رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507377

حال ناخوش روزنامه‌نگاران

ساعت 24- گروه اجتماعی | امنیت شغلی خبرنگاران پیش از این نیز به عنوان یک وعده مطرح شده بود، حالا در آستانه روز خبرنگار، وزیر کار بار دیگر پیشنهاد تدوین لایحه‌ای را برای امنیت شغلی خبرنگاران با کمک تشکل‌های خبرنگاری ارایه کرد و گفت:

dir="RTL">روزنامه اعتماد به نقل تز وزیر نوشت:باید افشاگران فساد را تشویق کنیم. روز خبرنگار در سال جاری، در حالی جشن گرفته می‌شود که از ابتدای شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی متعاقب آن، شغل بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در رسانه‌های مکتوب و اینترنتی به خطر افتاده است، چوب حراج به نام تعدیل به تن روزنامه‌نگاران خورده است و حال در آخرین ماجرا، روزنامه ‌شهروند قربانی دیگری است که به نام توقف انتشار کاغذی قرار است دست به تعدیل گسترده‌ای ازنیروهایش بزند.

مراسم روز خبرنگار در چنین فضای تلخی برگزار شد، اما همین فرصت، مغتنم بود تا با مساعدت روابط عمومی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فرصتی برای بیان مشکلات‌شان به وزیر کار داشته باشند، این مراسم عصر روز سه‌شنبه با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وزیر و برخی اساتید و پیشکسوتان روزنامه‌نگاری در مجتمع فرهنگی و ورزشی تلاش برگزار شد.

"من از زندگی دشوار چریک ‌بودن رسیدم به گفت‌وگو»، هادی خانیکی، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات در این نشست با گفتن این جمله تاکیدی دوچندان بر اهمیت گفت‌وگو کرد و گفت: «این روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هستند که می‌توانند ارتباطات در جامعه را روان کنند.» این مدرس دانشگاه گرچه به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگو برای حل مشکلات و معضلات اجتماعی در جامعه اشاره کرد، اما افزود که شاید به‌زعم برخی، بین این حرف‌ها و واقعیت زندگی ما فاصله بسیاری باشد. با این حال، می‌توان امیدوار بود که با گفت‌وگو بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و برای این امر، به ابزارهای ارتباطی نیاز است. این مدرس دانشگاه نیز در صحبت‌هایش به مسائل صنفی روزنامه‌نگاران اشاره کرد و از ناامنی این شغل و تهدیدهای بی‌شمار سر راه روزنامه‌نگاران انتقاد کرد. «فریدون صدیقی»، روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز در این مراسم از دشواری‌های صنفی روزنامه‌نگاری گفت و این پرسش را مطرح کرد که با وضع فعلی روزنامه‌نگاری در ایران، دانشکده‌های روزنامه‌نگاری با چه امیدی مشغول تربیت روزنامه‌نگاران هستند؟ در حالی که بیکاری غم‌افزا سرنوشت بسیاری از روزنامه‌نگاران کشور شده است. به‌زعم این روزنامه‌نگار، تنگ‌نظری‌های تحمیل ‌شده بر رسانه‌ها طی سالیان عرصه شغلی را بر روزنامه‌نگاران کشور تنگ کرده، تا جایی که حالا مسافرکشی گزینه دوم کاری روزنامه‌نگاران شده است و چاره‌ای جز آن ندارند. در ادامه این مراسم، مینا شهنی، بازرس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با اشاره به مشکلات صنفی روزنامه‌نگاران گفت: «سال‌هاست که کار روزنامه‌نگاری می‌کنیم و هر سال می‌گوییم که امسال، سال آخر است، می‌گوییم که دیگر کسی روزنامه کاغذی نمی‌خواند و عمر روزنامه‌ها سر آمده است، ما می‌بینیم که گزارش‌های موثر در مورد زمین‌خواری، کوه‌خواری و دریاخواری از دل همین گزارش‌های روزنامه‌ها منتشر می‌شود و بیرون می‌آید.» شهنی تاکید کرد که شاید از منظر سرعت، روزنامه‌ها از رسانه‌های آنلاین عقب‌تر باشند، اما همچنان روزنامه‌ها در کشور ما سازوکار مستحکم‌تری دارند.

در ادامه این برنامه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افشای فساد حمایت کرد و گفت: افشای فساد باید تبدیل به رویه شود و از افشاگران فساد هم حمایت کنیم و هم جایزه برای افشاگران فساد در نظر بگیریم. او در مورد پرداخت تسهیلات کرونا به کسب و کارهای آسیب‌دیده نیز اظهار کرد: در راستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا ۷۸ میلیارد تومان تسهیلات برای ۴۷۸ بنگاه خبری تاثیر گرفته از کرونا در قالب ۴۵۹۹ شغل با موضوع کرونا پرداخت شد. او افزود: همچنین اگر منابع دولتی تامین شود قرار است وام ۱۰ میلیون تومانی برای خبرنگاران به خاطر ایام کرونا و مشکلات ناشی از آن پرداخت شود. در انتها نیز وزیر کار، با اتکا به مسائل صنفی روزنامه‌نگاری که در این مراسم برگزار شده بود، از ارایه لایحه‌ای برای حمایت از خبرنگاران به مجلس خبر داد؛ لایحه‌ای که بتواند ابعاد مختلف امنیت شغلی خبرنگاران را تامین کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها