رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 405257

خواص گل توتیا | فواید جالب گل توتیا برای چشم و درمان سرطان

گل توتیا برای درمان بسیاری از بیمارها مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با خواص گل توتیا هرچه بیشتر آشنا کنیم.

گل توتیا
html>

معرفی گل توتیا


خانواده: Primulaceae
زیرشاخه: Primuloideae
جنس: Primula
زیرمجموعه: P. subg. الوریتیا
Sectio: P. sec. الوریتیا
گونه: Primula auriculata

گل توتیا یک گونه از شرق ترکیه از طریق قفقاز است، با برگهای شسته و ریز برگ، درست زمانی که شروع به گل دهی می کند. گل ها در یک سر تنگ هستند، تقریبا کروی، و معمولا خوب، قرمز مایل به زرد بنفش یا عمیق صورتی رنگ، گاهی تیره تر هستند.

مشخصات گیاه

مقدار 9 سانتیمتر در گلدان زیستگاه باغ Alpine زمستان / قسمت سایه تابستان
عرض 15 سانتیمتر خاک غنی
ارتفاع 20 سانتیمتر رده گیاه آلپ
خانواده Primulaceae محدوده ارتفاع 6 - 20 سانتی متر

گیاه Primula auriculata با نام فارسی پامچال جویباری یا پامچال طناز از خانواده Primulaceae است. این گیاه از زمان های کهن در استان همدان به عنوان یکی از گیاهان دارویی مفید مورد مصرف بوده است. با توجه به مصارف سنتی این گیاه تحقیقات گسترده ای در مورد استفاده بومی و یافته‌های نو در مورد این گیاه صورت پذیرفت. در دم این گیاه پودر سفیدرنگی موجود است که مردم عادی آنرا به نام توتیا معرفی می کنند و اعتقاد دارند که کشیدن این پودر در چشم موجب جلوگیری از عوارض متعدد و ناراحتی‌های مختلف چشمی می گردد. همچنین معتقدند این ماده در پیشگیری و معالجه بیماریهایی مثل آب مروارید، آب سیاه، تراخم و بهبود خشکی‌های چشمی و ضدعفونی کردن چشم موثر است.

خواص گل توتیا

خواص گل توتیا


این گیاه از زمان های کهن در ایران به عنوان یکی از گیاهان دارویی مهم مصرف می گردید که اکثر بیماریهای چشم را معالجه و در تقویت دید فوق العاده مفید می باشد .
این گیاه علفی دائمی زودرس و بهاره که در چمنزارهای مرطوب ارتفاعات کوهستانی رشد می‌ کند. این گیاه در اردیبهشت ماه به گل می دهد و افراد زیادی از داخل کشور و کشورهای اروپایی نظیر فرانسه را مشتاق دیدن خود کرده است . این گیاه علاوه بر عملکردش در درمان بیماریهای چشم، Sezik و همکاران با مطالعاتی که برروی 103 گیاه در ترکیه صورت پذیرفت به مصارف محلی این گیاه برای بیماری آنفولانزا رسیده اند.

خواص گل توتیا برای چشم

خواص گل توتیا برای چشم


توتیا ضد عفونی کننده عالی برای چشم می باشد ترمیم کننده و جذب کننده رطوبت چشم است.کشیدن توتیا در چشم موجب دیدن بهتر چشم می گردد و باعث ازدیاد توانایی بینایی می‌گردد و اگر قبل از طلوع خورشید آنرا از گیاه جمع کنند دارای خاصیت درمانی موثر تری است.
توتیا موجب از بین رفتن خارش چشم می‌شود. مصرف آن باعث شستشو و تمیزی چشم می گردد. بعضی ها عقیده دارند که باید این پودر را در شیر تازه ریخته و آنرا خشک کرد و عده‌ای دیگر آنرا در آبغوره حل نموده و برای استفاده های بعدی نگهداری می‌ کنند.
همچنین توتیا موجب تحریک غدد اشکی و غدد مترشحه لبه پلک ها می گردد و سطح کره چشم را مرطوب و شفاف می‌نماید و چون از رطوبت اضافی داخل چشم جلوگیری می نماید مانع از تار شدن یا کم شدن نور چشم می گردد.
به علت اینکه این دارو نفوذ پذیر است در نتیجه بعد از نفوذ در چشم موجب تنظیم گردش خون در مویرگهای شبکیه می گردد.سپس شبکیه خوب تغذیه می کند و بدن انسان کمتر دچار به بیماری شبکوری می شود .
با مصرف توتیا ماهیچه‌های چشم از جمله ماهیچه‌های حرکت دهنده عدسی چشم تقویت می گردد و در نتیجه کسانی که از این دارو مصرف می کنند زمان بیشتری طول می کشد تا به پیر چشمی مبتلا شوند.

جهت مصرف برای چشم


توتیا را بـه مـدت 10 ثانیه در داخل چشم نگه دارید تا گرده به خوبی در چشم جذب گردد.اگـرچه این کـار موجب سوزش چشم می گردد و پس از یک دقیقه هـم اشک فروانی از چشم می آید اما سبب تمیزی و شفافیت چشم می گردد.

خواص گل توتیا برای سرطان


عصاره گل توتیا رشد سلولهای بدخیم را به صورت وابسته به دوز مهار می کند. القاء آپوپتوز توسط تجزیه آپوپتوتیک DNA هسته ای و فعال سازی caspas-3 در سلول های مورد آزمایش نشان داده شده است. این یافته ها نشان می دهد که عصاره متانولی خام و مقدار دیکلورمتن P. auriculata ناشی از آپوپتوز است و پرولتراسیون را در سلول های سرطانی روده ای مهار می کند و می تواند به عنوان منبع برای ساختار در طراحی دارو برای مبارزه با سرطان روده بزرگ استفاده شود.

خواص گل توتیا برای سرطان

دیگر خواص گیاه


Primula یکی از مهم ترین گونه های خانواده Primulaceae است که عمدتا در مناطق سرد قرار دارد. برخی از گونه ها به طور سنتی در برابر سرفه، صرع و تشنج استفاده می شود. اثرات ضد باکتری، ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد التهابی نیز برای گونه های مختلفی از گونه Primula (گزارش شده است. Primula auriculata یک گیاه دارویی ارزشمند محلی استاز اثرات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی از عصاره های هوایی و برگ این گیاه گزارش شده است. در این مطالعه سعی شده است عصاره های P. auriculata را برای بررسی مکانیزم اثرات سمیت سلولی بر HT-29، یک سلول آدنوکاسینوما کولون انسان که به طور گسترده در مطالعه سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، مورد بررسی قرار دهد.

دیگر کابرد های گیاه توتیا

گل توتیا یکی از گیاهان پرطرفدار کشت شده در دنیا است. با گل های رنگارنگ ، اوایل سال رنگ را به بالکن و تراس می آورد. برخلاف تصور عمومی ، گیاه پس از گلدهی نباید دفع شود ، بلکه می توان آن را در باغ کاشت ، جایی که به سرعت رشد می کند. در باغ طبیعی ، گیاهان چند ساله به دلیل ظاهر طبیعی و سهولت مراقبت از آنها ارزشمند هستند. سرگرمی ها و باغبانان حرفه ای از آنها برای کاشت رنگارنگ در مناطق کم نور باغ و برای کاشت زیر استفاده می کنند. گل توتیا بهتر است به صورت گروهی یا در ترکیب با سایر گلهای بهاری مانند گل لاله یا گل نرگس نشان داده شود.

پیشنهاد می شود بخوانید:خواص گلرنگ / طرز استفاده از گلرنگ در غذا / روغن گلرنگ برای لاغری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها