رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 537908

دوگزینه نامحتمل؛حمله انفرادی اسرائیل به ایران یا با مشارکت آمریکا

ساعت 24-یک روزنامه فلسطینی در تحلیلی عنوان کرده است که چرا باید آمریکا و اسرائیل وارد قمار جنگ با ایران شوند؟

روزنامه القدس العربی چاپ لندن در تحلیلی با عنوان «دو گزینه نامحتمل...حمله انفرادی اسرائیل به ایران یا با مشارکت آمریکا» به تهدیدهای اسرائیل علیه ایران پرداخته و معتقد است که این یک بلوف بیش نیست چرا که آمریکا توانایی و منفعتی در این جنگ نمی بیند و اسرائیل نیز وارد چنین قماری نخواهد شد. این یادداشت را در ادامه می خوانیم:

در فضای تهدید پی در پی رهبران اسرائیلی این سوال مطرح می‌شود که چنانچه آمریکا در متقاعد کردن ایران برای نشستن سر میز مذاکرات شکست بخورد،آیا رهبران اسرائیل تهدیدهای خود مبنی بر حمله به تاسیسات ایران را عملی خواهند کرد؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت درست است که نباید تهدید رهبران اسرائیل را کوچک شمرد به ویژه این که نتانیاهو از به‌کار گیری هیچ روشی برای دور کردن خطر محکومیت قضایی به اتهام فساد و رشوه دریغ نخواهد کرد؛اما نباید فراموش کنیم که نتانیاهو و روئسای احزاب مشارکت کننده در کابینه او درصدد پیروزی در انتخابات هستند و این مسئله آنها را به سمت اطمینان دادن به افکارعمومی سوق می دهد. به این ترتیب که با سخنان خود بر قدرت نظامی اسرائیل و آمادگی ارتش برای تضعیف ایران به ویژه قدرت اتمی این کشور تاکید می‌کنند.
حتی اگر فرض بگیریم که رهبران اسرائیل در عملی کردن تهدیدهای خود جدی هستند،منطقی نیست که ارتش اسرائیل جداگانه بدون مشارکت یا حمایت آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند. وقوع چنین امری بسیار بعید است زیرا آمریکا به علل زیر درصدد انجام چنین اقدامی نیست:
_ملت آمریکا پس از جنگ‌های متعدد و پرهزینه از نظر مادی و انسانی به ویژه جنگ عراق با هرگونه جنگ نظامی جدیدی مخالف است.
_آمریکا در حال حاضر با مشکل هزینه‌های انسانی و اقتصادی بالای شیوع کرونا مواجه است و دولت بایدن مجبور شده است چند هزار میلیارد دلار برای احیای اقتصادی هزینه کند و این امر مانع از کشیده شدن به جنگی پرهزینه از نظر سیاسی،اقتصادی و مالی می‌شود.
_امنیت اسرائیل در زمان کنونی در معرض خطر قریب الوقوع قرار ندارد که نیازمند ورود آمریکا به جنگی پر هزینه باشد .
_ سناریوهای متعددی برای حمایت از منافع آمریکا و امنیت اسرائیل وجود دارد که از توسل به جنگ بهتر است.
_نشانه هایی مبنی بر امکان دستیابی به توافق غیر مستقیم با ایران از طریق آژانس وجود دارد که می توان مسائل فنی مربوط به نظارت بر فعالیت‌های ایران برطرف کرد.
_عامل بسیار تاثیرگذار دیگر این است که ایران گام بزرگی را در راه پیشرفت تکنولوژیکی و ساخت تسلیحات پیشرفته برداشته است و می‌تواند از خود دفاع و نقشه‌های دشمنان را خنثی کند و به آنها خسارت بزند. ازاین رو چرا باید آمریکا و اسرائیل وارد چنین قماری شوند؟
خلاصه این که دوستان آمریکا و دشمنان محور مقاومت در منطقه به ویژه در لبنان در شرایط کنونی هیچ منفعتی ندارند که روی مداخله این کشور در درگیری‌های خود با دشمنانشان در داخل حساب کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها