رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 330271

خواص برنج قهوه ای | فواید بی نظیر برنج قهوه ای برای لاغری و درمان افسردگی

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص برنج قهوه ای برای ما روشن کرده است که برنج قهوه ای برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

خبر
html>

خواص برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوسته‌ی بیرونی آن گرفته شده است. در واقع دانه‌ی کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایه‌ی بیرونی آن را جدا کنیم، آنچه به‌دست می‌آوریم برنج قهوه‌ ای نامیده می‌شود. این ماده‌ی خوراکی جزو غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد.

از خواص برنج قهوه ای همین بس که عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. این ماده‌ی غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و ناراحتی‌های پوستی تأثیر مثبت دارد.

مصرف مقدار قابل توجهی برنج قهوه‌ ای در رژیم غذایی ثابت می‌کند که این ماده‌ی غذایی حتی در مورد بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی و بی‌خوابی نیز مؤثر است. این ماده‌ی مغذی خاصیت ضدافسردگی دارد، به سلامت استخوان‌ها کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برنج قهوه ای منبع منگنز و سلنیوم

مصرف یک پیمانه برنج قهوه‌ای 88 درصد از مقدار نیاز توصیه شده روزانه بدن به منگنز را که نقش مهمی در مبارزه با رادیکال‌های آزاد ایفا می‌کند، تامین می‌کند.

منگنز همچنین در کسب انرژی از پروتئین و کربوهیدرات‌ها و نیز سنتز کردن اسیدهای چرب نقش اساسی را بر عهده دارد.

سلنیوم نیز نقش مهمی را در فرآیند آنتی‌اکسیدان‌ها برعهده دارد و می‌تواند سلول‌های سرطانی را تخریب کرده و حتی DNA را نیز تعمیر کند.

سلنیوم در تنظیم متابولیسم هورمون تیروئید و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت اساسی دارد.

برنج قهوه ای و تنظیم فشار خون بدن

برنج قهوه ای یکی از منابع مهم منیزیم به شمار می آید. همانطور که می دانید منیزیم نقش های مختلفی در بدن ما دارد. یکی از نقش های آن تنظیم فشار خون است. اگر مبتلا به افزایش فشار خون هستید از برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استقبال کنید.

برنج قهوه ای برای لاغری

برنج قهوه ای ابزار بسیار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی است که با چاقی مبارزه می‌کنند. این برنج حاوی منگنز است که به سنتز چربی بدن کمک می‌کند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه ای دارای اثرات مثبت بر روی بدن است؛ چون موجب کاهش شاخص توده‌ی بدن و چربی آن می‌شود. برنج قهوه ای به افزایش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز که یکی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است و همچنین به بالا رفتن سطح کلسترول خوب (HDL) در افراد چاق کمک می‌کند. جوانه‌ی برنج قهوه ای هم اثرات ضدچاقی مؤثری دارد.

برنج قهوه ای و دیابت

برنج قهوه ای و دیابت

معمولا افراد مبتلا به دیابت از خوردن برنج می ترسند با اینکه دوست دارند برنج بخورند ولی می دانند که خوردن زیاد برنج قند خونشان را بالا می برد. باید به همه افراد مبتلا به دیابت گفت که برنج قهوه ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قند خون تان را بالا نمی برد بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می کند، پس اگر دوست دارید که برنامه غذایتان حاوی برنج باشد می توانید برنج قهوه ای را جایگزین نمایید.

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی و تغذیه آمریکا نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت که برنج قهوه ای می خوردند در مقایسه با بیمارانی که برنج سفید مصرف می کردند، قند خون کمتری داشتند.

خواص برنج قهوه ای در بارداری

خواص برنج قهوه ای در بارداری

زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند و نیز زنانی که در دوران شیردهی به سر می برند، به فولیک اسید بیشتری نیاز دارند. گرفتن فولیک اسید کافی به کاهش خطر ناهنجاری های جنینی به خصوص نقص لوله عصبی(لوله عصبی در مراحل نخستین دوران جنینی تبدیل به مغز و نخاع شوکی می شود) کمک می کند و به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود در کنار فولیک اسیدی که از مواد غذایی دریافت می کنند روزانه ۴۰۰ میکروگرم مکمل فولیک اسید نیز مصرف کنند. به دلیل اینکه برنج سفید آهن و فولیک اسید بیشتری دارد، برای زنان باردار و کسانی که نیاز به فولیک اسید بیشتری دارند، انتخاب بهتری خواهد بود.

برنج قهوه ای و سرطان

از خواص برنج قهوه ای این است که نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان خون ایفا می‌کند. این تأثیرات مفید را می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های قوی و فیبر بالا در این ماده‌ی غذایی نسبت داد. فیبر موجود در برنج قهوه ای توانایی این را دارد که به سموم مضر سرطان در بدن متصل شود، این امر مانع اتصال این سموم به دیواره‌های روده‌ بزرگ شده و باعث می‌شود توسط روده‌ها از بدن خارج شوند. تحقیقاتی که برای ارزیابی خواص برنج قهوه ای در زمینه‌ی جلوگیری یا کاهش سرعت توسعه سرطان انجام شده، نشان می‌دهد که سبوس برنج قهوه ای شامل فنل‌های ضروری مانند: تریسین، فرولیک اسید و کافئیک اسید است که در حال حاضر برنج سفید میزان بسیار کمی از این عناصر دارد. تأثیر این ترکیبات فنلی روی تکثیر سلول‌های سرطانی روده‌ی بزرگ و پستان باارزش است. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که جوانه‌ی برنج قهوه ای اثر محرک و پیشگیرانه در روند آپوپتوز (خزان یاخته‌ای) دارد و در مهار تولید سلول‌های سرطانی در سرطان خون مؤثر است. علاوه بر این، تحقیقات معتبری هم درباره‌ی اثرات ضد توموری گنجاندن سبوس برنج قهوه ای در رژیم غذایی وجود دارد.

خواص برنج قهوه ای برای افسردگی

خواص برنج قهوه ای برای افسردگی :

یکی دیگر از خوص برنج قهوه ای ویژگی های آن برای درمان افسردگی می باشد جوانه برنج قهوه ای دارای آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن مانند گلوتامین و گلسیرین می باشد که این آمینو اسیدهای برنج قهوه ای مانع انتقال پیام های عصبی حاوی اضطراب و افسردگی و استرس به مغز می گردند و در نتیجه به بدن حس و حالت آرام بخشی می دهند .لذا اگر از افسردگی رنج می برید جوانه برنج قهوه ای میل نمائید.

برنج قهوه ای طرز پخت

مرحله اول:

برنج را در یک قابلمه بزرگ بریزید و حدود 2 پیمانه (¾1 پیمانه) سرخالی به ازای هر یک پیمانه برنج قهوه‌ای آب اضافه کنید. روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

مرحله دوم:

سپس در ظرف را گذاشته و حرارت را خیلی کم کنید و بگذارید برای 45 دقیقه روی حرارت کم بپزد. پس از 45 دقیقه در ظرف را باز نکنید؛ فقط شعله را خاموش کنید. بگذارید قابلمه برنج به مدت 10 دقیقه در همان شرایط قبلی باقی بماند. به این صورت برنج شما آماده است.

برنج قهوه ای و اسید فیتیک

اسید فیتیک یکی از مواد شیمیایی شیمیایی است و در لایه های خارجی دانه یافت می شود. این گیاه توسط گیاهانی مانند غلات یا حبوبات به عنوان ذخیره برخی مواد معدنی مورد نیاز گیاهچه مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید فیتیک به طور طبیعی در غذاهای گیاهی از جمله برنج قهوه ای وجود دارد.

بلعیده شده از طریق غذا ، اسید فیتیک در ترکیب با کلسیم ، آهن ، روی و منیزیم نمک های محلول کمی در بدن ایجاد می کند ، به طوری که این مواد معدنی دیگر در دسترس بدن نیستند. خوردن غذاهای غنی از فیتین برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به کمبود مواد مغذی شود - اما این بسیار نادر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها