی

جوز هندی آرام‌کننده درد معده

برای درمان قولنج روده، جوزهندی را امتحان کنید چرا که سال‌ها برای درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده مصرف می‌شده است.

گیاه‌شناس معروف، آندرو گدرت، نویسنده کتاب «درمان بیماری‌های گوارشی» در این‌باره می‌گوید: اسانس و سایر ترکیبات شیمیایی که در جوزهندی پیدا شده به فرد کمک می‌کند تا دستگاه گوارشش منظم کار کند. برای بهبود هضم، مقداری (نباید از نصف قاشق چای‌خوری بیشتر باشد ـ چرا که مصرف مقدار زیاد جوز موجب تهوع می‌شود) جوزهندی را در یک کاسه شوربای آرد جو ریخته و به مدت چند هفته هرروز صبح میل کنید.

جوز هندی مسکن دندان‌درد

روغن جوزهندی مانند روغن دانه میخک سالیان سال برای درمان دندان‌درد و درد لثه مصرف می‌شده است. سارا اسنو، نویسنده کتاب «زندگی تازه» در این‌باره می‌گوید: «سعی کنید یک یا دو قطره از روغن جوزهندی را روی لثه بمالید. روغن جوزهندی را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

فایده دیگر روغن جوزهندی: تحقیقات نشان دده است که ترکیبات روغن جوزهندی به مبارزه باکتری‌های دهان و دندانی می‌رود که موجب ایجاد حفره در دندان می‌شوند.

لکه‌ زدایی از پوست با جوز هندی

جوش‌های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید: در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید. گفته می‌شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.

جوز هندی تسهیل‌کننده خواب

در صورتی که هنگام بستن چشم و خواب با مشکل مواجه می‌شوید، یک فنجان شیر داغ را با جوزهندی مخلوط کرده و میل کنید. شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه‌ای است که به سروتونین برای ترویج خواب در بدن تبدیل می‌شود.

جوزهندی موجب می‌شود که اثر سروتونین در بدن طولانی‌تر باقی بماند (بنابراین در مغز به مدت طولانی‌تری می‌ماند).

خواص جوز هندی برای پوست

جوش های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید:در یک کاسه، مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم به دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید، کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، ان را تمیز کنید. گفته می شود که جوزهندی، خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.

ماسکی که جوش ها وآکنه ها را ناپدید می کند

خواص جوز هندی در بارداری

می تواند باعث سقط جنین خود به خود شود؛ اما با استفاده کم در آشپزخانهٔ دوران بارداری سالم درنظر گرفته می شود. با این حال مهار تولید پروستاگلاندین و حاوی hallucinogens که اگر به مقدار زیاد استفاده شود، ممکن است به جنین آسیب برساند.

مضرات جوز هندی

از دوز هندی در مقادیر زیاد استفاده نکنید چون می تواند سمی بشود. هر روز بیشتر از یک دوم قاشق چایخوری دوز هندی استفاده نکنید. پریشان حالی، توهم‌، مسمومیت، حالت تهوع شدید، استفراغ، اسهال، تپش قلب، سرگیجه و خشکی دهان از عوارض استفاده‌ی زیاد از دوز هندی می‌تواند باشد. جوز هندی را در یک ظرف دربسته که هوا به ن نفوذ نمی‌کند، به دور از رطوبت و گرما و تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید تا بو و طعم آن از بین نرود.

طرز تهیه دمنوش جوز هندی:

مرحله اول:

برای تهیه این دمنوش نیاز به مقداری دانه یا پودر جوز هندی به همراه آب جوش می باشد شما باید در ابتدا دانه های جوز هندی را با کمک خرد کن پودر نمائید

مرحله دوم:

توجه داشته باشید که دانه های جوز هندی بسیار سفت می باشند و نیاز به یک ستگاه خرد کن یا آسیاب بسیار پر قدرت می باشد تا عصاره آن خارج گردد یا به طور مستقیم پودر آن را خریداری نمائید و در این دمنوش مصرف نمائید .

مرحله سوم:

آب را هم در کتری یا قابلمه به جوش آورید بعد مدتی صبر نمائید تا مقداری خنک گردد حالا پودر جوز هندی را در آب ریخته و به حال خود بگذارید تا به اصطلاح دم کشیده گردد.سپس با کم صافی آب را از پودر جدا نموده و در فنجان مناسبی بریزید و میل نمائید.

توجه داشته باشید جوز هندی را در هنگام تهیه چای سبز یا سیاه هم می توان اضافه نمود و میل کرد البته ترکیب جوز هندی با چای سیاه و میخک و دارچین فوق العاده است حتما امتحان نمائید و از خواص آن بهره ببرید.

دیگر خواص جوز هندی

آیا گاهی اوقات از کم خوابی رنج می برید زیرا افکار دورانی ، استرس زندگی روزمره یا مشکلات حل نشده شما را بیدار نگه می دارد؟ سپس جوز هندی می تواند به عنوان یک کمک طبیعی در خواب بدون عوارض جانبی عمل کند. پودر تازه رنده شده در شیر جوشانده می شود. مواد محلول در آب و روغنهای اساسی با گرم شدن حل می شوند. شما باید شیر گرم را با جوز هندی را 30 دقیقه قبل از خواب بنوشید تا از قدرت ترمیم کننده اعصاب آن به عنوان کمک طبیعی خواب استفاده کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها