رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 120358

لوبیای سحرآمیز

لوبیای سحرآمیز

كلیه های شما لوبیا شكل هستند، هر كدام به اندازه مشت دست بوده و محل استقرار آنها نزدیك میانه پشت بدن درست زیر قفسه سینه است.
كلیه های شما خون را تصفیه می كنند. تصفیه در واحدهای بسیار كوچكی درون كلیه های شما به وقوع می پیوندد كه نفرون نامیده می شوند. هر كلیه حدود یك میلیون نفرون دارد كه وظیفه آنها جابجایی مواد و آب زائد بوده كه در نهایت تبدیل به ادرار می شوند.ادرار از میان لوله هایی به نام میزنای (حالب) وارد مثانه می شود. در آنجا ادرار نگهداری شده تا زمانی كه شما به دستشویی می روید.
مواد زائد در خون از شكستگی معمول بافت های فعال و از غذاهایی كه شما تغذیه می كنید حاصل می شود. چنانچه كلیه های شما این مواد زائد را جابجا نكنند، این مواد در خون شما انباشته می گردد و به بدن شما صدمه وارد می كند.
●بیماری كلیه چیست؟
بیماری كلیه از صدمات وارده به نفرون ها حاصل می شود؛ همان ساختارهای بسیار ریز درون كلیه های شما كه خون را تصفیه می كند.معمولاً صدمه به كلیه ها به آرامی و طی سال های متمادی و در هر دو كلیه رخ می دهد ولی متأسفانه هیچ گونه آثار و نشانه روشن و واضحی وجود ندارد، بنابراین شما از رخداد آن هیچ گونه علائم و نشانه ای متوجه نخواهید شد.
●علت های معمول بیماری كلیه
▪ دیابت: در دیابت (مرض قند) بدن گلوكز (قند) را به صورت درست استفاده نمی نمایند. گلوكز در خون شما باقی مانده و مانند سم عمل می كند، اگر شما دیابت داشته باشید می توانید از بیماری كلیه توسط كنترل میزان قند خون جلوگیری به عمل آورید.
▪ فشار خون بالا: فشار خون می تواند به شریان های كوچك خون در كلیه های شما لطمه وارد كند. زمانی كه این جریان رخ بدهد، كلیه های شما نمی توانند مواد زائد خون را به درستی تصفیه نمایند. اگر شما دچار فشار خون بالاهستید، داروهایی كه پزشك برای شما تجویز می كند را استفاده نمایید.
▪ عامل ارث: بعضی از بیماری های كلیوی ناشی از فاكتورهای ارثی است و می توانند در خانواده از نسلی به نسل دیگر به ارث برسند. چنانچه خانواده شما هرگونه بیماری كلیوی داشته باشند شما ممكن است در معرض خطر بیماری كلیه قرار بگیرید و بایستی حتماً با پزشك خود در این مورد مشورت نمایید.
ـ آیا من در معرض بیماری كلیه هستم؟
- آیا شما بیماری قند دارید(معضلاتی در رابطه با قند خون)؟
- آیا شما فشار خون بالا دارید؟
- آیا مادر، پدر، خواهر یا برادر شما تاكنون اختلالات كلیه داشته؟ (یعنی بیماری كلیوی در خانواده شما ارثی بوده؟)
چنانچه شما به هر یك از پرسش ها جواب مثبت بدهید در خطر بیماری كلیوی قرار دارید و اكنون زمان آن فرا رسیده تا با پزشك معالج خود در مورد انجام یك آزمایش صحبت كنید؛ این عمل حتی می تواند زندگی شما را نجات دهد.
●چگونه پزشك من می تواند بگوید كه من دچار بیماری كلیه هستم؟
اوائل بیماری معمولاً آرام و بی سر و صداست، مانند فشار خون بالا و دارای هیچ گونه علائمی نیست. شما ممكن است دچار این بیماری شده باشید ولی از آن آگاه نباشید زیرا شما اكنون احساس درد و ناراحتی نمی كنید.
- به وسیله اندازه گیری میزان سرم كراتی نین در خون می توان میزان تصفیه خون توسط گلومرول های كلیه را تخمین زد.
- اندازه گیری میزان پروتئین در ادرار: بالا بودن میزان پروتئین نشان دهنده این است كه كلیه های شما خوب كار نمی كند.
- چك كردن فشار خون نیز می تواند یكی از راه های مهم باشد.
●اگر من دچار بیماری كلیه هستم، چگونه می توانم آن را درمان كنم؟
متأسفانه، بیماری كلیه را اغلب نمی توان درمان كرد، اما چنانچه شما در مراحل اولیه بیماری باشید قادر خواهید بود با انجام اقدامات خاص كاری كنید كه كلیه های شما دوام بیشتری پیدا كنند. شما همچنین علاقه مند هستید تا خطر حملات قلبی و سكته های مغزی كاهش یابد. زیرا بیماران كلیوی نسبت به این خطرات مستعد هستند.
* چنانچه شما دچار بیماری قند هستید، گلوكز خون خود را تحت مراقبت قرار دهید و آن را كنترل نمایید و همچنین با پزشك خود در مورد درمان جدید مشاوره كنید.
* افرادی كه كلیه های آنها كم كار می كند، بایستی فشار خون خود را كنترل نموده و حتی الامكان از بالا رفتن آن جلوگیری نمایند. داروهای مهاركننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین(ACE) مثل كاپتوپریل و انالاپریل و یا داروهای مهاركننده گیرنده آنژیوتانسین ۲ (ARB) مثل لوسارتان می تواند یكی از داروهای آنها باشد.
●اگر كلیه من كاملاً از كار بیافتد، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
از كار افتادن كامل كلیه را گاهی اوقات مرحله آخر بیماری كلیوی (ESRD )می گویند.اگر كلیه های شما كاملاً از كار بیافتد، بدن شما پر از آب و مواد زائد می شود كه این وضعیت را ازوتمی می نامند، ممكن است دست ها و پاهای شما متورم گردد، شما احساس خستگی خواهید كرد، بدن شما ضعیف می شود زیرا كه نیاز به خون تمیز برای عملكرد خود دارد.
●دیالیز
در همودیالیز خون شما از طریق یك دستگاه فرستاده می شود تا مواد زائد را تصفیه نماید. خون تمیز و تصفیه شده به بدن شما بازگردانده می شود. همودیالیز معمولاً در یك مركز دیالیزی ۳ بار در هفته به مدت ۳ تا ۴ ساعت انجام می شود.
●پیوند كلیه
كلیه اهدایی شاید از طرف یك اهدا كننده ناشناس باشد كه اخیراً فوت كرده و یا می تواند از طرف یك فرد زنده (از طرف یكی از اقوام) باشد.كلیه ای كه شما دریافت می كنید بایستی به درستی با بدن شما هماهنگی داشته باشد. هر چه كه كلیه جدید به شما شباهت بیشتری داشته باشد به همان اندازه احتمال اینكه سیستم ایمنی شما آن را دفع كند كمتر خواهد بود حتی ممكن است تا زمانی كه سیستم ایمنی بدن شما عادت كند و تا هماهنگی كه كلیه پیوندی دفع نگردد از دارو نیز استفاده نمایید.
منبع: NIH
ترجمه:آرش سیوانی

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها