رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123131

خداحافظ آلرژی

img alt="خداحافظ آلرژی" src="http://vista.ir/include/articles/images/463eeb11dad9c4103e9b09d2ea9d30ae.jpg" />

آلرژی اگرچه بیماری مرگباری نیست، اما ضروری است برای درمان و کنترل آن به دنبال نشانه هایی در خود و محل زندگیتان برای مقابله با این بیماری بگردید.
بیماری آلرژی که شیوع آن در ایران ۱۵ تا ۲۰ درصد و در کشورهای صنعتی ۴۰ درصد است، در اصل واکنش های بدن به موادی است که سیستم ایمنی بدن هر فرد آنها را مضر و بیماری زا می شناسد و برای دفع آنها فعال می شود.
ترشح آنتی بادی هایی به نام «ایمنو گلوبدینی» برای مقابله با این عوامل خارجی موجب آزاد شدن ماده ای به نام «هیستامین» در اطراف سلول های بدن و در نتیجه ایجاد حساسیت می شود. واکنش های آلرژیک یا حساسیتی، ممکن است شامل خارش بینی و گلو، تهوع، استفراغ، اسهال، التهاب پوستی، تب بالا، کهیر، تنگی نفس، فشارخون، ضعف غیرطبیعی، یبوست و بیش فعالی باشند. با این وجود می توان با برنامه ای منظم و رعایت اصولی نه چندان سخت به جنگ با آلرژی رفت. در زیر ۲۰ راه برای مقابله با آلرژی ها که می تواند کمک زیادی به شما در پیشگیری از این بیماری کند، پیشنهاد می شود.
۱) به جای مرغ از گوشت گاو استفاده کنید. نتایج مطالعه دوسالانه بر روی ۳۳۴ بزرگسال مبتلا به تب یونجه و ۱۳۳۶ فرد سالم نشان داده است کسانی که در برنامه غذایی خود بیشترین میزان «اسید اولیک» (نوعی چربی اشباع نشده که بیشتر در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود) را مصرف می کنند تقریباً ۳ برابر دیگران در معرض ابتلا به تب یونجه قرار دارند، با این حال مصرف روغن زیتون می تواند در رفع این بیماری بسیار مؤثر باشد.
۲) هر روز صبح بعد از مسواک زدن از مکمل روغن ماهی استفاده کنید. مطالعات بر روی افراد مبتلا به آلرژی تنگی نفس نشان داده است در بدن آنهایی که روزانه از مکمل های روغن ماهی به مدت یک ماه استفاده کرده اند، ماده شیمیایی مؤثر در واکنش های آلرژیک کمتر ترشح شده است.
۳) همواره از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید چون موجب از میان رفتن رطوبت های دوستدار خاک می شود و عوامل حساسیت زا را هنگام ورود به خانه از فیلتر می گذراند. فقط از این که فیلترها را هر از گاهی تمیز کرده اید، اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در غیر این صورت وضع وخیم تر خواهد شد.
۴) هر روز صبح یک کیوی بخورید . کیوی سرشار از ویتامین C است و نقش آنتی هیستامین طبیعی را در بدن شما ایفا می کند. برخی مطالعات علت بروز آلرژی در افراد را پائین بودن سطح ویتامین C در بدن می دانند.
۵) مبلمان و فرش ها را با بخار جارو تمیز کنید و در آب از محلول T.O.D (دی سدیم اوکتابورات) استفاده کنید. نتایج یک مطالعه جامع نشان می دهد استفاده از این محلول میزان اجتماع گرد و غبار و ذرات شبیه به آن را تا مدت شش ماه به حداقل می رساند.
۶) روزانه سه مرتبه و هربار به میزان ۲۵۰ میلی گرم کوئستین (quercetin) مصرف کنید. این مکمل طبیعی، داروی ضدالتهاب بسیار مقوی است که در پزشکی گیاهان دارویی برای مقابله با آلرژی ها کاربرد گسترده ای دارد.
۷) داخل شیروانی ها را تمیز نگه دارید و مطمئن شوید که مسدود نیستند. انسداد لوله های شیروانی می تواند منجر به نشت آب به داخل خانه و در نهایت شکل گیری کپک شود که احتمال ابتلا به آلرژی ها را افزایش می دهد.
۸ ) به یاد داشته باشید هنگام استحمام، پنجره یا در ها را باز یا هواکش را روشن کنید. نکته مهم تر به همراه داشتن یک پنکه قابل حمل هنگام استحمام است؛ چرا که باید سعی کنید سطوح پیرامونی خود را خشک نگه دارید.
۹) پرده حمام را مرتب با آب داغ بشویید و هر ماه آن را با آب اکسیژنه سفید کنید.
۱۰) ترموستات گرمایی را در زمستان بالاتر از ۶۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. اگر درجه آن را پائین نگه دارید، زمینه را برای تشکیل خاک (کپک) در هوای مرطوب فراهم کرده اید. گرما موجب می شود هوا بیرون رفته و کپک تشکیل نشود. البته هوای خیلی خشک هم موجب آسیب دیدن سینوس ها و ریه می شود. بهترین میزان رطوبت برای داخل خانه ۵۰ درصد است.
۱۱) هفته ای یک بار رختخواب خود را با آب داغ بشویید. این بهترین راه برای نابود کردن ذرات میکروسکوپی است که رختخواب شما را بهترین مأمن خود می دانند.
۱۲) خروجی خشک کن را دقیق بررسی کنید و مطمئن شوید که به خارج از خانه می ریزد. برای هر بار لباسی که شما خشک می کنید معادل هشت کیلو رطوبت و خیسی وجود دارد. اگر خشک کن به پارکینگ یا زیرزمین وصل است، باید سریعاً فکری برای آن کنید.
۱۳) سینی زیر یخچال را با محمول آب اکسیژنه تمیز کنید و بر روی آن نمک بپاشید. این سینی مکان بسیار مناسبی برای اجتماع کپک است، بنابراین پاشیدن نمک از شکل گیری کپک و باکتری جلوگیری می کند. علاوه بر این، زیر یخچال را هر چند وقت تمیز کنید تا تکه های غذا و میوه که احتمالاً به زیر آن افتاده است پاک شود .
۱۴) گلدان ها را به میزان کافی آب دهید و برای آن که از معلق شدن ذرات خاک آنها در هوا جلوگیری کنید، روی خاک آن سنگریزه بریزید. بیش از اندازه آب دادن به گلدان ها علاوه بر خیس شدن فرش، به رشد خاک و کپک نیز کمک می کند.
۱۵) آخر هفته ها را به مرتب کردن وسایل شخصی خود اختصاص دهید. لباس های کهنه یا پوشاکی که خیلی وقت است از آن استفاده نکرده اید را دور بریزید. وسایل ورزشی خود را در جای مخصوص و دور از سایر لباس های خود بگذارید. بعد از مرتب کردن لباس ها با جاروبرقی آنها را تمیز کنید. سپس خواهید دید که چه مقدار خاک و کپک از بین رفته است.
۱۶) در اتاق خوابتان را بسته نگه دارید تا اگر حیوان خانگی دارید مانع ورود آنها به اتاق خواب شوید. شما در اتاق خوابتان بیشتر از دیگر اتاق های منزل خود هستید، پس باید بیشترین رعایت بهداشت را در این محل داشته باشید.
۱۷ ) پادری اتاق را از الیاف مصنوعی انتخاب کنید. پادری های ساخته شده از مواد طبیعی مانند حصیر، ممکن است شکسته یا شکافته شوند و این عامل می تواند زمینه را برای ورود خاک، غبار و کپک در لای آنها فراهم کند. درضمن پادری ها را هر هفته بشویید.
۱۸) حشرات کشته شده را از روی چراغ های ایوان پاک کنید. تجزیه لاشه این حشرات به منبع آلرژی زا تبدیل می شود.
۱۹) قفسه ای را مخصوص گذاشتن کفش در قسمت در ورودی خانه بگذارید و از اعضای خانواده بخواهید حتماً با رعایت این مسأله از ورود خاک، غبار و کثیفی های کف به داخل خانه جلوگیری کنند. بهتر است چند جفت دمپایی برای استفاده مقابل در ورودی بگذارید.
۲۰) هنگام خرید مواد خوراکی، به افزودنی های شیمیایی که در ساخت آنها به کار رفته است ، توجه کنید. سرفه، عطسه و خارش از جمله نتایج استفاده از مواد خوراکی با درصد بالای افزودنی های شیمیایی است.

سیاوش تلیانی

منبع : روزنامه ایران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها