رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356329

بزرگترین کتاب سنگی جهان

در پایین تپه ماندالای در برمه گنبد بودایی با نام بتکده کوتودو (kuthodow pagoda) قرار دارد .این گنبدها درزمان پادشاهی" مینون مین "در سال 1857 به عنوان بخشی از بنیادهای سنتی درشهر جدید سلطنتی ماندالای ساخته شد .

مقبره
a href="http://www.saat24.news/news/356329/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86" target="_blank">پادشاه "میندون "نگران از بین رفتن آموزش گوتاما بودا به نسل های آینده بر اثر تهاجم بریتانیا بود به همین دلیل برای حفظ متن کامل بودایی ، تیپیتاکا یا پالی کانن ( سه سبد اصطلاحی سنتی برای کتاب مقدس بوداییان ) را روی صفحه های بزرگ سنگی حک کردند . هر صفحه سنگی " کایوکساگو"نامیده می شد ودر حرم خود یک سنگ قیمتی در بالای اطراف بتکده طلایی قرار داشت . این 730 گنبد مرمربه طور مجزا هستند و بزرگترین کتاب جهان نامیده می شوند .

متن اصلی تریپتاکا پالی کانن ، 729 صفحه است و با آخرین صفحه سنگی که چگونگی قرار گرفتن این صفحه های سنگی را توضیح می دهد به 730 صفحه می رسد .این صفحه های سنگی در ردیف های مرتب در سه محوطه اطراف بتکده قرار گرفته اند . آخرین صفحه سنگی در گوشه جنوب شرقی اولین محوطه قرار گرفته است .

کار نوشتن کتاب از سال 1860 در نزدیک کاخ بزرگ ماندالای شروع شد . متن با دقت بسیار به وسیله گروه روحانیون ارشد و مشاوران عالی رتبه غیر روحانی تنظیم شد . تیپیتاکا در کتابخانه سلطنتی به شکل کتاب خطی برگ نخل نگهداری می شد . یک نفر با دقت متن را روی سنگ های مرمرکپی کرد که سنگ تراشان روی آن کار کنند .

80 نا 100 خط کتیبه روی هر سمت کتیبه های برمه حکاکی شده و در ابتدا با ورقه های طلا پر شده بودو سنگ تراش هر 16 خط را در یک روز انجام می داد و سه روز طول می کشید که کار حکاکی یک سنگ به پایان رسد .

زمان حمله بریتانیا تکه های های طلای صفحه ها و سنگ های گرانبها وچیزهای با ارزش دیگر غارت شد .و امروزه نوشته ها با جوهر سیاه از جنس لاک شفاف پر شده و هنوز چند سنگ قیمتی باقی مانده است .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها