رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 328734

خواص ماکارانی | فواید ماکارونی برای لاغری و تقویت استخوان

ماکارونی از محبوب ترین غذا هاست که اکثر مردم به آن علاقه دارند روشن است که پی بردن به خواص این ماده غذایی می تواند اهمیت زیادی داشته باشد در این مطلب هر آنچه در خصوص خواص بینظیر ماکارانی برای تقویت استخوانها و لاغری میخواهید بدانید برای شما آماده کردیم

ماکارانی
html>

خواص ماکارونی

ماکارونی یک ماده غذایی با ارزش تغذیه‌ای مناسب و مفید است. به دلیل ماهیت کربوهیدراتی این غذا از غذاهای بر پایه غلات است، و در هرم انرژی در پایه آن قرار می‌گیرد این امر نشان‌دهنده سهم بالای آن در تأمین انرژی مورد نیاز روزانه است. ضمن اینکه ماکارونی به دلیل برخورداری از کربوهیدرات‌های پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند نان و برنج برتری دارد (از 60- 55 درصد سهم روزانه کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی روزانه افراد نباید بیش از 20-15 درصد آن از کربوهیدرات‌های ساده مصرف شود و مابقی لازم است از مواد غذایی با کربوهیدرات‌های پیچیده حاصل شوند) و با دارا بودن اندیس گلایسمی پایین‌تر نسبت به این مواد با تأثیر تدریجی بر افزایش قندخون موجب بالا رفتن ناگهانی آن نمی‌شود. ماکارونی برخلاف تصور نادرست گذشته که آن را یک غذای چاق‌کننده می‌پنداشتند امروزه در تمام دنیا به عنوان یک گزینه سلامتی شناخته می‌شود.

بهترین ماکارونی از سمولینای گندم دوروم به دست می‌آید. سمولینا حاصل آسیابانی گندم سختی به نام دوروم (جنس Triticum و گونه Durum ) و تنها ماده شناخته‌شده به عنوان ترکیب اصلی و مناسب محصولات خمیری در دنیا است. گندم دوروم از نظر ویژگی‌های تغذیه‌ای از سایر گونه‌های گندم برتر است. به عنوان مثال از میزان پروتئین بالاتر، محتوای طبیعی رنگدانه بتاکاروتن که آنتی‌اکسیدانی ضد سرطان است و میزان بیشتر برخی املاح و ویتامین‌ها برخوردار است .

انتخاب نوع ماکارونی

انتخاب نوع ماکارونی است: سعی کنید از ماکارونی های غنی شده با ویتامین ها و ماکارونی های قهوه ای که حاوی سبوس بیشتر هستند استفاده نمایید.

به آردی که ماکارونی از آن تهیه شده دقت نمایید. به طور مثال در برخی بازارها ماکارونی از آرد حبوبات ساخته می شود که حاوی مقدار بالای کربوهیدرات مقاوم است که جذب آن بسیار کمتر از سایر ماکارونی ها می باشد.

مضرات ماکارونی برای زنان

کارشناسان ایتالیایی متخصص تغذیه به این نتیجه رسیدند که خوردن ماکارونی موجب بروز بیماریهای قلبی و ایجاد اختلال در رگهای خونی زنان می شود.

متخصصان مرکز بیماری های سرطانی میلانو در ایتالیا با استناد به تاریخ بیماریهای ثبت شده در پرونده سلامت هر یک از شرکت کنندگان در این پژوهش و خوراکی های روزانه بیماران، اعلام کردند ماکارونی ضررهای زیادی به بدن زنان وارد می کند.

نتایج پژوهشها بیانگر این است که خوردن ماکارونی بیشتر از مردان، به زنان آسیب می زند به گونه ای که زیاده روی در خوردن آن موجب بروز بیماریهای قلبی و اختلال در رگ های خونی زنان می شود که دانشمندان دلیل آن را اختلال در ایجاد تعادل قند خون و در نتیجه آسیب دیدن قلب می دانند.

علاوه بر آن، ماکارونی موجب افزایش تجمع اسیدهای چرب و پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون می شود که این موارد خود تحت تاثیر ترشح هورمون زنانه استروژن فعال می شود.

دانشمندان اعلام کردند خطرناکترین نوع ماکارونی از آرد سفید با کیفیت تولید می شود.

ارزش غذایی ماکارونی

ماکارونی به سببب وجود آرد گندم دارای:

هیدراتهای کربن فسفر
پتاسیم کلسیم
منیزیم

همچنین وجود شیر و تخم مرغ، بر میزان چربی و مواد آلبومینی آن می افزاید و بدین ترتیب ارزش غذایی در خور توجهی را برای آن فراهم می آورد. جالب است بدانید در صورتیکه ماکارونی کاملا آب پز شده باشد، به خوبی هضم و جذب بدن میگردد. ولی چنانچه این ماده غذایی را با روغن سرخ کنیم، همانند سایر سرخ کردنی ها هضم آن مشکل خواهد شد.

خواص ماکارونی

آیا ماکارونی چاق کننده است

بسیاری از افراد به غلط فکرمی کنند که مصرف ماکارونی می تواند باعث چاقی آنها گردد و در نتیجه ماکارونی و پاستا را از رژیم غذایی خود حذف می نمایند. اما در مطالعه ی اخیر که در ایتالیا به انجام رسید انجمن پزشکی در پولیزی ایتالیا به بررسی تاثیر مصرف ماکارونی و پاستا در کاهش چاقی و چاقی شکمی در انسان پرداختند. نتایج بدست آمده نشان داده اند که نه تنها مصرف ماکارونی و پاستا تاثیری در افزایش وزن و بروز چاقی ندارد بلکه می تواند به کاهش شاخص توده ی بدنی و کاهش سایز در کمر کمک نماید. در بسیاری از مطالعات صورت گرفته نتایج نشان داده اند که رژیم غذایی مدیترانه ای از جمله رژیم های غذایی سلامت است. در این رژیم غذایی ماکارونی و پاستا جزو اصلی ترین مواد غذایی مصرفی فرد در طول دوره ی رژیم است. دکتر لاکوویلو از انستیتو پزشکی ایتالیا عنوان نمود: اغلب افرادیکه به دنبال کاهش وزنهستند بر این باورند که ماکارونی نه تنها نمی تواند به کاهش وزن کمک نماید بلکه باعث چاقی می شوند بیشتر افراد ماکاورنی را غذایی نامناسب برای کاهش وزن می دانند

خواص ماکارونی برای استخوانها

یکی از ویژگی های ماکارونی خواص آن برای سلامت استخوان ها می باشد.ماکارانی سرشار از اسید های آمینه و پروتئین می باشد که برای سلامت استخوان ها مفید است و از درد و گرفتگی استخوان جلوگیری به عمل می آورد.طبق تحقیقات صورت پذیرفته به این نتیجه رسیدند که با مصرف دوبار در هفته از ماکارانی درد مفاصل کاهش می یابد .ماکارانی به دلیل مواد غنی مفیدی که برای بدن دارد توصیه می شود در رژیم هفته گی خود آن را بگنجانید تا از کلیه خواص آن بهره مند گردید.

نکات مهم در مصرف ماکارونی

مصرف ماکارونی سبب افزایش سطح هورمون سروتونین که یک آرام بخش است می شود پس مصرف آن برای افزایش آرامش مفید است. اما دقت کنید که مبادا در پرخوری های عصبی به مصرف ماکارونی روی بیاورید، زیرا از غذاهای پرکالری می باشد.

توجه داشته باشید که ماکارونی با الیاف بالایی که دارد می تواند از اشتهای کاذب و بالا جلوگیری کند. در نتیجه حجم کم آن، حتی در رژیم های کاهش وزن نیز می تواند مفید باشد.

در تهیه ماکارونی از سبزیجاتی مثل نعناع و جعفری استفاده کنید.

قبل از مصرف ماکارونی حتماً یک بشقاب سالاد حاوی کاهو، کلم بروکلی و… میل نمایید.

هنگام تهیه ماکارونی روغن بیش از اندازه استفاده نکنید، زیرا سبب افزایش کالری غذا و همچنین سنگین شدن غذا و مشکلات گوارشی خواهد شد.

هر لیوان ماکارونی حاوی ۴۰ گرم کربوهیدرات است که مشکلی برای بدن ایجاد نخواهد کرد.

برای کنترل کالری این غذا توصیه می شود در آبی که برای جوشاندن ماکارونی استفاده می کنید تنها از کمی نمک استفاده شود و روغن به آب اضافه نکنید.

بهتر است برای افزایش فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی (افزایش سوخت) از ماکارونی های غنی شده با ویتامین B استفاده نمایید.

ماکارونی های غنی شده با آهن نیز برای بانوان و نوجوانان می تواند مفیدتر باشد.

سعی کنید از کرم و خامه در تهیه ماکارونی استفاده نکنید.

در کنار ماکارونی از گوشت های کم چرب مثل ماهی، مرغ و ماهی تن استفاده نمایید.

می توانید به جای گوشت از سویا برای افزایش پروتئین غذا استفاده کنید، اما بهتر است به جای نیمی از گوشت دلخواهتان از سویا استفاده نمایید تا هم بتوانید سبب افزایش جذب آهن و روی در غذایتان شوید و هم از فیتواستروژن ها بهره برده باشید.

بهتر است در گوشت خود از لیمو هم استفاده نمایید تا جذب آهن غذا افزایش یابد.

ارزشهای غذایی ماکارانی

ماکارونی مدت هاست شهرت خود را در زمینه "چاق شدن" از دست داده است. و محتوای فیبر آن امروزه نه تنها در تغذیه ورزشی ارزش زیادی دارد. با این حال ، محتوای فیبر در ماکارونی گندم سبوس دار بیشتر از ماکارونی معمولی است. دستور اصلی تهیه ماکارونی بسیار ساده است: گندم ، آب ، احتمالاً تخم مرغ و نمک. ماکارونی از حدود 70٪ کربوهیدرات به شکل نشاسته تشکیل شده است. فسفر ، آهن و منیزیم در میان مواد معدنی غالب هستند. از طرف دیگر ، ماکارونی پروتئین گیاهی و چربی کمی دارد.

خواص ماکارانی | فواید ماکارونی برای لاغری و تقویت استخوان

ماکارونی و مواد مغذی آن ها

ماکارونی منبعی از منیزیم، ویتامین های گروه B، پروتئین و فیبر است، به خصوص در نسخه کامل آن و زمانی که برای مدت طولانی نپخته بماند. شاخص گلیسمی آنها پایین است. ترکیب آنها انرژی را فراهم می کند که بدن به آرامی جذب می کند، که به کاهش هوس و تحریک حرکت روده کمک می کند.

ماکارونی ارزان و آسان برای طبخ، منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است. ارزش غذایی آنها از نوعی به نوع دیگر بسته به غنای آنها یا وجود غلات کامل متفاوت است. با این حال، همه آنها یک چیز مشترک دارند: مغذی هستند زیرا حاوی کربوهیدرات های خوبی هستند که به کودکان انرژی می دهد.

از طرف دیگر، یک بشقاب ماکارونی ساده یک وعده غذایی کامل را تشکیل نمی دهد. در واقع، ماکارونی باید با سبزیجات (به صورت سس یا تکه‌ای) و همچنین گوشت، ماهی یا حبوبات همراه باشد تا یک وعده غذایی متعادل تشکیل شود.

ماکارونی سرشار از فیبر غذایی است

ماکارونی دارای محتوای فیبر غذایی خوبی است، به ویژه ماکارونی گندم کامل که در هر 100 گرم حدود 6.6 گرم فیبر رژیمی دارد. برخی از انواع گندم، مانند غلات، حاوی 11 گرم فیبر غذایی در هر 100 گرم هستند. به یاد داشته باشید که فیبرها برای بدن ضروری هستند، زیرا ترانزیت روده را تنظیم می کنند، به حفظ خط کمک می کنند و به عنوان مثال خطر بیماری های قلبی عروقی را از بین می برند. بنابراین ما مطمئن می شویم که از نسخه کامل ماکارونی خود استفاده می کنیم!

ماکارونی ذخیره چربی را محدود می کند

ماکارونی شاخص گلیسمی متوسطی دارد و به همین دلیل کربوهیدرات بالایی دارد. برخلاف قندهای سریع، قندهای آهسته از افزایش انسولین، هورمونی که ذخیره چربی در بدن را افزایش می دهد، جلوگیری می کند. به علاوه، دانشمندان آن را ثابت کرده‌اند: هرچه قندهای کند سوز بیشتر بخورید، قندهای سریع‌سوز کمتری می‌خورید و چربی کمتری در بدنتان ذخیره می‌شود.

ماکارونی باعث افزایش سیری می شود

ماکارونی به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارد، چند ساعت بعد از غذا ناپدید می شود. بنابراین، هوس‌ها و مصرف میان ‌وعده را محدود می‌کند، جایی که احتمال مصرف میان ‌وعده‌ های خیلی چرب یا خیلی شیرین وجود دارد.

ماکارونی انرژی می دهد

به دلیل سیری طولانی مدتی که ماکارونی ایجاد می کند، به فرار از دوره های کوچک بی حالی و نوسانات خلقی که می تواند در طول روز رخ دهد کمک می کند. محتوای بالای کربوهیدرات و فیبر غذایی آنها نیز به تامین انرژی طولانی مدت کمک می کند.

انواع مختلف ماکارونی

انواع ماکارونی هر کدام ویژگی های جالبی دارند. برای بهره مندی از مزایای هرکدام، از ارائه آنها به نوبت به فرزند خود دریغ نکنید. ماکارونی غلات کامل حداقل نصف زمان ترجیح داده می شود زیرا حاوی بیشترین فیبر رژیمی است. فیبر به طور کلی در رژیم غذایی بسیاری از افراد کافی نیست.

فیبر به سلامت قلب، عروق خونی و دستگاه گوارش کمک می کند، به ویژه با کاهش خطر یبوست. به علاوه، آنها باکتری های خوب روده را تغذیه می کنند. آنها همچنین به کودک اجازه می دهند برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.

برخلاف ماکارونی سفید، ماکارونی گندم کامل با ویتامین B و آهن غنی نشده است. با این حال، ماکارونی گندم کامل انتخاب بهتری است زیرا به طور طبیعی حاوی مواد مغذی بیشتری از جمله فیبر رژیمی است.

از آنجایی که ماکارونی سبوس دار همیشه برای همه جذاب نیست، به تدریج آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می توانید به جای ماکارونی سبوس دار از مخلوط ماکارونی سفید و قهوه ای شروع کنید.

همانطور که می بینید، ارزش غذایی ماکارونی کامل بسیار بالاتر از ماکارونی سفید است، به خصوص به این دلیل که حاوی فیبر بیشتری است که برای عملکرد صحیح سیستم گوارش ما ضروری است. بنابراین، فواید ماکارونی غلات کامل بیشتر است.

خوردن غذاهای غنی از فیبر می تواند:

- خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهید

- میکروبیوتای خود را بهبود بخشید

- جذب کلسترول را محدود می کند

- احساس سیری را تقویت می کند

اگر ماکارونی بتواند 10 درصد نیاز روزانه فیبر را پوشش دهد، دو برابر یا 20 درصد برای ماکارونی کامل می شود. اینها بخشی از خانواده غذاهای نشاسته ای هستند که حاوی قندهای آهسته هستند که به شما اجازه می دهد تا چندین ساعت بعد از غذا خوش فرم بمانید. به همین دلیل غذای مورد علاقه ورزشکاران است.

ماکارونی غلات برای بدنسازی

ورزشکاران اغلب ماکارونی را قبل از ورزش و به ویژه تلاش های استقامتی دوست دارند. به منظور به تاخیر انداختن خستگی و کاهش خطر هیپوگلیسمی، ورزشکاران به دنبال تثبیت قند خون خود هستند. ماکارونی غلات کامل به لطف کربوهیدرات هایی که دارد دقیقاً این نقش را ایفا می کند.

بنابراین آنها به ورزشکاران اجازه می دهند که در حین ورزش سطح خوبی از انرژی داشته باشند زیرا ماهیچه ها برای عملکرد به کربوهیدرات نیاز دارند. به منظور ایجاد یک تلاش طولانی مدت، بنابراین لازم است که قبل از روز ذخیره داشته باشید. بنابراین، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین یا متوسط ایده آل است تا ماهیچه ها کربوهیدرات ها را ذخیره کنند. ماکارونی غلات این نقش را کاملاً ایفا می کند.

آنتی اکسیدان های نجات دهنده زندگی

به لطف دانه های گندمی که اسپاگتی از آنها تهیه می شود (کامل یا غیر کامل)، ماکارونی حاوی خواص طبیعی است. خواص گندم املاح معدنی مانند روی و سلنیوم که در غلات و جوانه گندم فراوان هستند در اسپاگتی یافت می شوند. این دو ماده معدنی برای عملکرد مناسب ضروری هستند. آنها برای بدن ضروری هستند: از طریق تأثیرشان بر استرس اکسیداتیو، بر روی آنزیم های مسئول تکثیر رادیکال های آزاد و آسیبی که به غشای سلولی وارد می کنند، عمل می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها