رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 530474

سه گانه زمانی تحریم و کسری بودجه

ساعت 24 - درست همزمان با رسیدن بودجه کل و اقتصادایران به سربالایی ، سوخت ماشین بودجه کل کشور در سال 1400 نیز به انتها رسیده و نمی تواند به رفتن ادامه دهد. دلیل اصلی تمام شدن سوخت بودجه کل کشور همان تمام شدن و نرسیدن درآمد صادرات نفت خام است. حالادیگر درایران با صدای بلند گفته می شود بودجه ایران به تحریم و تحریم نیز به گفت وگو با ایالات متحد آمریگا سنجاق شده اند.

تحریم
dir="RTL">پرسش این است که آیا تحریم صادرات نفت ایران کوتاه مدت وبرای چند ماه اینده است و با گفت وگو و مذاکره برطرف می شود. دولت ایران امیدوار است چنین باشد. با این فرض و با فرض اینکه ایران بتواند در این وضعیت به سرعت صادرات نفت خود را به سطح صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه برساند و 200 هزار میلیاردتومان در سال 1399 از این مسیر درآمد به دست آورد کسری بودجه کمتر خواهد شد و سوخت بودجه تا اندازه قابل اعتنایی تامین می شود وسال اینده را هم می تواند با شرایط بد اما سرپا پشت سر بگذارد. آیا نظام سیاسی ایران انعطاف نشان می دهد یا می تواند به اندازه ای قدرت نشان دهد که نظام سیاسی امریکا و متحدانش را بترساند و آنها تحریم را بردارند؟

اما منازعه سیاسی در داخل ایران و میان نهادهای اصلی اداره کننده کشور به ویژه دولت ومجلس و سایر نهادها نشان می دهد ایران نمی خواهد انعطاف نشان دهد. معلوم است که دولت تازه آمریکا نیز دولت ساده ای نیست که بخواهد از این راهبرد ایران هراس کند و به جای حذف سریع تحریم ها از آن به مثابه ابزار برای امتیاز گیری استفاده می کند در این صورت باید دید دولت سیزدهم که از تابستان 1400 تاسیس می شود بداند تحریم ها دست کم دو- سه سال باقی می مانند . به نظر می رسد این حالت دوم دست کم بیشتر از حالت نخست احتمال وقوع دارد. به این معنی که حتی اگر تحریم ها برداشته شود تقاضای نفت وعرضه ان گونه ای شده که دیگر نمی توان همانند پس از برجام با سرعت صادرات را به نقطه قبل از تحریم رساند. در حال حاضر عربستان ، روسیه ، آمریکا ، عراق وحتی امارات ظرفیت های بالایی برای صادرات دارند و ایران باید در جنگ سخت سهم پیشین را به دست آورد. در چنین وضعیتی شهروندان ایرانی روزگارشان دشوارتر از همین سالهای تاز سپری شده خواهد شد و دولت باید ارزیابی تازه ای از اندازه تاب اوری شهروندان داشته باشد. بودجه نامتوازن و کوچک شده در شرایط حالت دوم ونیز ناتوانی در پیداکردن منابع درامدی تازه مشهود است.

یک اتفاق سوم نیز ممکن است این باشد که ایران اصولا بخواهد دست از درامد نفت شسته و کشور را با راهبرهای دیگری اداره کند. این تغییر پاردایم دست کم در شرایط امروز ایران کاری بسیار دشوار و تهدید آمیز است. در این صورت باید بدون چون و چرا بپذیریم اگر دگرگونی بنیادین در رفتار ایرانیان رخ ندهد و شهروندان با همین میزان مصرف و در امد سرانه که چندان هم بالانیست سازگار شوند بهمن شدن کسری بودجه در سالهای 1400 تا دو- سه سال وجوددارد و هیچ دولتی توانایی ایسادگی در برابر این بهمن کسری بودجه را نخواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها