رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575043

بازار گل امام رضا قرار بود ایمن شود، ولی نشد!

ساعت۲۴-با نظر شهرداری و شرکت ساماندهی مشاغل تصمیم بر این گرفته شد تا با احداث بازاری جدید، جلوی ناایمنی بازار گل امام رضا گرفته شود که با شکایت اوقاف این امر محقق نشد.

بازار گل
html>

بازار گل امام رضا یا بازار گل خاوران جزو همان بازارهای ناایمنی است که خطر آتش‌سوزی‌، سال‌ها قبل از بیخِ گوش کسبه آن رد شده و کاسبان از وضعیت ناایمنی این بازار، قسر در رفتند.

در سال ۱۳۷۱ تعدادی از گل‌ فروشان روانه بزرگراه امام رضا (ع) شدند و کاسبی به راه انداختند که اکنون به عنوان بازار گل امام رضا (ع) در جاده خاوران می‌بینیم.

زمین این بازار موقوفه منیرالسلطنه بود که به تصدی اداره امور اوقاف و خیریه شهرستان ری درآمده بود. یعنی کاسبان و گل فروشان بازار گل امام رضا مانند کاسبان بازار گل شهید محلاتی در زمین‌هایی مستقر بودند که مالکیت قانونی نداشته‌ است.

شهرداری هم در ابتدا با ورود کسبه به این زمین‌ها مخالف بود و سعی می‌کرد که جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد که در نهایت موفق نشد.

سازمان اوقاف هم چشمش را بر روی فعالیت کسبه بازار گل امام رضا بست؛ در نهایت این بازار هم به همان به یکی از فضاهای ناایمن‌شهری تبدیل شد.

بازار گل امام رضا از ناایمن‌ترین بازارها

به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی، بازار گل امام رضا و بازار گل شهید محلاتی جزو ناایمن‌ترین مراکز در تهران هستند. بارها کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به مالکان اخطار دادند، اما تاکنون اقدام خاصی صورت نگرفته است.

آتش سوزی

آتش به جان بازار گل امام رضا افتاد

خرداد سال ۹۹ بود که خبر آتش‌سوزی در بازار گل امام رضا به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد. این آتش‌سوزی که از ساعت ۵:۳۰ صبح شنبه شروع شده بود تا ساعت ۸:۳۰ به طول انجامید.

آتش سوزی

اگرچه این آتش‌سوزی خسارات جانی در پی نداشت ولی از موارد ناایمنی در این بازار می‌توان به ۱. عدم رعایت اصول ایمنی ۲. نبود دستگاه‌های اعلام هشدار خطر ۳. چیدمان و انبارداری غیراصولی ۴. سیم‌کشی نامناسب ۵. عدم دسترسی به تجهیزات اطفای حریق و ... اشاره کرد که پیش از این، به دلیل عدم توجه به این موارد دچار آتش‌سوزی‌های گسترده‌ شده است.

کسبه بازار

به گفته صفری، فرمانده عملیات آتش‌نشانی منطقه ۱۵ کسبه و غرفه‌داران برای مغازه‌های خود از ایرانیت پلاستیکی، شیشه‌ای، پارچه‌های بنری و حتی فنس استفاده کرده بودند که فاقد ایمنی لازم بود.

بازار گل

مکان جدید برای بازار گل عملیاتی نشد

به دلیل نبود موارد ایمنی، در سال ۱۳۹۰ با نظر شهرداری تهران تصمیم گرفته شد بازار گل جدیدی در کیلومتر ۱۵ بزرگراه امام رضا و داخل مجتمع صنفی- خدماتی خاوران درنظر گرفته شود که در نهایت با مخالفت اداره کل راه و ترابری استان تهران، مکان پیشنهادی رد شد.

پرندگان جای کاسبان بازار گل را گرفتند

در نهایت مکان پیشنهادی در کیلومتر ۱۵ بزرگراه امام رضا احداث شد. ولی به جای اینکه کسبه و گل فروشان در این مکان مستقر شوند، پرندگان جای آن‌ها را گرفتند و این بازار به بازار پرندگان تبدیل شد.

مشکلاتی که حل شدنی نیست

در بازار گل شهید محلاتی هم تصمیم بر این گرفته شد که مکانی جدید برای ساماندهی کسبه درنظر گرفته شود که در نهایت این طرح به دلیل عدم توافق بین شهرداری و کسبه منتفی شد.

بازار

پیش از این، صفدری، معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۱۵ تهران درباره وضعیت صدور پروانه در این بازار گفته بود: فرایند صدور پروانه ساختمانی در حال انجام است؛ یعنی اگر سازمان اوقاف موافقت خود را اعلام کند، ما پروانه ساختمانی بر اساس وضع موجود صادر می‌کنیم. اما سازمان اوقاف همراهی‌ لازم را نکرد و جلوی صدور پروانه برای کاسبان گرفته شد.

برای پیگیری موضوع با مهدی رحیمی، شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۵ تهران تماس گرفتیم. او درباره وضعیت بازارگل امام رضا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سهامداران بازار گل اقدام به اخذ پروانه کرده اند تا با احداث ساختمان جدید با مشکل روبه‌رو نشوند و داستان بازار گل شهید محلاتی دوباره تکرار نشود.

اخذ پروانه‌ای که با مانع روبه رو شده است

رحیمی گفت: از آنجایی که ملکیت زمین برای سازمان اوقاف است، این سازمان از سهامداران و کسبه بازار شکایت کرده و جلوی صدور پروانه را گرفته است. ما با این کسبه برای صدور پروانه همراه هستیم ولی باید سازمان اوقاف در این زمینه رضایت دهد.

دستورالعملی که به بازار گل امام رضا ابلاغ شد

در سال ۹۸ سازمان آتش‌نشانی دستورالعمل جامعی را به بازار گل امام رضا ابلاغ کرد که تاکنون اجرایی نشده است. بخشی از این دستورالعمل به شرح ذیل است:

۱. در صورت استفاده از اسکلت فلزی در تمام یا بخشی از ساختمان لازم است که میزان مقاومت آن بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به سازمان آتش‌نشانی ارائه شود.

۲. دیوار جداکننده قابل اشتغال جمع‌آوری و به جای آن از مصالح غیر قابل اشتغال استفاده شود.

۳. مسیر راه‌های خروج و جلو درب‌ها باید همیشه باز و عاری از هر گونه مانع یا کالا باشد.

۴. تسطیح و محوطه‌سازی مجموعه به نحوی انجام شود که امکان تردد و استقرار خودروهای آتش‌نشانی امکان‌پذیر باشد.

۵. سقف شیروانی در برابر هدایت و تشعشع حرارتی با عایق مناسب پوشش داده شود.

۶. جهت مقابله با حریق‌های عمدی لازم است کلیه منافذ و پنجره‌های مشرف به مجموعه با تورسیمی ریز بافت پوشش داده شوند.

معطلی برای پیشگیری از حادثه جایز نیست

پیش از این، مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی استان تهران در جلسه روز ایمنی در برابر زلزله گفته بود: کم حادثه ندیدیم و به اندازه کافی از آن‌ها درس گرفته‌ایم. روا نیست که منتظر حوادث بمانیم.

وی گفت: میزان مخاطرات و ناایمنی‌های موجود با توان پاسخگویی منطقه، رابطه عکس دارد. یعنی هرچه میزان مخاطرات یک منطقه بیشتر باشد، امکان پاسخگویی و نجات دادن کمتر می‌شود. اگر مخاطرات وجود داشته باشد، بهترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها هم نمی‌تواند اثرگذار باشد.

به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی حدود ۳۰۰۰ ساختمان در خطر آتش‌سوزی قرار دارند که باید کاری در این زمینه کرد. این کار هم فقط به عهده یک دستگاه یا دو دستگاه هم نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها