رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329802

خواص پنیرک | فواید پنیرک برای عفونت زنان

پنیرک گیاهی است که از افراد کمی از خواص بی نظیر آن برای عفونت زنان مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

html>

خواص پنیرک

پنیرک از گیاهان خزنده و از تیره پنیرکیان است. در کتب سنتی گیاه پنیرک را به سه نوع تقسیم‌بندی کرده‌اند: بستانی، بری و صغیر بری که نوع اصلی آن است. برگ گیاه پنیرک گرد و دایره مانند بوده، بیمزه و کمی خشن است، خصوصا پشت برگ آن و گلهای آن کوچک و سرخ مایل به بنفش هستند. پنیرک گیاهی پایا، علفی، یک تا چند ساله است که ارتفاع آن تا 60 سانتی‌متر هم می‌رسد. این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده دارویی نیز کاشته می‌شود. محل رویش گیاه پنیرک در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران در آذربایجان و آستارا، نواحی مرکزی ایران در دامغان، سمنان و اصفهان و برخی نقاط جنوب ایران است. قسمتهای مورد استفاده گیاه برگ، ریشه و گل این گیاه است که پس از خشک کردن دور از رطوبت و نور مستقیم و در ظروف سربسته غیر پلاستیکی نگهداری می‌شود. این گیاه دارای ویتامین A، B و C بوده، گلهای پیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای دارویی و خواص پنیرک با ما همراه باشید.

پنیرک و عفونت زنان
عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

پنیرک در طب سنتی

از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می ‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌ کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب ‌گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌ سازد.

در درمان التهاب ‌های تنفسی و جوش ‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری ‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می ‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

جوشانده ی آن برای عفونت ‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌ های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌ های تنبلی هستند، توصیه می ‌شود.

در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌ شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

برای رفع جوش‌های صورت نیز می ‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌ های محل جوش را تسکین می ‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ ها موثر است.

در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌ کننده و خنک‌ کننده استفاده می‌ شود، ۳۰۰ گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌ جوشانند و به عنوان مسکن می‌ خورند.

استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌ های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می ‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می ‌بخشد.

برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب ‌زدگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می ‌مالند.

برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

خواص و فواید برگ پنیرک

ترکیبات مهم:

8 درصد موسیلاژ گالاکتوز
قندهای آرابینوز اسید گالاکتورونیک اسید
گلوکز تانن
رامنوز فلاونوئید

طریقه و مقدار مصرف:

مرحله اول:

بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛


مرحله دوم:

آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

خواص پنیرک

جوشانده پنیرک


جوشانده ی آن برای عفونت های مثانه، اسهال خونی و سرفه های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند، توصیه می شود.

در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها موثر است.

مضرات پنیرک

استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

- افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.
- بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.

روش و میزان مصرف پنیرک

در اینجا روش استفاده از پنیرک و مقدار مناسب مصرف آن را برای شما توضیح می دهیم برای استفاده از این گیاه پر خاصیت مقدار پنج گرم از آن را در یک لیوان آب سرد بریزید و برای مدت زمان پنج دقیقه بجوشانید روش دیگر اینکه 5 گرم برگ آن را در یک لیوان آب جوش بریزیم و درب آن را با بشقاب بپوشانید و صبر نمائید تا دم بکشد بعد از مدت زمان یک ربع آن را از صافی رد نموده و میل نمائید اگر دمنوش سر شده دارید حتما قبل از استفاده آن را گرم نمائید اگر با عسل میل نمائید تاثیر آن بیشتر می گردد.در روز سه تا چهار نوبت می توان این دمنوش را میل نمود.

خواص شناخته شده گل پنیرک یا گل مالو

گل پنیرک دارای خواص خلط آور ، ضد درد و ضد التهاب است . این ویتامین همچنین حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین A است که وظیفه شرکت در تشکیل غشاهای مخاطی ، پوست ، مو ، ناخن و چشم را دارد و ارتباط تنگاتنگی با سلامت چشم دارد.

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B1 و ویتامین B2 که از جمله موارد دیگر به بدن در متابولیسم مواد مغذی و گلوکز کمک می کند. و ویتامین C که در خواص گل همیشه بهار نیز وجود دارد ، یک آنتی اکسیدان قوی است و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

همچنین حاوی روغنهای اساسی ، تانن و موسیلاژ است . تانن در درمان ناراحتی معده و مشکلات گوارشی بسیار مفید است و دارای خاصیت قابض و ضد التهاب است.

مخاط به جلوگیری از بیماری ها ، مبارزه با اسهال و از جمله کاهش سطح کلسترول "بد" در خون کمک می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها