رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 490184

توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی ناشی از ماسک‌

ساعت24 -با شیوع کروناویروس کادر درمانی و بسیاری از افراد دیگر مجبور هستند بیشتر روز را از ماسک‌ استفاده کنند که این امر منجر به ایجاد ناراحتی و آسیب‌های پوستی برای این افراد می‌شود.

ماسک
style="text-align:justify">ماسک‌های صورت باید کاملاً متناسب با صورت فرد استفاده‌کننده باشد و برای اطمینان از حداکثر محافظت لازم است محکم به اطراف بینی بچسبد. در این شرایط و در محیط‌های استرس‌زا و گرم این ماسک‌ها می‌توانند منجر به ایجاد ناراحتی و آسیب‌های پوستی برای این افراد شوند.

یک مطالعه جدید به تفصیل این نوع از آسیب‌های پوستی را بررسی کرده است.

یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هادرسفیلد انگلیس اینگونه توضیح می‌دهد که پوست افراد زیر ماسک‌ها عرق می‌کند و این موضوع منجر به افزایش اصطکاک و در نتیجه فشار آوردن و آسیب دیدن بینی و گونه‌ها می‌شود که احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد.

معمولاً پوشاندن زخم در به حداقل رساندن آسیب بیشتر و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند اما در شرایط کنونی، یک پانسمان ممکن است مانع از قرارگیری مناسب ماسک و در نتیجه ایجاد خطر عفونت شود.

این مقاله طیف وسیعی از تجهیزات پزشکی از جمله لوله‌های درون بینی و درون نایی، لوله‌های اکسیژن، سوندهای ادراری، قالب‌ها و گردنبندهای طبی را پوشش داده است اما درواقع افزایش استفاده از ماسک محققان را بر آن داشته تا این مطالعه را صورت دهند.

مقاله اخیر یکی از اولین مقاله‌هایی است که در مورد استفاده ایمن از این وسایل پزشکی توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد. نویسندگان هم به پزشکان متخصص مراقبت‌های بهداشتی و هم به صنعت تولید تجهیزات پزشکی توصیه را ارائه می‌کنند.

این مقاله همچنین به اصطلاح زخم‌های بستری پرداخته است که به دلیل استفاده مکرر از برخی وسایل پزشکی ایجاد می‌شود. زخم بستر به آسیب‌هایی گفته می‌شود که در اثر فشار به پوست ایجاد می‌شود و پوست و بافت زیرین آن را در هم می‌شکند.

این زخم‌ها می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌ها از جمله «سپسیس» را افزایش دهند که ممکن است مرگبار باشد. آن‌ها همچنین دردناک هستند، جای زخم و آسیب از خود برجای می‌گذارند، منجر به ریزش موی دائمی می‌شوند و مدت زمان بستری فرد را در بیمارستان افزایش می‌دهند.

متخصصان به افرادی که دائم از ماسک‌ استفاده می‌کنند، توصیه می‌کند که پوست خود را مرطوب نگه دارند. تمیز نگه داشتن پوست زیر ماسک اهمیت زیادی دارد همچنین بهتر است ۳۰ دقیقه پیش از گذاشتن ماسک از کرم‌های محافظتی استفاده کنند.

همچنین توصیه می‌شود هر دو ساعت یک بار فشار ماسک از روی صورت برداشته شود. کادر درمانی بهتر است هر دو ساعت یک بار به محیطی تمیز و عاری از میکروب بروند و ماسک را از روی صورت خود بردارند و پوستشان را دوباره تمیز کنند.

ممکن است برخی افراد عادی به جز کادر درمانی مانند افرادی که در فروشگاه‌ها کار می‌کنند یا با مردم زیادی در ارتباط هستند نیز از این ماسک‌ها استفاده کنند. توصیه می‌شود این افراد نیز هر ازچندگاهی ماسک را از روی صورت خود بردارند و هرگاه احساس کردند ماسک روی پوست‌شان اصطکاک زیادی دارد آن را از روی صورت‌شان بردارند.

مراکز کنترل و پیشگیری از امراض ایالات متحده آمریکا (CDC) اخیراً دستورالعمل‌های خود را برای استفاده از ماسک صورت به‌روز کرده‌اند.

بروز علائم بیماری کووید-۱۹ ممکن است تا ۱۴ روز به طول بینجامد و برخی از افراد امکان دارد بدون هیچ علائمی به این ویروس مبتلا باشند.

از همین رو این آژانس به مردم توصیه کرده است تا هنگام خروج از خانه از ماسک‌های پارچه‌ای برای پوشاندن صورت خود استفاده کنند.

همچنین از مردم خواسته تا به دلیل کمبود ماسک‌های جراحی و N۹۵ آن‌ها را خریداری نکنند و تنها از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند تا ماسک‌های پزشکی به کادر درمانی برسد.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، از آن‌جایی که ماسک‌های پارچه‌ای فشار کمتری روی پوست صورت ایجاد می‌کنند، مضرات بالینی کمتری نیز به همراه دارند. با این حال مراقبت از پوست، تمیز نگاه داشتن آن و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده پیش از استفاده از این ماسک‌ها نیز توصیه می‌شود.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها