رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 569647

ضرغامی: ۲۶ اثر میراثی ایران متعلق به همه مردم جهان است

ساعت 24 - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۲۶ اثر جهانی داریم و این مهم به معنای این است که این آثار متعلق به همه مردم دنیااست و یکی از این آثار گنبد سلطانیه محسوب می‌شود. مدنیت و تمدن بشری، خود را صاحب این اثر تاریخی در زنجان(گنبد سلطانیه) می داند.

ضرغامی
html>

سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: استان زنجان نمونه ای کامل از ظرفیت ها و افتخارات ما در میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه استان زنجان نمونه کامل از ظرفیت ها و افتخارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، تاکید کرد: اگر برای ایران یک الگو معرفی کنیم که در هر سه رشته سرآمد و توانمند باشد، آن استان زنجان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تعداد آثار ثبتی در این استان ۸۸۰ مورد، آثار نامملوس ۵۶ مورد و منظر طبیعی ۱۸ مورد است که این آمار خوب نشان از ظرفیت ها دارد.

ضرغامی با بیان اینکه در حوزه گردشگری استان مشکل جدی مراکز اقامتی اعم از هتل ها، مهمانسراها و خانه های بوم گردی است، خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم و تصمیم هایی در این خصوص اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: مجتمع اقامتی، تفریحی و گردشگری در حال احداث و مناطقی که ما در اختیار مردم قرار داده ایم اعم از ساختمان های تاریخی با قدمت ۲۰۰ ساله در حال مرمت تبدیل شدن به مراکز اقامتی است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وام تبصره ۱۸ تسهیلات خوبی است که اگر عملیاتی شود نرخ بهره آن ۹ درصد می شود و در یک ماه اخیر سهم خودمان را زنده کردیم و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان این سهم را توزیع می کنیم که بخشی از آن را به متقاضیان استان زنجان اعطا می کنیم.

وی ادامه داد: بخشی از میراث فرهنگی مربوط به استقبال در حوزه گردشگری و استقبال گردشگران می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه گنبد سلطانیه افتخار بزرگی برای ملت ایران است، گفت: ۲۶ اثر جهانی داریم و این مهم به معنای این است که این آثار متعلق به همه مردم دنیاست، مدنیت و تمدن بشری خود را صاحب این اثر تاریخی در زنجان می داند.

ضرغامی افزود: گنبد سلطانیه ۹۰۰ سال سرپا ایستاده و البته خود مردم خوب، متدین و مجاهد سلطانیه در این مدت این اثر تاریخی را حفظ می کنند.

وی با بیان اینکه سید علی غفاری که مرمتکار زنجانی است بیش از ۵۰ سال است که از دوران نوجوانی در حال مرمت این گنبد تاریخی است، تاکید کرد: جز بوسیدن دست های این مرمت کار هیچ چیزی به ذهنم نرسید و کار این شخص مدنیت، اخلاق و فرهنگ بوده و زنجان مملو و مشحون از این افتخارات است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: باید در این حوزه هم بودجه برای مرمت تخصیص دهیم بویژه محوطه سلطانیه در خور و شایسته این اثر تاریخی نیست.

ضرغامی یادآوری کرد: دستور دادم برنامه ریزی جدیدی برای محوطه گنبد سلطانیه انجام شود.

وی به صنایع دستی زنجان اشاره کرد و افزود: کار هنرمندان مس، گلیم، چاقو و چاروق کار فوق العاده هنری است و جلسه ای با پیشکسوتان ملیله کار در محل رختشویخانه تشکیل شد و در خصوص عرضه محصولات آنها در تهران و هم اعطای تسهیلات در محل تصمیم گیری کردیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها