رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473055

اسامی عجیب زنان قاجاری/ از نازک بدن و گلبدن تا مچول!

ساعت24-جستجو در میان نام‌های زنان قاجاری، اسم‌هایی را به چشم می‌آورد که امروز استفاده نمی‌شوند، برخی از این اسم‌ها شاعرانه و زیباست و برخی هم عجیب به نظر می‌رسد. در این گزارش به برخی نام‌های کمتر شنیده شده زنان در این دوره می‌پردازیم

زنان و دختران ایران-120 سال پیش
شاید با شنیدن عنوان «نام‌های زنان قاجاری» به ویژه زنانی که از خانواده‌های برجسته و شاهزاده‌ها هستند ذهن همه به سمت اسم‌های پر طمطراق برود که البته درست است، بسیاری از اسامی که از زنان آن دوره به چشم می‌خورد همینگونه است که برخی از آنها در سال‌های اخیر دیگر شنیده نمی‌شود.

اسم‌های پر طمطراق دوره قاجار

از جمله این اسامی می‌توان به «ابتهاج ملک»، «بدیع الجمال»،«سرو جهان»،« شاه زنان»، «نور جهان»، «شرف جهان»، «شمس ایران» و «ناهید ایران» اشاره کرد. نام‌های دختر علینقی وزیری «بدرآفاق» و یکی از نوه‌های فتحعلی شاه به نام «جهان آرا» هم در این گروه جای می‌گیرند.

اسم‌های زنانه ایی که شباهت با نام مردان دارد

گروه دیگری که در این میان توجه را به خود جلب می‌کند اسم‌هایی است که شباهت با نام مردان دارد یا نامی مردانه را در خود جای داده‌ است، برای مثال یکی از شاهزادگان قاجار «عباسه خانم» نام دارد که او را با لقب والیه می‌خواندند، اگر چه بسیاری از اسامی با اضافه شدن «ه» زنانه می‌شوند اما نام عباسه در زمان ما رواج ندارد. برخی دیگر از این اسم‌ها با اضافه شدن پسوند «دخت» به نام پدر ساخته می‌شده‌اند، مانند «تیموردخت» دختر امیرتیمور و «فیروزدخت» دختر فیروز میرزا نصرت الدوله فرمانفرما. «امیربانو» را هم می‌توان در این گروه جای داد.

نام های شاعرانه و زیبا

گروهی دیگر از اسامی، نام‌هایی هستند شاعرانه و زیبا و گاهی الهام گرفته از طبیعت؛ اما در دوره ما حداقل در شهرهای بزرگ چندان رواجی ندارد، مانند «فصل بهار»، «صاحب جان»، «گلبدن»، «ماه تابان»، «ماه پاره»،«نازتاب»، «تابنده» و«دلدار».

اسامی عجیب

بخش آخر اسامی نام‌هایی هستند که در دوره ما عجیب به نظر می‌رسند یا حداقل در زمان ما به ندرت شنیده شده‌اند، از جمله این اسم‌ها می‌توان به «خورده خانم»، «نازک بدن»، «بالا»، «بالاچه»، «کسرائیل خانم»، «امجد خانم»،«آقازاده خانم»، «آتشه»، «بکتور»،«نیم‌تاج»،«مچول» و«زعفران» اشاره کرد.

منبع استخراج این اسامی، سایت دنیای زنان در عصر قاجار است. در این گزارش به میزان رواج و مورد اقبال بودن این اسامی پرداخت نشده و همچنین ممکن است این اسامی در طبقات خاصی از جامعه فراوانی داشته باشد.

سیمرغ

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها