رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513898

تهدید ترامپ برای بستن سفارت آمریکا در عراق

ساعت 24- رئیس جمهور عراق خبر داد که رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که اگر حمله به سفارت این کشور در بغداد متوقف نشود، این سفارت را خواهد بست.

خبر
سران سه قوه عراق دوشنبه هفته جاری با رهبران احزاب و گروههای سیاسی عراق نشستی برگزار کردند.

در این نشست که به دعوت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برگزار شد، «نوری المالکی» و «هادی العامری» رهبران ائتلاف‌های «دولة القانون» و «الفتح» حضور نداشتند.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، در آن دیدار، برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت که مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا یکشنبه هفته جاری درباره تداوم حمله به سفارت آمریکا، مراکز دیپلماتیک و کاروانهای نظامی آمریکا و ائتلاف موسوم به ضد داعش به او هشدار داده است.

صالح به نقل از پامپئو خبر داد که «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، به صورت جدی، بستن سفارت [واشنگتن] در بغداد را بررسی می‌کند و برای انجام این کار، آماده است».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفته بود که شاید ترامپ تصمیمی اتخاذ و «عملیات نابودی تمامی کسانی را آغاز کند که در حمله به نیروهای ما دست دارند».

صالح به نقل از پامپئو همچنین گفت که عملیات احتمالی آمریکا علیه «کتائب حزب الله» و«عصائب أهل الحق» خواهد بود.

منابع سیاسی که در نشست مذکور حضور داشتند به الاخبار گفتند که وزیر خارجه آمریکا، تبعات بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد را «برای عراق و آینده آن، بسیار منفی» دانست و گفت که این «آخرین هشدار» به دولت است تا جلوی این گروه‌ها را بگیرد.

پس از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دی ماه ۱۳۹۸، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را تصویب کرد، ولی به دلیل فشارهای واشنگتن این مصوبه تا کنون اجرایی نشده است.

پس از عدم اجرای این مصوبه، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) در بیانیه‌ای، تأکید کردند، این مصوبه مورد تأیید ملت عراق است و این ملت نشان داد که قاطعانه مخالف حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی، نقض حاکمیت عراق، کشتار ملت و ترور فرماندهان این کشور و بمباران اردوگاههای نیروهای امنیتی است.

در این بیانیه خطاب به عناصر آمریکایی تأکید شد که «تمامی عملیات‌هایی که علیه شما صورت گرفت، فقط پاسخ کوچکی به تجاوزات شما بود... پس در بیشتر پایگاه‌های خود بمانید... اگر همه گروههای مقاومت تصمیم بگیرند که در آن واحد، با شما مقابله کنند، چه واکنشی خواهد داشت؟»

کاخ سفید اخیرا اعلام کرد که شمار نظامیان تروریست آمریکایی در عراق کاهش یافته و واشنگتن قصد دارد تعداد این نیروها را بیشتر کاهش دهد. با وجود کاهش نظامیان آمریکا، کارشناسان تأکید دارند که گروههای مقاومت عراق، همچنان علیه حضور آمریکا، تهدیدهایی مطرح می‌کنند و تأکید دارند اخراج آمریکا، با اقتدار و حاکمیت عراق، ارتباط تنگاتنگی دارد.

««کمال الحسناوی» معاون دبیرکل جنبش «الابدال» از گروه های الحشد الشعبی با تأکید بر تداوم عملیات علیه نظامیان آمریکا در عراق، گفت که «عملیات نظامی علیه حضور آمریکا، به قوت خود باقی بوده و تا زمان خروج کامل این نیروها در سریعترین زمان ممکن، ادامه خواهد داشت»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها