رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 450357

طرز تهیه مربای زرشک خشک قرمز | نحوه تهیه آش زرشک

مربای زرشک خشک قرمز یک مربای خوشمزه و ملس است که میتواند به عنوان در کنار میز صبحانه ما قرار بگیرد و خوردن صبحانه را برای کودکان لذت بخش کند در ادامه شما را با دستور تهیه این مربا همراهی می کنیم.

مربای زرشک
html>

مواد لازم:

زرشک یک کیلو گرم وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
شکر یک کیلو و دویست گرم آبلیمو به مقدار لازم



طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا زرشک را خوب پاک نمایید ، چند بار با آب سرد بشویید و بعد داخل کاسه ای قرار دهید ، داخل کاسه را با آب خیلی سرد پر نمایید ، طوری که آب روی زرشک کاملا قرار بگیرد و زرشک ها را به مدت نیم ساعت در آب سرد باشد تا گرد و خاک باقیمانده روی دانه های زرشک کاملا ته نشین گردد .

مرحله دوم:

بعد زرشک را آبکش نمایید ، به آرامی بشویید و دویست گرم از شکر را لابه لای زرشک بریزید و به مدت۵-۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا هم آب زرشک خارج گردد و هم مزه دار گردد.

مرحله سوم:

باقیمانده شکر را آسیاب نمایید تا نرم گردد بعد با یک و نیم لیتر آب ولرم و آب از زرشک درآمده و شکر قاطی نمایید . داخل یک قابلمه لعابی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا شربت بجوش آید . ( درب قابلمه باز باشد )

مرحله چهارم:
وقتی شربت به جوش آمد ، زرشک را داخل شربت قرار دهید . توجه داشته باشید که اصلا مربا را هم نزنید . برای مخلوط کردن مواد دسته های قابلمه را با دست بگیرید و با حرکت دادن قابلمه ، مواد را به هم بزنید . ( هم زدن مربای زرشک در این مرحله هم موجب وا رفتن زرشک ها می گردد و هم رنگ مربا را تیره می نماید) .

مرحله پنجم:
در آخر های پخت مربا وانیل را به مواد اضافه نمایید ( حرارت خوردن وانیل باعث تلخ شدن مربا یا دسر می گردد) و با یک قاشق استیل خشک و تمیز ، به آرامی مواد را قاطی نمایید .
به محض جا افتادن مربا ، حرارت زیر قابلمه را خاموش نمایید . قابلمه مربا حاضر شده را را با درب باز در مجاورت هوا بگذارید تا خنک گردد و بعد داخل شیشه مورد نظر بریزید و داخل یخچال نگهداری نمایید .

نکات مهم در تهیه مربا ی زرشک:

نکته اول:

شایان ذکر است که مربای زرشک بر خلاف اقسام دیگر مربا ، به محض پختن آماده سرو نمی باشد و حداقل دو روز باید در یخچال بماند تا قابل مصرف گردد .

نکته دوم:

میزان شکر گفته شده در مواد لازم در این دستور طعم مربا را خیلی شیرین نمی نماید و مربا در نهایت طعمی ملس دارد . در صورت علاقه به شیرین تر شدن مربا می توانید مقدار شکر را تا یک کیلو و پانصد گرم (حداکثر ) بیافزایید .

نکته دوم:

اصولا آشپز ها برای تهیه مربا از میوه های ترش ، در ازای هر یک کیلو گرم میوه از یک کیلو گرم شکر استفاده می نمایند . ولی در مورد زرشک فرق دارد چون ترشی آن کمی بیشتر از حد معمول می باشد در این رسپی میزان زرشک ۲۰۰ گرم بیشتر از حد معمول می باشد .

نکته سوم:

در مورد میوه های شیرین نیز اصولا باید در ازای هر یک کیلو گرم میوه از ۷۰۰ گرم شکر استفاده گردد . این یک قاعده کلی می باشد و مسلما میزان های گفته شده بسته به میل خانواده می تواند تا حدی تغییر دهید .

نکته چهارم:

بعد از اتمام مراحل پخت تمام مرباها ، همیشه فرصت دهید تا مربا خنک گردد و بعد آن را به ظرف و شیشه مورد نظرتان بریزید . ولی به جهت پایین آوردن دمای مربا بهتر است از یخچال استفاده ننمایید .
نکته پنجم:

استفاده از آبلیمو در آخرین زمان های پخت اکثر مرباها لازم می باشد و برای جلوگیری از شکرک زدن مربا به کار می رود ولی در مورد مرباهای ملس یا کمی ترش تر نیازی به این کار نمی باشد .

نکته ششم:

شایان ذکر است که یکی از شایع ترین علت های شکرک زدن مربا جوشیدن بیش از اندازه مربا می باشد. البته در صورتی هم که مربا به اندازه کافی حرارت ندیده و نجوشیده باشد امکان کپک زدن آن نیز هست. پس باید به زمان جوشاندن مربا کاملا دقت نمایید .

نکته هفتم:

آسیاب کردن شکر به این خاطر می باشد که در زمان کوتاه پختن این مربا ، ممکن است شکر خوب با آب مخلوط نگردد و در انتها باعث شکرک زدن مربا گردد . بهتر است اول شکر را آسیاب نمایید ، قبل از قرار دادن آب و شکر روی حرارت آنها را خوب با هم قاطی نمایید . بعد روی حرارت بگذارید . توجه داشته باشید که شکر آسیاب شده در آب ولرم آسان ترحل می گردد تا آب جوش یا سرد .
بسته به میل شخصی تان می توانین از کمی گلاب یا دونه هل هم در این مربا به کار ببرید

طرز تهیه آش زرشک

طرز تهیه آش زرشک


موادلازم:

پیاز 1 عدد نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن به میزان لازم سبزی آش 200 گرم
لپه یک دوم پیمانه زرشک 50 گرم
برنج 2 پیمانه کشک به میزان لازم
آب زرشک 3 پیمانه نعنا داغ به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم پیاز داغ به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا پیاز را خرد کرده در تابه روغن بریزید و پیاز را تفت دهید بعد از آنکه رنگ پیاز طلایی شد لپه و برنج را اضافه کرده مجددا تفت دهید.

مرحله دوم:

دراین مرحله زرشک و آب را به مواد بالا اضافه کنید و بزارید لپه ها خوب پخته شود سپس زردچوبه و سایر ادویه ها را با نمک و سبزی به مواد اضافه کنید و صبر کنید تا آش پخته و جا بیفتد در آخر زرشک را با روغن تفت داده و به آش اضافه کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها