رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457163

تلاش ناشیانه برای تغییر رئیس شورایشهر تهران

ساعت 24-در سال 96 که مردم پایتخت رای به حضور اصلاح‌طلبان در بهشت دادند، جریانی که در دوره قبل منافعی از مدیریت شهری کسب می‌کرد و باید با بهشت خداحافظی می‌کرد برای تضعیف شورای پنجم پروژه‌های زیادی را آماده کرد که یکی از این پروژه‌ها که قطور بود به حذف محسن‌هاشمی از مدیریت شهری بازمی‌گشت. بی تردید محسن هاشمی مستعد جلوس بر کرسی شهردار تهران است، اما هرگاه نام او برای تصدی این مسئولیت مطرح شد برخی چنان به سیاه نمایی و مخالفت برخاستند که گویی شهردار منتخب آنها که روزی احمدی‌نژاد و پس از آن قالیباف بود، بهترین نمره را کسب کرده‌اند. اما محسن هاشمی به‌رغم تجربه و تبحری که در مدیریت شهری نشان داد، فاقد توانایی است! آنها از توانایی محسن هاشمی و افشای تخلفات احتمالی شهرداران گذشته هراس داشتند، چنان که وقتی محمدعلی نجفی شهردار تهران شد و عزم خود را برای افشای تخلفات جزم کرد مانع تداوم حضور او در شهرداری شدند.

محسن هاشمی
از سوی دیگر برخی اصلاح‌طلبان هم تمایلی به شهردار شدن محسن هاشمی نداشتند؛ چنانکه صادق زیباکلام می‌گوید: «خیلی‌ها معتقدند که اصلاح‌طلبان در حقیقت نمی‌خواهند که محسن‌هاشمی شهردار شود و مطالبی هم می‌گویند از جمله اینکه این تداوم همان داستان مخالفت اصلاح‌طلبان تندرو با مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است که به دوران اصلاحات و دوم خرداد و مسائلی که سر انتخابات مجلس ششم به‌وجود آمد، برمی‌گردد. دارم می‌گویم این همان اختلافات است. این همان جبهه‌گیری اصلاح‌طلبان در برابر خاندان مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است. حالا در یک مقطعی علیه آیت‌ا... هاشمی بود و امروز علیه محسن هاشمی».

هراس از رئیس‌جمهور شدن !

نکته قابل تامل آنجاست که بخشی از این مخالفت‌ها برای شهردار نشدن محسن هاشمی از هراس کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری است چنانکه خانه ملت نوشته بود: «شهرداری تهران اما برای محسن هاشمی هدف غایی نیست. بهشت برای او ایستگاه اول و راهی برای رسیدن به پاستور است. هاشمی با قرار گرفتن در این سمت فرصت خوبی در اختیار خواهد داشت تا یک نمایه خوب از خود به مردم ارائه کند. هرچه باشد او یک اصلاح‌طلب تکنوکرات و متخصص در حوزه شهری است. روشن است که او در صورت شهردار شدن راه نجفی را نرفته و به جای تمرکز بر رو کردن دست قالیباف و ارائه گزارش‌های مختلف از تخلفات دوران قبل ؛ زمان و انرژی خود را صرف ایجاد یک تحول ملموس در حوزه شهری می‌کند. او تجربه مدیر عاملی شرکت مترو را دارد و می‌داند که چطور در راستای توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اهداف دولت دوازدهم حرکت کند. اصلی‌ترین شاخصه محسن هاشمی یعنی کارکردگرایی به او این فرصت را می‌دهد تا در شهرداری پایتخت بدرخشد. او در عین حال سیاست‌ورزی را خوب آموخته و ظرف فرصت 2ساله‌ای که تا انتخابات 1400 دارد با اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان بسیاری همکاری خواهد کرد. پروژه‌های شهری بستر مناسبی برای این نوع همکاری‌ها و لابی کردن‌ها است.» اما محسن هاشمی هیچ‌گاه چنین تصمیمی نداشت و آنچه مطرح شد زاییده ذهن آنانی است که سازندگی که با اسم خانواده هاشمی گره خورده به مذاقشان خوش نمی‌آید. پسر ارشد آیت‌ا... با علم به این مخالفت‌ها بارها اعلام کرده که اهل ایجاد هیاهو نیست بنابراین هر بار که موضوع انتخاب شهردار مطرح و گروهی عزم خود برای دور کردن او از کرسی شهرداری جزم کردند او سکوت کرد و توانایی خود را در مدیریت شهر تهران در جایگاه ریاست شورای شهر به رخ مخالفانش کشید. اکنون هم که قرار است انتخابات هیات‌رئیسه ‌شورای‌شهر در 3شهریور برگزار شود، همین مخالفان تلاش‌های خود را برای دور کردن هاشمی از کرسی ریاست شورا آغاز کرده‌اند.

تفرقه افکنی با شایعه

14مرداد بود که رسانه‌های دلواپس نوشتند: «حدود دو سال از فعالیت شورای شهر تهران در دوره جدید می‌گذرد و ترکیب هیأت رئیسه شورای شهر تهران در این دو سال تغییری نکرده است (محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، زهرا نژادبهرام و بهاره آروین از اعضای هیأت رئیسه شورای شهر تهران ، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران و ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران) فعالیت داشته‌اند. در طی این دو سال برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به اداره جلسات شورا انتقاداتی داشته‌اند و در برخی از مواقع این انتقادات تبدیل به درگیری لفظی و حتی ترک جلسه از سوی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران شده است. برخی از اعضای شورای شهر تهران که محسن هاشمی برخی از جلسات را جدی نمی‌گیرد و به شوخی مسائلی را مطرح می‌کند. طبق اخبار غیر رسمی احتمال تغییرات در ترکیب هیأت رئیسه‌شورا در سال سوم فعالیت شورای پنجم تهران وجود دارد و این در حالی است که براساس شنیده‌ها احتمال حضور احمد مسجدجامعی در ترکیب هیأت رئیسه شورای شهر تهران وجود دارد ضمن اینکه احتمال دارد که زهرا نژادبهرام جایگزین علی اعطا سخنگوی فعلی شورای شهر تهران شود. در همین زمینه قرار است طی روزهای آینده و در تعطیلات تابستانی شورای شهر تهران در خصوص کاندیداهای احتمالی در انتخابات هیأت رئیسه جلساتی را با اعضای شورای شهر تهران داشته باشند.»

محسن هاشمی رئیس است

سخنگوی شورای شهر خط ابطال بر این ادعا کشید و درباره انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر که قرار است سوم شهریور برگزار شود، اظهارداشت: شورای تهران به لحاظ انسجام و یکپارچگی، کارنامه قابل عرضه‌ای دارد و این انسجام در نحوه مواجهه با انتخابات هیات رئیسه هم خود را نشان می‌دهد. علی اعطا افزود: اگر اجماع صورت بگیرد یا اکثریت معتقد باشند که ترکیب هیات رئیسه بدون تغییر باشد، چنین خواهد شد، و درصورتی که اکثریت شورا به این جمع بندی برسد که ایجاد تغییراتی در برخی بخش‌ها، هیأت رئیسه را کارآمدتر خواهد کرد، این هم یک تصمیم است و اشکالی در آن نیست. سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث شایعات، باید چیزکی باشد تا چیزی گفته شود. در شایعه تغییر رئیس، همان «چیزک» هم مطرح نیست، چه برسد به چیزها.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها