رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328970

خواص برگ سنا | معجزه برگ سنا برای یبوست و لاغری

برگ سنا یکی از گیاهان کمتر شناخته شده است که به تازگی فواید آن برای لاغری و درمان یبوست برای ما روشن شده است در این مطلب برخی از این فواید را برا شما گرد آوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

html>

خواص برگ سنا

سنا گیاهی است که خاصیت ملین کنندگی دارد و برای درمان یبوست توصیه می شود. این گیاه توسط سازمان غذایی و دارویی آمریکا به عنوان ملینی خانگی و گیاهی تایید شده است. با این حال چای سنا برای لاغری و عاملی برای پاک سازی سموم از بدن بکار می رود.

چای سنا بوسیله ی دم کردن برگ گیاه سنا تهیه می شود. گیاه سنا دارای گل ها و غلاف زرد رنگ است. این گیاه در مناطق بیابانی رشد می کند.

در کشور های مختلفی این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی، بیماری های پوستی و بیماری های تنفسی قدمت چندین ساله دارد. طرفداران سنا اعتقاد دارند که این گیاه تاثیر بسزایی در روان کنندگی دارد که دفع سموم را از بدن تسریع می کند.

خیلی از مردم از برگ های این درخت مستقیما دمنوش کرده و می نوشند. بهتر است چای سنا را از فروشگاه های معتبر تهیه بفرمایید. چای کیسه ای و یا چای سنا عاری از رزین ها و ترکیبات آلاینده است.

خواص برگ سنا در درمان بیماری ها

برای استفاده از خاصیت برگ سنا در درمان یبوست کودکان، ۱۰ گرم گیاه سنا را دم کنید و سپس دمنوش را به همراه برگهای پخته شده سنا مکی روی شکم طفل کمپرس نمایید و بگذارید یک تا دو ساعت بماند. اگر مادر نیز دمنوش سنا بخورد و به کودک شیر بدهد همین خاصیت را دارد.

اگرداروی گیاهی سنا در قالب دمنوش روی شکم کودکان مالیده شود باعث بروز اسهال می گردد.

سم زدایی از روده ها و درمان دیابت نوع 1 از خواص سنا محسوب می شود.

برای درمان کمر درد ۴ گرم داروی گیاهی سنا را با مقداری روغن زیتون و آب بجوشانید و بنوشید.

مصرف روزانه یک قاشق چایخوری برگ سنا، به در مان آموزه ها و درمان یائسگی زودرس کمک می کند.

خواص گیاه سنا به درمان انواع:

تومورها التهاب و ورم گلو
سرطان روده بزرگ بیماری بهجت
، سرطان غده تیموس چربی خون
تومور کیسه صفرا تنگی روده
سنگ کیسه صفرا آسیت
سرطان مثانه آب آوردن بیضه ها

برای استفاده از خواص گیته ثنا در درمان پیسی صورت و لک های سطحی سفید پوست و درمان جذام و جنون برگ سنا، کشمش یاقوتی بدون هسته، هلیله کابلی، هلیله زرد و هلیله سیاه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و هر روز صبح به صورت ناشتا و شب قبل از خواب، دو قاشق چایخوری از آن را میل کنید.

خواص برگ سنا

طریقه مصرف برگ سنا برای یبوست

از بیشتر گونه‌های آن جهت درمان یبوست استفاده می‌ کنند. برگ همه ی گونه‌ها به خاطر وجود ترکیباتی به نام"انتراکینون‌ها" تلخ می‌ باشد.

با وجودی که گونه ‌ای از سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج ‌فارس می‌ روید، ولی به دلیل نیاز زیاد به این گیاه، عمده ی آن وارداتی است. گرچه گونه ی ایرانی و نوع وارداتی از نظر گیاه‌شناسی با هم متفاوت می ‌باشند، ولی از نظر خواص ضد یبوست مشابه هستند.

میزان مصرف روزانه ی برگ سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است که می‌ توان بر روی آن حدود یک استکان آب ریخت و 10 دقیقه جوشاند، سپس صاف کرد و میل نمود.

بهترین زمان مصرف شب هنگام است. گرچه می‌ توان این محلول تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بین نمی‌رود.

در مصرف سنا نباید زیاده‌ روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد. همچنین نباید از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده می‌ گردد. بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن را قطع نماییم.

نکته قابل توصیه دیگر این است که سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برای رفع یبوست از سنا به‌ طور وسیع در جهان استفاده می ‌شود، صنایع داروسازی قرص آن را تهیه نموده که در داروخانه‌های ایران موجود می ‌باشد.

قرص سنا را می ‌توان بین 2- 1 عدد در روز مصرف کرد که از نظر مزه، شبیه به جوشانده ی این گیاه نیست.

برگ سنا و لاغری

یکی از راه‌هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند، استفاده از گیاهان دارویی برای کاهش وزن و لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود، مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از این گیاهان برای لاغرشدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه داشت. یکی از گیاهان دارویی موثر استفاده از برگ سنا برای لاغری است.

طبق نظر پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، برای برطرف کردن چاقی شکم، اولین درمانش سنای مکی و گل سرخ است، به این منظور بایستی، برگ سنا و گل سرخ را مخلوط کرده، مانند چای معمولی دم کرده و مصرف شود. سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان و از بدن خارج می کند. البته همه مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را بیشتر دارد و اثر گذارتر است.

برگ سنا و بواسیر

یکی دیگر از خواص برگ سنا درمان بواسیر می باشد طبق توصیه پزشکان طب سنتی این گیاه لک ها مقعد و بواسیر را معالجه می نماید و این به دلیل این است که تورم را کم می نماید و موجب تولید مدفوع نرم می گردد همچنین شکاف مقعد را به حالت اولیه بر می گرداند لذا باعث درمان آنی بواسیر می گردد شما با میل نمودن دمنوش سنا باعث می شوید ترکیبات آن جذب روده گردد و ترکیبات غیر قندی از روده بزرگ جدا می شوند سپس این تشکیلات غیر قندی محرک روده گشته و موجب زیاد شدن حرکات پریستالتیک می گردند و بدین منوال مدفوع با سرعت زیاد از روده عبور می نماید .

موارد منع برگ سنا

در مصرف برگ سنا نباید زیاده‌روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد. همچنین نباید از این گیاه به‌ طور ممتد و طولانی استفاده شود، چون باعث تنبلی روده می‌گردد. بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن قطع شود. لازم است ذکر شود، میزان مصرف روزانه برگ گیاه سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است.

گیاه سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود، همچنین مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

مصرف سنا در برخی از شرایط ممنوع می باشد. افراد مبتلا به:

انسداد روده هموروئید
بیماری کرون زخم معده
کولیت لولسراتیو

می بایستی از مصرف سنا خودداری کنند.

در صورت مصرف داروهای قلبی، قبل از مصرف سنا حتما با پزشک خود مشورت کنید، چرا که امکان بروز تداخلات دارویی و وقوع اختلالات قلبی وجود دارد.

مصرف همزمان سنا با داروهای ادرارآور ممنوع بوده، چرا که این امر می‌تواند منجر به دفع بیش از حد پتاسیم از بدن شود.

از عوارض برگ سنا در صورت مصرف بیش از حد این گیاه، قولنج، بروز دردهای شکمی و دل پیچه است. برای کاستن عوارض جانبی توصیه می‌شود، آن را با گشنیز، دارچین، زنجبیل، انیسون و هل مخلوط نموده و مصرف کنند. به طور کلی مصرف برگ سنا در دوز مناسب، تقریبا بی خطر بوده و هیچ گونه نگرانی درباره مصرف آن وجود ندارد.

چه قدرت درمانی در سنا وجود دارد؟

برگ های سنا (Sennae folium) و میوه ها (Sennae fructus) برای درمان کوتاه مدت یبوست های گاه به گاه توصیه می شود . از اثر ملین گیاه دارویی نیز در صورت تمایل به حرکات روده ای ، به طور مختصر استفاده می شود. این مورد در مورد بواسیر و شقاق مقعدی وجود دارد ، به عنوان مثال ، همچنین قبل و بعد از عمل در حفره شکم ، پس از عمل در راست روده و مقعد و برای تمیز کردن روده بزرگ قبل از معاینات اشعه ایکس استفاده می شود.

مواد اصلی سنا به اصطلاح آنترانوئیدها ("آنتراکینون ها") هستند: باعث آزاد شدن آب در روده می شوند ، به طوری که مدفوع نرمتر می شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص چغندر / خواص چغندر برای رفع یبوست
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها