رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123123

چند نکته در مورد آلرژیهای شایع غذایی

img alt="چند نکته در مورد آلرژیهای شایع غذایی" src="http://vista.ir/include/articles/images/dfa209115302cb4866d83748f4bc3bf5.jpg" />

حدود ۹۰ درصد كودكان حساس به شیرگاو نسبت به شیر بز هم واكنش نشان می‌دهندشیوع آلرژی غذایی در بیماران مبتلا به آسم كمتر از شیوع آلرژی نسبت به آلرژن‌های معلق در هوا مثل گرده گیاهان، قارچ‌ها، آلاینده‌ها هوا و غیره است لیكن وجود آنها را نباید نادیده گرفت.
این مسئله در سنین پایین به خصوص در شیرخواران مشخص می‌شود، شش آلرژی مهم غذایی شامل گندم، شیر گاو، ماهی، تخم مرغ و آجیل (فندق، پسته، گردو) است كه مصرف آنها به خصوص در سنین زیر یك سالگی در كودكی كه والدین او سابقه آلرژی دارند، می‌تواند همراه با افزایش ریسك آلرژیهای مختلف مثل آسم آلرژیك، درماتیت آتوپیك باشد.
● آلرژی به شیر گاو
پروتئین‌های مختلف در شیر گاو می‌توانند ایجاد علایم آلرژی را در مصرف كننده آن نماید كه البته بیشترین میزان آلرژی زایی مربوط به كازین است. در حدود ۹۰ درصد كودكان مبتلا به آلرژی به شیر گاو نسبت به شیر بز نیز واكنش نشان می‌دهند. میزان شیوع آلرژی به پروتئین‌های شیر گاو حدود ۵/۲ درصد است.
● آلرژی به تخم مرغ
میزان شیوع آلرژی به تخم‌مرغ ۶/۱ درصد است و بیشترین میزان آلرژی‌زایی مربوط به سفیده آن است.
در حدود نیمی از كودكان مبتلا به آلرژی به تخم‌مرغ فرم پخته آن را تحمل می‌كنند مثل آنچه كه در نانوایی ها و یا در كیك‌ها و غذاهای پخته دیده می‌شود.
● آلرژی سویا
در حدود ۳/۱ موارد آلرژی به شیر گاو ممكن است آلرژی نسبت به سویا نیز داشته باشند، سویا نیز ممكن است به صورت مخفی در بسیاری از فرآورده‌های غذایی مثل سوسیس و كالباس وجود داشته باشد.
● آلرژی نسبت به ماهی
شایع ترین عامل آلرژی غذایی در بالغین است كه البته در كودكان نیز دیده می‌شود.
● آلرژی نسبت به گندم
گندم دارای چندین پروتئین است كه می‌توانند انواع واكنش‌های ایمنی و آلرژیك را ایجاد نمایند در ۲۰ درصد موارد ممكن است این افراد نسبت به وجود گندم سیاه (چاودار) نیز همزمان دارای آلرژی باشند.
● آلرژی نسبت به بادام درختی، فندق، پسته و گردو و بادام زمینی
شایع ترین عامل آلرژی غذایی بعد از ۴ سالگی در كودكان است متاسفانه این مواد در بسیاری از غذاها به صورت مخفی و یا به صورت روغن خوراكی موجودند گاه ممكن است هم زمان به چند مورد از آنها آلرژی وجود داشته باشد.
بادام زمینی در این بین می‌تواند بیشترین و شدیدترین آلرژی زایی را داشته باشد و ممكن است فرد تا آخر عمر آلرژی خود را نسبت به آن حفظ نماید در این صورت باید همواره خود بسته‌های ضد شوك كه شامل آمپول هیدروكورتیزول آمپول دیفن هیدرامین است را داشته باشد. بسیاری از كره‌ها و روغن‌های این دانه‌های خوراكی در كارخانه‌هایی درست می‌شوند كه محصولات متعددی تهیه می‌كنند بنابراین به هنگام استفاده از كره‌ها آن‌ها باید مراقب آلرژی مخفی بود.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها