رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 383333

خواص شبدر | فواید شگفت انگیز شبدر برای پوست و کاهش علائم یائسگی

شبدر برای پوست و کاهش علائم یائسگی معجزه میکند اما شاید بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نباشیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

شبدر
html>

شبدر گیاهی می باشد که با اسم های دیگری مثل ذرق، شرویت، ادقوقو و… معروف است. طبع این گیاه گرم و خشک می باشد.

این گیاه جزء خانواده تریفولیم (Trifolium) و مهم‌ترین گیاهان علوفه‌ای خانواده لگومینز (Leguminous) در نواحی معتدل و مرطوب می باشد که ازحیث علوفه‌ای و چراگاهی دارای ارزش فراوانی می باشد و در غذای دام‌ها نقش مهمی داراست. شبدرها گیاهی سه برگچه‌ای هستند .تعداد انواع شبدر در دنیا حدود ۳۰۰ گونه نام برده شده است

شبدر قرمز Red Clover Trifolium pratense یک گیاه همیشگی است که به طور معمول در اروپا، آسیا و آفریقا رشد می کند و بومی آمریکای شمالی می باشد و می تواند حدود ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد و دارای گل های لوله ای شکل صورتی - بنفش می باشد.

شبدر آبی نوع دیگری از شبدر است.گیاهی خودرو، آبزی خزنده ضخیم می باشد. برگ و ساقه های گل دار تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر رشد می نماید. برگ های آن با دمبرگ دراز و سه تایی هستند. هربرگچه آن به شکل تخم مرغ می باشد، در نوک ساقه یک گل آذین پر گل هرمی موجود است. گل های آن به رنگ سفید مایل به صورتی، با پنج گلبرگ پوشیده از کرک های دراز می باشد و در فاصله ماه های فروردین تا خرداد گل های آن قابل مشاهده هستند.

در ایران ۵۴ نوع شبدر موجود است که از این تعداد دو نوع شبدر ایرانی (Trifolium resupinatum) و شبدر برسیم (Trifolium alexandrium) به شکل وسیع کاشت می گردند.

خواص شبدر

خواص شبدر

- خواص درمانی این گیاه در نوع خود قابل تقدیر است شبدر دارای ویتامین‌هایی مثل A و C، ریبوفلاوین و نیاسین آرامش‌بخش اعصاب و در معالجه افسردگی موثر می باشد و می‌توان در مکمل‌های غذایی هم ازشبدرها مصرف نمود.

- از دیگر خواص شبدر ویژگی تصفیه کنندگی و تنظیم عملکرد کبدی می باشد که در نتیجه موجب تازگی و شادابی پوست صورت می گردد.

- این گیاه و جوانه آن ویژگی ضد سرطانی زیادی را داراست و برای معالجه کم خونی هم مصرف می گردد و در واقع بهترین درمان کم خونی و افرادی که پلاکت پایین دارند استفاد از شبدر می باشد.

- از عصاره شبدر می توان سرمه آماده کرد . برای چشم بسیار مفید می باشد . بذر این گیاه را جهت درمان کک و مک صورت مصرف وتوصیه می نمایند . شبدر ضد تشنج می باشد و شکوفه های آن از تنگ نفس جلوگیری می کند و اگر نگران سکته قلبی هستید شبدر را مصرف نمایید.

- برای خلاصی از سرفه شبدر تازه را با مخلوط عسل میل نمایید یا شبدر خشک را با آب جوش دم کرده و با عسل شیرین کنید و مصرف نمایید.

- روغن گرفته شده از شبدر جهت درد مفاصل مفید است.

- افرادی که از میگرن رنج می برند از دم کرده شبدر استفاده نمایند.

- برای جلوگیری از ریزش مژه و ابرو شبدر خشک را با گلاب مخلوط و به موضع بمالید.

- پیشگیری از پوکی استخوان یکی دیگر از فواید شبدر است.

- افرادی که یبوست دارند از شبدر تازه مصرف نمایید.

خواص شبدر قرمز و آبی

خواص شبدر برای پوست

برای برطرف کردن کک‌ مک تخم این گیاه را جوشانده سپس به صورت ضماد بر روی پوست مالش دهید همچنین شبدر از بروز چین و چروک زودرس در پوست جلوگیری می کند و باعث طراوت و شادابی پوست می گردد.

خواص شبدر برای بانوان

شبدر قرمز دارای ایزوفلاون‌های است که برای کاهش علائم یائسگی مثل گرگرفتگی‌های شبانه، تعریق شبانه، سفتی سینه و سندرم پیش از یائسگی مفید است، و زنان زیادی پس از یائسگی در تمام دنیا از شبدراستفاده می نمایند.

خواص شبدر آبی

شبدر آبی دارای یک ماده تلخ و احتمالا یک ساپونین می باشد و ترشح شیره های گوارشی خصوصا شیره های معدی را تحریک می نماید. گاهی تب هم می باشد.معمولا جوشانده شبدر آبی (بر روی۲-۳ قاشق غذاخوری از گیاه پودر شده آب سرد ریخته آن را بجوشانید و بگذارید خنک گردد) را به جهت اختلالات معده، بی اشتهایی و ضعف عمل دستگاه گوارشی استفاده می کنند.

خواص شبدر برای بانوان

خواص شبدر قرمز

شبدر قرمز فشار خون بالا را کاهش می دهد سیستم ایمنی بدن را قوی می سازد
شبدر قرمز یک داروی خلط آور می باشد سبب از بین رفتن ویروس و باکتری می گردد
شبدر قرمز برای سلامت قلب موثر است برای معالجه سرفه های کوتاه مدت کودکان مفید است

طرز تهیه جوانه شبدر
طرز تهیه جوانه شبدر

جهت آماده کردن جوانه شبدر ابتدا ۱۰۰ تا ۲۵۰ گرم دانه شبدر را پاک رده و بشویید در ظرف آبی خیس نموده و در جای خنک و دور از نور زیاد قرار دهید وهر روز یک تا دو بار آب آن را عوض نمایید ،

پس از حدود دو روز خیس نمودن آنها داخل آبکش بریزید و دستمالی مرطوب روی آنها بگذارید و روی دستمال را خیس نگهدارید و این کار را تا هنگامی که جوانه سر از پوسته دانه بیرون بزند تکرار کنید، بعد از آماده شدن جوانه ها در یک ظرف در بسته در یخچال قرار دهید .

مضرات شبدر

شبدر قرمز به ندرت موجب زودرنجی، تغییرات در قاعدگی زنان و افزایش وزن می گردد

عصاره شبدر قرمز در زنانی که سابقه ی سرطان سینه دارند، استفاده نشود.

زنان باردار و شیرده نباید از شبدر قرمز مصرف نمایند.

استفاده از عصاره ی شبدر قرمز با داروهای رقیق کننده ی خون مانند وارفارین و معالجه های هورمونی تداخل پیدا می نماید.

دیگر خواص شبدر

شبدر قرمز بیشتر در آشپزخانه به صورت جوانه استفاده می شود. نهال تازه حاوی بسیاری از مواد معدنی مهم و مواد اثری مانند ویتامین های B1، B3 و C و همچنین نسبت های بالاتر از منیزیم، کلسیم و پتاسیم است. جوانه ها طعم مطبوع ، ملایم و کمی مغزدار دارند . از جوانه شبدر قرمز می توان به روش مشابهی برای شیرین کردن استفاده کرد و برای بسیاری از غذاهای سالاد مناسب است. جوانه ها را می توان به راحتی در دستگاه های به اصطلاح جوانه زنی پرورش داد و حدود 5 تا 8 روز قبل از آماده شدن برای خوردن به آنها نیاز دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها