رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 330226

خواص ریواس | فواید مهم ریواس در بارداری و سلامت پوست

ریواس فواید زیادی برای سلامت پوست دارد و بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نیستیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

خبر
html>

خواص ریواس

ریواس یا ریباس، گیاهی است از تیره ی ترشک ها ( هفت بندها ) و دارای ساقه های هوایی و برگ های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده ی خوراکی قرار می گیرد.

ریواس هنگام بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه ی کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد می روید و برگ ضخیم و گوشت دار این گیاه مصرف غذایی دارد. تکثیر ریواس معمولاً با کشت در خزانه و انتقال به کشتزار و یا از طریق کشت بذر تازه صورت می گیرد.

ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت

معده و کبد مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان ، وسواس ، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

خاصیت ضد سرطانی ریواس

ریواس دارای مقادیر بسیار بالای آنتی‌اکسیدان است. ریواس توانایی مهار رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول و درنتیجه سرطان می‌شوند را دارد. ریواس خام، لیکوپن ندارد. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که به داشتن خواص ضدسرطانی مشهور است. پختن ساقه‌های ریواس، این آنتی‌اکسیدان را فعال‌می‌کند. مصرف منظم ریواس پخته می‌تواند ابتلا به سرطان‌های ریه و سرطان حفره دهانی را در افرادی که از تنباکو و دیگر عوامل سرطان‌زا استفاده‌می‌کنند به تاخیر بیندازد. اما، لطفا به خاطر داشته‌باشید بیماران مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون باید از خوردن ریواس اجتناب‌کنند.

خواص ریواس در بارداری

ارزش تغذیه‌ای ریواس بسیار بالا بوده، ریواس غنی از مواد مغذی است و در ضمن کالری بسیار پایینی دارد.

ریواس غنی از:

فیبر کربوهیدرات
ویتامین c کلسیم
پروتئین ویتامین های A و B
قند سدیم و پتاسیم

به دلیل همین ارزش غذایی بالا، خوردن ریواس در بارداری البته به مقدار متعادل به تامین نیاز غذایی در دوران بارداری برای مادر و جنین کمک می‌کند. در ضمن به خاطر داشته باشید که ریواس برای پخت تنها به جوش کوتاهی نیاز دارد و اگر این مدت اضافه شود، خراب شده و از ارزش غذایی آن به مقدار قابل توجهی کاسته می‌شود. به همین دلیل بهتر است برای استفاده از خواص ریواس در بارداری در پایان تهیه خورش، به آن اضافه شود.

سلامت مغز با ریواس

یک بدن سالم و همچنین یک مغز سالم، چیزی است که باعث‌می‌شود شما کارهای‌تان را درست انجام‌دهید.

۱۰۰ گرم ساقه ریواس تازه، ۲۹.۳ میکروگرم ویتامین K که حدود ۲۴ درصد RDA است را تامین‌می‌کند. علاوه‌بر محافظت از مغز دربرابر آسیب عصبی، این ویتامین به داشتن نقش اساسی در تسکین افراد مبتلا به آلزایمر نیز معروف است. استفاده منظم از ساقه‌های ریواس، حافظه را تقویت‌کرده و شروع زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد.

خواص گل ریواس برای پوست

خواص گل ریواس برای پوست

از این گیاه می توان ماسکی برای پوست تهیه کرد. ماسک ریواس بیشتر در بهبود جوش های سرسیاه و چرکی صورت به کار می رود.
با توجه به اینکه فصل بهار زمان رویش ریواس است می توان با تهیه ریواس از آن به عنوان ماسک در بهبود جوش و کک و مک استفاده کرد. برای پوست های چرب ، ماسک های حاوی خاک رس و ریواس له شده مناسب هستند. برای پوست های خشک و طبیعی بهتر است از ماسک های مرطوب کننده استفاده کنید.در صورتی که پوستتان بسیار حساس و خشک است به جای بخور و ماسک بهتر است از کمپرس استفاده کنید.
ریواس له شده را با مقداری سرکه مخلوط نمایید و روی تمام صورت بمالید این ماسک برای از بین بردن کک و مک و جوش های چرکی و و از بین بردن لک و جای جوش مفید است.
ریواس رنده شده را با آب لیمو مخلوط نمایید و این لوسیون را به پوست خود بمالید این لوسیون موجب از بین رفتن جوش و لک می شود.

ماسک ریواس برای برطرف کردن جوش های چرکی بسیار مفید است.

پودر گل ریواس را با یک قاشق ماست مخلوط کنید و هفته ای سه بار روی پوست صورت بمالید.

ماسک ریواس و عسل نیز یکی از ماسک هایی است که برای برطرف کردن جوش های سرسیاه کاربرد دارد.

یکی از ماسک هایی که مناسب فصل گرماست، ریواس له شده به همراه خیار است. این ماسک موجب شادابی پوست شده و رطوبت بسیاری را جذب پوست می کند که موجب سفتی پوست صورت نیز می شود.

ریواس و دیابت

ریواس یک منبع طبیعی از منگنز است که توانایی تنظیم قندخون را دارد. بنابراین، به افراد دیابتی توصیه‌می‌شود این ساقه قرمزرنگ را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تا سطح قندخون‌شان را چک‌کند.

خواص ریواس برای کلسترول

یکی دیگر از خواص ریواس ویژگی های آن برای کاهش کلسترول می باشد ریواس به علت داشتن فیبر با مقدار زیاد به کاهش کلسترول بد کمک می نماید در یک تحقیق که روی ده مرد صورت گرفت با مصرف ساقه ریواس 8 تا 9 درصد کلسترول بد پایین آمد و با قطع استفاده از آن کلسترول بالا رفت همچنین در آزمایش دیگری که بر روی 83 نفر انجام شد که دارای بیماری تصلب شرائین بودند با مصرف ریواس چینی 50 میلی گرم از کلسترول بد پائین آمد و بیماری شریان ها معالجه گردید.نکته دیگر اینکه خانم های بارداری که مبتلا به فشار خون بالا و کلسترول خون بالا هستند با مصرف ریواس کلسترول بدشان پایین می آید و سطح کلسترول خوب زیاد می گردد.

مضرات ریواس

از آنجایی که ریواس دارای مقدار زیادی اکسالیک اسید است (460 میلی گرم در هر 100 گرم)، زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش و کلیه‌ها و جلوگیری از جذب کلسیم و منیزیم شود. بنابراین خطر پوکی استخوان را بالا می‌برد. افراد بالغ در روز مجاز به مصرف 10 گرم اکسالیک اسید و کودکان مجاز به مصرف 3 تا 4 گرم از این ماده هستند. البته این میزان اکسالیک اسید از چند کیلوگرم ریواس به دست می‌آید، بنابراین مصرف متعادل این گیاه نه تنها خطری ندارد بلکه خواص بسیار زیادی را هم به بدن می‌رساند. اما مبتلایان به سنگ کلیه، ناراحتی‌های مثانه، درد سینه و سرفه بهتر است قبل از خوردن ریواس با پزشک خود مشورت داشته باشند.
مصرف ریواس توسط مادران شیرده نیز ممکن است باعث ایجاد اسهال در نوزادان شود. مبتلایان به نارسایی‌های قلبی هم نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنند زیرا حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم است و باعث افزایش احتباس آب در بدن می‌شود. برگ‎ ریواس نیز بهتر است به صورت خوراکی استفاده نشود زیرا حاوی ترکیبات سمی برای بدن است.

نحوه کاهش اسید اگزالیک ریواس

احتیاط: کسی که از نقرس ، روماتیسم ، سنگ کلیه یا آرتروز رنج می برد بهتر است از ریواس پرهیز کند. از آنجا که ریواس حاوی نسبت زیادی اسید اگزالیک است که می تواند این بیمار های را بدتر کند.

اسید اگزالیک نه تنها به مینای دندان حمله می کند ، بلکه یک دزد کلسیم نیز محسوب می شود: در طول هضم ، اسید اگزالیک و کلسیم با هم ترکیب می شوند و به همین دلیل مواد معدنی دیگر نمی تواند در استخوان ها ساخته شود.

هر دو ماده به عنوان اگزالات کلسیم در روده دفع می شوند. اگزالات کلسیم می تواند در کلیه ها و مثانه نیز رسوب کند.

خواص ریواس | فواید مهم ریواس در بارداری و سلامت پوست

ریواس و سلامت روده

ریواس سرشار از فیبر است و به مبارزه با یبوست کمک می کند و در نتیجه انتقال خوب روده را بهبود می بخشد. نفخ و سنگینی معده بعد از شام فراموش می شود. طعمی شبیه کمپوت دارد و خاصیت ملین دارد.

ریواس و لاغری

ریواس که عمدتاً از بیش از 90 درصد آب تشکیل شده است، در صورت مصرف متعادل، یک غذای کم کالری باقی می ماند. بنابراین در صورت کاهش وزن توصیه می شود. مراقب باشید شکر زیادی اضافه نکنید تا اسیدیته آن پنهان شود.

ریواس از استخوان ها و دندان ها محافظت می کند

می توانید ریواس را برای صبحانه یا میان وعده میل کنید. این نوشیدنی حاوی ویتامین K است که به محافظت از استخوان ها و دندان ها کمک می کند. همچنین باعث لخته شدن خون می شود.

ریواس التهاب را برطرف می کند

ریواس به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین برای تقویت و تقویت سیستم ایمنی شناخته شده است. این ماده دارای خواص ضدالتهابی است و در صورتی که فرد مبتلا به التهاب لثه باشد می تواند درد را تسکین دهد. مواد ضد عفونی کننده موجود در ریواس خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف در دوزهای کم، اسهال را درمان می کند و التهاب روده و غشای مخاطی دهان را آرام می کند.

ریواس از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند

افزودن ریواس به رژیم غذایی شما یک فایده بزرگ در کاهش سطح کلسترول بد شما خواهد بود. محتوای فیبر محلول بالای آن. یک داروی طبیعی برای جلوگیری از خطر بیماری های قلبی عروقی.ریواس بسیار غنی از پلی فنول است و یک میوه آنتی اکسیدان است. منبع اصلی ویتامین C، K و منگنز است.

کالری ریواس

ریواس کالری بسیار کمی دارد، زیرا انرژی و کربوهیدرات آن به سبزیجات نزدیکتر از میوه ها است. در واقع، 100 گرم ریواس تنها حاوی 21 کالری و 1.5 گرم کربوهیدرات است که کمتر از لوبیا سبز است! اما اسیدیته بالای آن منجر به افزودن مقدار زیادی شکر برای مصرف آن می شود که ارزش کالری آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. پخته و شیرین شده، تقریباً 130 کالری در هر 100 گرم دارد.

ریواس با 15 کیلوکالری در 100 گرم، یک غذای کم کالری است. پر از آب، همچنین حاوی کربوهیدرات و لیپید بسیار کمی است. بنابراین می توان آن را بدون اعتدال در طول رژیم مصرف

فواید سلامتی ریواس

ریواس دارای فیبر بسیار بالایی است زیرا بیشتر وزن خشک آن از فیبر نامحلول و محلول تشکیل شده است. اولین مورد برای محدود کردن جذب کلسترول و قند شناخته شده است، و دومی برای بهبود انتقال روده.

این میوه یکی از غنی ترین میوه ها از نظر کلسیم است که در هر 100 گرم 145 میلی گرم کلسیم دارد که کمی بیشتر از شیر (120 میلی گرم کلسیم در 100 گرم) است.

ریواس بسیار غنی از پلی فنول است و یک میوه آنتی اکسیدان است.

ریواس به کاهش کلسترول کمک کنید

مطالعه‌ای که بر روی بیماران مبتلا به تصلب شرایین (خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی) انجام شد، نشان داد که مصرف منظم ریواس باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول «بد» (LDL) می‌شود. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روزانه ریواس (بلانچ شده سپس خشک شده) می تواند به کاهش کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) کمک کند بدون اینکه بر کلسترول خوب (HDL) تأثیر بگذارد. این کار بر روی مردان با سطح کلسترول بالا انجام شد. اثر مشاهده شده را می توان تا حدی به الیاف محلول موجود در ریواس نسبت داد.

ریواس و الیاف مفید برای حمل و نقل روده

ساقه ریواس، که بخش خوراکی گیاه است، منبع مهمی از فیبر غذایی است. بیشتر وزن خشک آن (74%) فیبر است. این در حالی است که فیبر نامحلول 8 برابر فیبر محلول است. هنگام در نظر گرفتن ماده خشک، ساقه ریواس حاوی 5 برابر بیشتر فیبر کل نسبت به جو (جو فرنی) و تقریباً همان مقدار فیبر محلول است. فیبرهای محلول (پکتین، پسیلیوم و غیره) به دلیل توانایی خود در کاهش کلسترول خون شناخته شده اند، در حالی که فیبرهای نامحلول (لیگنین، سلولز و غیره) به تنظیم عملکرد روده کمک می کنند. اگرچه ریواس عمدتاً حاوی فیبر نامحلول است، مطالعات کمی هم بر روی انسان و هم بر روی حیوانات انجام شده است.

عملکرد آنتی اکسیدانی ریواس

ریواس حاوی چندین ترکیب است که فعالیت آنتی اکسیدانی از خود نشان داده اند، به ویژه پلی فنول ها. تحقیقات تکمیلی برای تعیین مزایای خاص مصرف ریواس در انسان ضروری است.

ریواس خام یا منجمد و پخته شده (با شکر اضافه شده) منبع ویتامین C است. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند تا حدی مسئول اثرات مفید مرتبط با مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات باشد. ویتامین C موجود در خون به کاهش اکسیداسیون و التهاب در ارگانیسم کمک می کند، یک اثر محافظتی در برابر ظهور برخی بیماری های مرتبط با افزایش سن.

ریواس منبع خوب کلسیم

ریواس منجمد و پخته (با شکر اضافه شده) منبع خوبی از کلسیم است، در حالی که ریواس خام منبع خوبی است. کلسیم به استحکام استخوان ها و دندان ها کمک می کند.

ریواس منبع منگنز

ریواس خام منبع منگنز است، در حالی که ریواس منجمد و پخته (شکر اضافه شده) تنها منبع برای زنان است.

منبع ویتامین K

ریواس منجمد و پخته شده (با شکر اضافه شده) منبع عالی ویتامین K است. ویتامین K برای تولید پروتئین های دخیل در انعقاد خون ضروری است (هم برای تحریک و هم برای مهار انعقاد خون). همچنین در تشکیل استخوان ها شرکت می کند. به علاوه، ویتامین K توسط باکتری‌های روده ساخته می‌شود، کمبود ویتامین K نادر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها