رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 587620

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد

ساعت24-ناودانی نوعی پروفیل باز طویل است که در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از محصولاتی که زیر مجموعه این مقطع فولادی هستند نیز یک کاربرد اختصاصی دارند.

image-20220627111951-1.jpeg
html>

فولاد و مقاطع ساخته شده از این فلز مستحکم، کاربردهای گوناگون در صنایع بزرگ کشور دارند. یکی از این محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان، ناودانی است که در این مقاله قصد معرفی انواع و کاربردهای مهم آن را به شما داریم.

از نظر فنی ناودانی یک نوع پروفیل باز است که شکل هندسی آن شبیه به حرف انگلیسی U می‌باشد. ساخت پایه و قاب، مهم‌ترین کاربرد عمومی این پروفیل در صنعت ساختمان است. هر شاخه ناودانی دارای یک جان و دو بال است. جان ناودانی به صورت افقی و دو بال آن به صورت عمودی روی محصول قرار می‌گیرند. به این ترتیب از بیرون دو زاویه 90 درجه در دو طرف پروفیل ایجاد می‌شود. البته زاویه داخلی به وجود آمده از عمود شدن بال‌ها به جان ناودانی، گرد است.

آشنایی با ناودانی

همانطور که اشاره شد؛ ناودانی نوعی پروفیل است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. یکی از صنایع بسیار وابسته به این محصول، صنعت ساختمان می‌باشد. ناودانی‌ها، انواع مختلفی دارند که بر اساس فاکتورهای گوناگونی طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین معیارهای دسته‌بندی انواع ناودانی، جنس متریال به کار رفته در خط تولید است. ناودانی آلومینیومی و ناودانی گالوانیزه دو نمونه از محصولاتی هستند که در کارخانجات تولید ناودانی و نبشی در کشومان ساخته می‌شوند. بخشی اعظمی از محصولات موجود در بازار از همین نوع ناودانی‌ها هستند.

شما می توانید برای خرید آنلاین و مشاهد قیمت به روز انواع ناودانی به لینک زیر مراجعه کنید.

https://ahanak.com/cat/ناودانی/

با این حساب می‌توان گفت که در خط تولید ناودانی، علاوه بر فولادهای کربی و پوششی به نام گالوانیزه، از مواد دیگری مانند آلومینیوم و کامپوزیت‌های پلیمری نیز استفاده می‌شود. بنابراین محصولات خروجی از این خط تولید می‌توانند به دسته‌های مختلفی تقسیم شده که هر کدام کاربرد مشخصی دارند. علاوه بر این، ابعاد، ویژگی‌ها و مشخصات فنی و وزن این محصولات نیز با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت، اصلی‌ترین علتی است که سبب شده هر محصول کاربرد معینی در صنایع مختلف داشته باشد. ضمن اینکه، تغییر در هر کدام از این عوامل منجر به تغییر در قیمت ناودانی نیز می‌شود.

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد

کاربرد ناودانی در صنایع مختلف

با توجه به مطالبی که تا کنون ذکر شده؛ بسته به نوع محصولی که خریداری می‌کنید باید انتظار کاربردهای متفاوتی از این مقطع فولادی داشته باشید. اما به طور کلی، پروفیل‌های ناودانی نیز مانند سایر پروفیل‌های فولادی در صنعت ساختمان برای ساخت پایه‌ها، خرپاها، قاب‌ها، تیرها و ستون‌ها به وفور کاربرد دارد. به غیر از ناودانی‌های سایز بزرگ که بیشتر در ساخت بخش‌های داخلی و نمای سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شوند؛ یک نوع ناودانی سایز کوچک نیز در بازار وجود دارد که بیشتر در ساخت کرکره مغازه کاربرد دارد. شاید جالب باشد که بدانید؛ ناودانی حتی در اجرای نمای ساختمان نیز نقش دارد. امروزه از نوع آلومینیومی این محصول برای اجرای زیرساز طرح‌های مدرن نما استفاده فراوانی می‌شود.

عموما آنچه که کاربرد این محصول را تعیین می‌کند؛ جنس بدنه آن است. پس به طور کلی می‌توان گفت که کاربرد ناودانی، ارتباط مستقیمی با جنس بدنه آن دارد. به عنوان مثال، در صنعتی مانند صنعت خودروسازی، از ناودانی‌های آلومینیومی در ساخت شاسی تریلرها استفاده می‌شود. همین محصول در صنعت ساختمان نیز در ساخت چهارچوب پنجره‌ها، زیرساز نماهای مدرن و اسکلت‌سازی کاربرد دارد. از آنجایی که ناودانی آلومینیومی وزن پایینی دارد و جزء مقاطع فولادی سبک وزن قلمداد می‌شود؛ قابلیت فرم‌پذیری بالایی دارد. البته این به آن معنا نیست که ناودانی آلومینیومی استحکام کمی دارد؛ بلکه روش تولید به کار رفته در ساخت این محصول به گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر استحکام بالا، خاصیت شکل‌پذیری فوق‌العاده‌ای داشته باشد. مجموع این خواص در محصول سبب شده که از ناودانی آلومینیوم بتوان در صنایع مختلف و متنوعی استفاده کرد.

به غیر از جنس محصول، شکل ظاهری آن نیز معیار خوبی برای دسته‌بندی انواع ناودانی است. از نظر ظاهری این محصولات به دو دسته ناودانی‌های مشبک و ناودانی‌های ساده تقسیم می‌شوند. بنابراین کاربرد این محصول در صنایع مختلف به شکل آنها نیز وابسته است. به عنوان مثال برای ساخت پل‌های باربری بهتر است از ناودانی ساده بیشتر استفاده شود. این در حالی است که برای ساخت قفسه‌های فولادی می‌توان از نوع مشبک این محصول نیز نهایت بهره را برد.

این دسته‌بندی، یک نوع دسته‌بندی کلی است که زیر مجموعه‌های متعددی را در دل خود جای داده است. بنابراین اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به موضوع بپردازیم باید بگوییم که خود این دو دسته محصول، دارای زیر مجموعه‌های متنوعی هستند. به عنوان مثال ناودانی مشبک از نظر شکل ظاهری بال‌ها به دو دسته ناودانی‌های UPE و ناودانی‌های UPN تقسیم می‌شود. علاوه بر این، به برخی از محصولاتی که از نظر ظاهری شبیه به دو نمونه دیگر هستند اما از ضخامت و وزن بیشتری برخوردارند؛ ناودانی اروپایی یا همان UNP گفته می‌شود. کاربرد این محصول با دیگر ناودانی‌های مشبک کمی متفاوت است. از ناودانی اروپایی عموما در ساخت پروژه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود.

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد

انواع ناودانی و کاربرد آنها

دقیقا مانند تمام مقاطع فولادی، آنچه که ما آن را به عنوان ناودانی می‌شناسیم دارای زیر مجموعه‌های متنوعی است. همانطور که اشاره شد؛ یکی از فاکتورهای مورد استفاده برای دسته‌بندی این محصول، شکل ظاهری است. همین شکل ظاهری، اصلی‌ترین عامل تعیین‌کننده در کاربری محصول است. به طور کلی انواع ناودانی و کاربرد هر کدام از آنها عبارتند از:

ناودانی ساده: این نوع ناودانی کاربردهای متنوعی دارد؛ ولی بیشتر از آن در ساخت پل‌های باربری استفاده می‌شود. تولید بخش‌هایی از خودروهای سنگین، از دیگر مصارف صنعتی این محصول به حساب می‌آید.

ناودانی مشبک: افرادی که قصد ساخت سازه‌های فولادی سبک و قفسه‌های فولادی را دارند؛ بیشتر مشتری این مدل ناودانی هستند. ضمن اینکه برای نصب سنگ به صورت خشک نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد.

همانطور که متوجه شده‌اید؛ این محصول در صنایع مختلف، کاربردهای وسیعی دارد و همین موضوع سبب می‌شود که بیشتر مصرف‌کنندگان در زمان خرید ناودانی دچار تردید شوند. چرا که معمولا نمی‌دانند برای کاربرد مورد نظرشان کدام محصول مناسب‌تر است. برای حل این مشکل تنها یک راه‌حل منطقی وجود دارد و آن هم این است که در زمان خرید، حتما از مشورت با افراد متخصص غافل نشوید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها