رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587377

از روسیه پوتین فقط سم به ایران می رسد

ساعت 24 - ولادیمیر پوتین با بهره گیری از سابقه اش در امنیتی ترین بخش حزب کمونیست اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و دنباله روی از قاعده و قانون ها و راهبردهای لنین و استالین ونیز فرهنگ سیاسی این کشور مرموز و آزاردهنده توانسته است حکومت تک نفره خود را در یکی از پهناورترین سرزمین ها ویکی از کشورهایی که بیشترین تجهیزات نظامی مخرب ونیز بمب اتمی وسلاح های کشتار دسته جمعی دارد را دایمی کند . روسیه پوتین از دموکراسی واقعی فرسنگها فرسنگ دور شده و با توجه به نوع مناسبات سیاسی درون مرزها ونیز بیرون از مرزها ، اقتصادی شکننده وضعیف دارد که بیشترین درامدهای ارزی اش از راه صادرات نفت وگاز و نیز صارات تجهیزات نظامی و شماری از محصولات کشاورزی به دست می آورد.

پوتین
html>

روسیه پوتین از دست کم یک دهه پیش به دلایلی که حالا در این نوشته نمی خواهیم به آن بپردازیم ستیز با غرب را تشدیدکرد و به همین دلیل نتوانسته است در صنعت ، در بخش خدمات و نیز در اقتصادهای مدرن مثل اقتصاد دیجیتال ونیز غولهای تکنولوژی جایی داشته باشد. روسیه پوتین نشان داده است در به دست آوردن سهم بیشتر از قدرت جهانی به دلیل اقتصاد ضعیف و اقتصادی که در اختیار مافیاها والیگارشی ها افتاده است ، توانایی خاصی ندارد و در اندازه کشوری مثل کره جنوبی نیز نیست. روسیه پوتین اما برای مقابله با غرب و به ویژه آمریکا نیاز به متحدانی دارد که بتواند از قدرت آنها برای نبرد با دشمنانش استفاده کند. ولادیمیر پوتین در دنیای امروز متحدان قابل اعتنایی ندارد و اگر کشورهایی مثل برزیل ، هند و چین و آفریقای جنوبی با او در اتحاد کشورهای عضو بریکستحد شده اند و یا کشورهایی مثل سوریه و کوبا و کره شمالی با او اظهاردوستی می کنند بیشتر دلایل سیاسی دارد تا اقتصادی .

متاسفانه ایران با روسیه همسایه دیوار به دیوار است و مناسبات دوکشور دست کم 200 سال است که به صورت کج دار و مریز و با فراز وفرودهای بهت برانگیز روبه رو بوده و رسیده ایم به جایی که امروز هستیم. روسیه امروز به ایران نیاز دارد و نیک می داند اگر ایران بتواند از گرفتاری های اقتصادی عبور کند و زندگی عادی اقتصادی داشته باشد می تواند با شتاب بالایی به یک قطب بزرگ اقتصادی و سیاسی در منطقه تبدیل شود. در این صورت ایران می تواند با استفاده از سرمایه گذاران بینال مللی ونیز ابرشرکت های نفت وگاز جهان سهم خود را از بازار جهانی نفت وگاز بگیرد و با توجه به موقعیت سیاسی روسیه حتی جای این کشوردربازار گاز اروپا وجهان را تنگ کند. از سوی دیگر با وجود درآمد بالای صادرات نفت وگاز ونیز با استفاده از نیروی انسانی خواهان توسعه در ایران می توان دیدکه شرایط ایران به سرعت به سوی بهبودی و دگرگونی خواهد رفت . بنابراین روسیه پوتین به لحاظ تئوریک ونظری هرگز آرزو ندارد ایران از گرداب خارج شود.

با این همه درایران گروههاو افرادی با قدرت موثر بر سیاست باوردارند روسیه برای ایران یک ظرف عسل است و شیرینی و آن را باید در اثر بخشی این کشور ونیز همتای چینی اش در مبارزه با غرب دید . از نظر این گروهها و افراد ، مبارزه با غرب تا به زانو در آوردن آن ادامه دارد و البته غرب نیز به زودی فرو پاشی را تجربه نخواهد کرد پس باید بشکه عسل روسی را همیشه همراه داشته باشیم و اگر برای نگهداشتن روسیه مزیت هایی را نیز از دست بدهیم وبرخی شرایط نامساعد را نیز تحمل کنیم باید با روسیه به صورت راهبردی دوست باشیم. این گروه نیک می دانند روسیه امروز و نیز شوروی سابق در این 4 دهه خیرشان به ایران نرسیده و البته شرشان نیز اند کم نبوده است اما باهمان استدلال باوردارند بهتر است روسیه پوتین را درکنار خودمان داشته باشیم. در مقابل بیشتر کسانی که با اقتصاد سیاسی ایران وروسیه ونیز با دگرگونی های رخ داده دراقتصاد جهانی ونیز مناسبات تازه پیش رو در تکنولوژی و در کسب وکارها ونیز با توانایی ها وناتوانایی های اقتصاد ایران آشنایی ژرف وگسترده دارند باورشان این است که دوستی با روسیه خوب است اما باید مراقب بود سم روسی به بدن اقتصادایران بیش از این تزریق نشود. روسیه دربهترین حالت ودر شرایطی که بخواهد به اقتصادایران کمک کند چیزی برای عرضه درایران ندارد. ایران به تکنولوژی روزدنیا نیاز دارد که روسیه ندارد ، ایران به سرمایه های بزرگ وتخصص های روزآمد برای بهره برداری از ثروت های طبیعی اش نیاز دارد که روسیه ندارد واگر هم داشته باشد به ایران نمی دهد. از همه اینها مهمتر این است که ایرانیان به لحاظ تاریخی و ذهنی دوستی راهبردی با روسیه امروز ، شوروی سابق و روسیه پیش از انقلاب بلشویکی را به دلیل اینکه به ایرانیان ستم کرده ویا با بی تفاوتی شاهد ستم بر ایران بوده اند را ظرف عسل نمی دانند بلکه سم مهلک می دانند.

روزنامه آرمان امروز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها