رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 604614

تورم بیشتر در راه است

ساعت 24- همین چند روز پیش بود مسعود نیلی استراتژیست اقصاد ایران با صراحت از رسیدن نرخ رشد تقدینگی به نقطه جوش نو.شت و یاد |آور شد این میزان نرخ رشد می تواند ارتفاع ترخ تورم را در بالاترین سطح نسبت به دهه های پیشین نگهدارد و ناکید کرد  اقتصاد ایران که عادت داشت در دامنه تورمی معادل 20 تا 25 در صد زندگی کند از سال 1397 عادت پیدا کرده در دامنه تورمی 40 تا 50 درصد زندگی کند. او ونیز بسیاری از کارشناسان واقتصاددانان هشدار تلخ داده اند با توجه به وضعیت در هفت ها یایانی سال به سوب نرخ تورم بالاتر می رویم. این نشانه ها را می توان در گزارش تازه بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی دید.  .

تورم
dir="RTL" style="text-align:right">این گزارش از تداوم روند صعودی بسط نقدینگی در بازار باز خبر می‌دهد. طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی نهاد پولی، بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۷ بهمن‌ماه امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار باز تزریق کرده که عددی بی‌سابقه در معاملات این بازار در سال جاری محسوب می‌شود. بسط ۱۳۰ هزار میلیار تومانی نقدینگی در قالب توافق بازخرید و دادوستد اوراق بین بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق افتاده است. سطح بالای تزریق پول در معاملات بازار ارز را می‌توان نشان‌دهنده افزایش روزافزون نیاز بانک‌ها به منابع بانک مرکزی قلمداد کرد؛ موضوعی که از نگاه کارشناسان می‌تواند به معنای افزایش ناترازی در نظام بانکی کشور باشد. از سوی دیگر بالا بودن میزان تزریق نقدینگی به بازار باز به معنای فعال شدن محرک‌های افزایش پایه پولی است و برای همین است که کارشناسان نسبت به پیامدهای تورمی این مساله برای اقتصاد هشدار می‌دهند.

به گزارش جهان صنعت تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم تزریق نقدینگی به بازار باز در حال افزایش است. بانک مرکزی در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی اعلام کرده که موضع عملیاتی این نهاد در این هفته توافق بازخرید بوده است.در همین راستا نیز در هفته منتهی به ۱۷ بهمن‌ماه، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در قالب توافق بازخرید به بازار باز تزریق شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بالاترین میزان نقدینگی تزریق شده به بازار باز از ابتدای سال محسوب می‌شود؛ موضوعی که نشان‌دهنده رکوردشکنی بسط نقدینگی از سوی بانک مرکزی است. مطابق گزارش بانک مرکزی، در عملیات اجرایی سیاست پولی منتهی به ۱۷ بهمن‌ماه امسال، ۲۳ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی با موضع توافق بازخرید شرکت کردند. مدت سررسید توافق بازخرید در این هفته نیز مانند هفته‌های گذشته هفت روزه بود و حداقل نرخ توافق بازخرید در ۲۱ درصد ثابت باقی مانده است.

یکی از موضوعات نگران‌کننده در خصوص افزایش نیاز بانک‌ها به نقدینگی، بالا رفتن نرخ تورم است. در حقیقت حجم بالای منابع تزریقی بانک مرکزی به بازار باز یکی از زمینه‌های رشد پایه پولی در کشور محسوب می‌شود. از آنجا که افزایش پایه پولی به معنای افزایش نقدینگی و بالا رفتن گردش نقدینگی در اقتصاد است، به نظر می‌رسد زنگ خطر رشد تورم در پایان سال به صدا درآمده است. نکته قابل توجه این است که افزایش تزریق پول محدود به بازار باز نبوده و در بازار شبانه نیز حجم پول تزریقی بالاست. گزارش بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که سطح معاملات و تزریق پول بانک مرکزی در عملیات بازار شبانه در هفته منتهی به ۱۷ بهمن‌ماه برابر با ۹ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است. با اینکه این رقم از هفته منتهی به ۱۲ بهمن‌ماه کمتر بوده اما همچنان سطح بالایی در تزریق نقدینگی در این بازار محسوب می‌شود. در بازار شبانه تاریخ سررسید معاملات میان بانک‌ها با یکدیگر کوتاه‌مدت‌تر بوده و در نرخ سود در دامنه‌ای معین قرار دارد؛ دامنه‌ای که بانک مرکزی آن را تعیین می‌کند و از ۱۴ تا ۲۲ درصد متغیر است. بانک مرکزی تزریق خود در این بازار را تحت عنوان اعتبارات قاعده‌مند انجام داده که نرخ سود آن در سقف خود قرار دارد. در مجموع به نظر می‌رسد بالا بودن بسط نقدینگی از سوی بانک مرکزی برای تامین نیازهای مالی بانک‌ها پیش‌بینی‌ها را به سمت افزایش نرخ تورم در پایان سال می‌برد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها