رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571286

پاسخ تند جلالی به منتقدین سیاست سدسازی آیت الله هاشمی/ خشکسالی را نباید سیاسی کرد

ساعت24-عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می‌گوید خشکسالی را نباید سیاسی کرد. هر کسی که کارنامه قابل ارائه‌ای ندارد می‌خواهد دوران سازندگی را زیر سوال ببرد، اگر این اقدامات برای ساخت سدها صورت نمی‌گرفت، وضعیت فعلی کشور خیلی بدتر بود.

html>

بحران آب طی سال‌های اخیر در کنار مشکلات و اعتراضات اجتماعی که در پی داشته باعث مرور تاریخ دولت‌ها پس از انقلاب شده است. در این بین یک مساله مدام بین مخالفان و موافقان محل بحث است: آیا سیاست‌های دولت سازندگی و اصلاحات باعث خشکسالی‌های اخیر شده است؟

جلال میرزایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در پاسخ این پرسش گفت: کسانی که در این باره اظهارنظر می‌کنند عمدتاً افراد غیرکارشناس هستند که با رویکرد و هدف بهره‌ برداری سیاسی از مساله کمبود منابع آب سخن می‌گویند و توجهی به واقعیت‌ها ندارند و به خود زحمت بررسی تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی و اقتصادی ایران در ۳۰۰ سال اخیر را هم نمی‌دهند.

او با تاکید بر محدودیت منابع آبی در ایران افزود: کشور ایران کشور پرآبی نیست و میزان بارش سالانه در ایران کم است، علاوه بر اینکه ایران از گذشته در دوره‌هایی دچار خشکسالی بوده و حتی در منابع تاریخی نیز شاهد هستیم که دوره‌های خشکسالی در اصفهان و شیراز و بندرعباس وجود داشته است.

میرزایی در این‌ باره توضیح داد: منابع آبی که این روزها مصرف شده در آن زمان وجود داشته، اما البته جمعیت شهرها هم متفاوت بوده؛ به عنوان مثال شیراز ۷۰ هزار نفر، کرمان ۴۰ هزار نفر و بندرعباس سه هزار نفر جمعیت داشته با وجود این در منابع تاریخی صفویه و قاجاریه قید شده که این شهرها درگیر خشکسالی بوده‌اند و مردم بعضاً ناگزیر از مهاجرت شدند.

او ادامه داد: جای تاسف است که ما واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهیم تا اغراض سیاسی خود را توجیه کنیم.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین گفت: اگر مرحوم هاشمی در دوران سازندگی به سمت ساخت همین اندازه سد نمی‌رفت، امروز خشکسالی‌ها به شدت بیشتر و وضعیت اصفهان حادتر بود. اگر اصفهان و یزد آب شرب دارند به خاطر سد زاینده‌رود است؛ رودخانه زاینده‌رود که از کوهرنگ سرچشمه می‌گیرد رودخانه دائمی نیست و نبوده و در بعضی سال‌ها که بارندگی نبوده دچار خشکسالی می‌شده و اگر سد روی آن بسته نمی‌شد، وضعیت تامین آب شرب اصفهان با بحران مواجه بود چه رسد به آب کشاورزی.

او درباره سدسازی‌های ۲ دولت اصلاحات و سازندگی توضیح داد: در حال حاضر در شهرهای قم، ساوه، اراک، کرمانشاه و بندعباس نسبت به آب شرب بیشتر اطمینان خاطر هست تا آب کشاورزی و این مساله به خاطر سدهایی است که در دوران هاشمی کلنگ زده شد و در دوران بعد به نتیجه رسید.

میرزایی تاکید کرد: هر کسی که کارنامه قابل ارائه‌ای ندارد می‌خواهد دوران سازندگی را زیر سوال ببرد، اگر این اقدامات برای ساخت سدها صورت نمی‌گرفت، وضعیت فعلی کشور خیلی بدتر بود.

نماینده سابق مجلس در پایان گفت: خشکسالی را نباید سیاسی کرد. خشکسالی مساله‌ای با ریشه‌های طبیعی است و نباید اجازه داد با رویکردهای اجتماعی و سیاسی آمیخته شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها