رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 624092

نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی

آتش سوزی از جمله حوادثی است که می تواند با کوچک ترین سهل انگاری به وقوع بپیوندد و جان و مال انسان‌ها را به خطر بیندازد.

البته که همه ما باید تلاش کنیم تا با رعایت اصول ایمنی مانند استفاده از تجهیزات اعلام حریق از وقوع چنین حادثه‌ای پیشگیری کنیم. اما در صورتی که حتی این اتفاق از اختیار ما خارج باشد و به دلیل حوادث طبیعی همچون صاعقه، زلزله و... رخ دهد، باید آمادگی لازم را برای آن داشته باشیم. این که راهی باشد تا بتوان به کمک آن خسارت های مالی وارد شده بر اثر آتش سوزی را جبران کرد، اتفاق بسیار خوشایندی است. بیمه آتش سوزی دقیقا همان راهکاری است که از آن صحبت می‌کنیم. اما اینکه نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی به چه صورت است، موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی

طریقه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی

در خصوص نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی نمی توان به طور قطع اظهار نظر کرد. عوامل زیادی در این هزینه‌ها دخیل هستند و هر شرکت بیمه‌ای با توجه به خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌کند، به شکل متفاوتی این هزینه‌ها را محاسبه می‌کند. از جمله عوامل موثر در این مورد می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • سرمایه بیمه گذار: منظور از سرمایه بیمه گذار در واقع آن چیزهایی است که فرد مورد نظر می‌خواهد برای بیمه کردن آن‌ها از شرکت بیمه خدمات دریافت کند. به عنوان مثال؛ اگر تصمیم دارید برای ساختمان محل سکونت خود از بیمه آتش سوزی استفاده کنید، باید ابتدا ارزش این سازه، قدمت و سن آن بررسی شود تا در نهایت با توجه به ارزش و سرمایه شما، هزینه نهایی بیمه مشخص شود. علاوه بر ارزش ساختمان، در محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی موارد دیگری نیز دخیل هستند که چند مورد از آن‌ها عبارتند از: ارزش اسباب و لوازم خانه، قیمت هر متر مربع از ساختمان، نوع کاربری ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و...
  • مدت زمان قرارداد بیمه: به عنوان مثال اگر فرد تصمیم به فسخ قرارداد بیمه خود داشته باشد، نحوه محاسبه هزینه بیمه به صورت روزشمار خواهد بود.
  • شرایط سیم کشی ساختمان
  • جنس و کیفیت متریال و مصالح به کار رفته در ساختمان
  • میزان ریسک پذیری آتش
  • شرایط هر شرکت بیمه که می تواند متفاوت از دیگری باشد.
  • تعداد پوشش‌های شرکت بیمه برای آتش سوزی
  • تخفیفاتی که برخی از شرکت های بیمه برای بیمه گذاران در نظر می گیرند.

همه چیز درباره بیمه آتش سوزی

با این وجود که این روزها نسبت به گذشته امکانات و تجهیزات اطفا حریق مانند کپسول آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی بسیار بیشتر و پیشرفته تر شده‌اند، اما باز هم شاهد آمار بالای آتش سوزی هستیم که به واسطه آن، افراد زیادی جان خود را از دست می‌دهند یا دچار خسارات مالی شدیدی می‌شوند. بنابراین نمی توان گفت با وجود تجهیزات اعلام و اطفاء حریق توسط شرکت های معروف مانند شرکت آژمان باز به طور کامل از این بلای طبیعی در امان هستیم.

بنابراین اقدام برای دریافت بیمه آتش سوزی یکی از بهترین کارهایی است که هر فردی برای جبران خسارات احتمالی در اثر آتش سوزی می تواند انجام دهد. بیمه آتش سوزی نوعی قرار داد بین دو طرف (شرکت بیمه و بیمه گذار) است که در آن شرکت بیمه با مشخص کردن مبلغی مشخص و دریافت آن از بیمه گذار (حق بیمه)، موظف به جبران خسارت های مالی وارده بر اثر آتش سوزی می‌باشد.

اما همانطور که می‌دانید، آتش سوزی می تواند به دلایل متعددی رخ دهد و شدت آن و میزان خساراتی که به افراد وارد می‌کند نیز متفاوت خواهد بود. هر شرکت بیمه با توجه به سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی‌های انجام شده، تصمیم می گیرد که خدمات بیمه خود را به چه شکلی در اختیار متقاضیان قرار دهد. بنابراین هزینه بیمه آتش سوزی برای هر شرکت بیمه‌ای می تواند متفاوت باشد.

پوشش‌های بیمه آتش سوزی

برای اینکه بتوانید بیمه آتش سوزی را محاسبه کنید، ابتدا باید بررسی کنید که آیا بیمه آتش سوزی شرایط شما را پوشش می‌دهد یا خیر؟ به طور کلی طیف گسترده‌ای از موارد وجود دارند که مشمول بیمه آتش سوزی می‌شوند. اما اینکه هر شرکت بیمه چه مواردی را تحت پوشش قرار دهد موضوعی است که باید حتما قبل از ثبت نام و عقد قرارداد بیمه، آن را از کارشناسان بیمه سوال کنید. اما اگر بخواهیم پوشش‌های بیمه آتش سوزی را به طور کلی معرفی کنیم، می توانیم آن‌ها را در دو دسته زیر قرار دهیم:

  • خطرات اصلی
  • خطرات اضافی یا الحاقی

پوشش بیمه برای خطرات اصلی

اینگونه نیست که فردی به صورت کاملا عمدی آتش سوزی ایجاد کرده تا به واسطه آن بتواند از شرکت بیمه مبلغ خسارتی دریافت کند. بیمه آتش سوزی نیز یک سری قاعده و قانون خاص خود را دارد که شما باید از قبل به آن‌ها آگاه باشید. یکی از شرایط پوشش بیمه، برای خطرات اصلی است. این خطرات در واقع مهم ترین بخش بیمه آتش سوزی هستند که به طور قطع، شرکت بیمه، خسارات وارده ناشی از آن‌ها را به بیمه گذار پرداخت می‌کند. از جمله این خطرات عبارتند از:

  • آتش سوزی
  • صاعقه و رعد و برق
  • انفجار (البته در این مورد استثنائاتی وجود دارد و شرکت های بیمه هر نوع انفجاری را تحت پوشش قرار نمی دهند. به عنوان مثال؛ در اثر انفجارهای هسته‌ای نمی توان خسارتی از شرکت بیمه دریافت کرد. )

پوشش بیمه برای خطرات اضافی یا الحاقی

در این مورد، بیمه طیف وسیع و گسترده‌ای از حوادث آتش سوزی را پوشش می‌دهد. در لیست تعهدات، از آن‌ها به عنوان خطرات الحاقی یا اضافی یاد می‌شود و ممکن است شرکت های بیمه در برخی از این موارد شرایط متفاوتی داشته باشند. از جمله خطرات اضافی تحت پوشش بیمه آتش سوزی عبارتند از:

  • آتش سوزی در اثر وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله، سیل و آتشفشان
  • آتش سوزی در اثر باد، گردباد و طوفان
  • آتش سوزی ناشی از اتفاقاتی همچون ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب، تانکرها و دیگر تجهیزات آبرسانی
  • آتش سوزی بر اثر نشتی گاز
  • آتش سوزی بر اثر ورود ضایعات باد و باران به داخل خانه
  • آتش سوزی در اثر سقوط هواپیما و یا آتش گرفتن قطعات آن
  • آتش سوزی بر اثر برخورد هر نوع جسم خارجی به ساختمان
  • آتش سوزی در اثر خودسوزی (ممکن است برخی از شرکت ها در این مورد استثنائاتی داشته باشند.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها