رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 481710

تب نگرانی از «اعتراض به شورای نگهبان» و «زیر سوال بردن انتخابات» بالا گرفته است

هشدارهای مکرر درباره یک «تکرار»

ساعت 24-اینکه انتخابات در ایران زیر سوال برود، مسبوق به سابقه است. معروفترین سابقه آن نیز مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 و بلواهای پس از آن، حصرها، مهاجرت‌ها، زندان‌ها، کشته‌ها و دیگر تبعات آن است که البته هزینه سنگینی هم برای کلیت نظام داشت.

خبر
نه تنها جمهوری اسلامی، بلکه هیچ نظام سیاسی دیگری تمایلی به «تکرار» آن اعتراضات علیه نحوه برگزاری و نتیجه انتخابات ندارد. از همین رو این روزها هرچه به انتخابات دوم اسفند نزدیکتر می‌شویم، نسبت به اعتراضات درباره عملکرد شورای نگهبان و فرآیند برگزاری انتخابات و نتیجه آن هشدارهای بیشتری داده می‌شود؛ به ویژه آنکه اعتراضات این بار پیش از برگزاری انتخابات، در همین مرحله تایید صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان، پررنگ‌تر از همیشه آغاز شده است.

اصلاح‌طلبان به دنبال اردوکشی خیابانی هستند!

هفته‌هاست که اصلاح‌طلبان متفق‌القول گلایه می‌کنند که شورای نگهبان سخاوتمندانه و کاملا آگاهانه سعی در حذف کامل یک طیف سیاسی دارد. اعتراض به تاییدصلاحیت چهره‌هایی چون قالیباف از جناح اصولگرا و ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان به بهانه‌هایی چون موافقت با برجام یا حضور کمرنگ در نماز جمعه، این روزها تیتر اخبار است و سخن از «مهندسی انتخابات از سوی شورای نگهبان» به میان می‌آید.

برای بسیاری این اعتراضات مقدمه رویدادهایی مانند سال 88 و چیزی شبیه به آن است. عضو حزب موتلفه دیروز در گفتگویی با ایلنا به همین موضوع اشاره کرده و درباره اینکه مخالفان جریان اصلاح‌طلبی از عبارت «فتنه خاموش» برای انتقاد آنها به شورای نگهبان استفاده می‌کنند، ادعا کرد: «وقتی یک سری از اخبار و گزارش‌های مختلف را کنار یکدیگر می‌گذاریم نشان‌دهنده این است که اصلاح‌طلبان می‌خواهند اگر انتخابات به نفع آنها نشد و رأی مناسبی نیاوردند شبیه انتخابات سال ۸۸ با قانون‌گریزی و نپذیرفتن رأی و نظر مردم انتخابات را مخدوش کرده و یا به شکلی با اردوکشی‌های خیابانی همان وضعیت را تکرار کنند.»

رئیس‌جمهور به دنبال القائات منفی درباره انتخابات است

اما دامنه انتقادات به نحوه بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان نه فقط در میان اصلاح‌طلبان، بلکه به رئیس‌جمهوری هم رسید و حسن روحانی هشتم بهمن در همایش استانداران و فرمانداران کشور انتقاد کرد که شورای نگهبان با رد صلاحیت‌های گسترده، انتخابات را تک قطبی کرده است.

او پس از طعن و کنایه‌های بسیار گفت: «بیایید به مردم اعتماد دهیم و به مردم بگوییم که نظام ما، نظام تک حزبی نیست، ما نظام کمونیستی نیستیم، ما نظام شاه نیستیم و ما فقط حزب رستاخیر و کمونیسم نداریم. تک حزبی نیستیم و نظام چند حزبی هستیم و احزاب در این کشور آزاد هستند.»

هجمه‌ها به این اظهارات روحانی همچنان ادامه دارد؛ آنچنانکه مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس دیروز در گفتگویی با «فارس»، گفت که رئیس‌جمهور به دنبال القائات منفی به جامعه درباره انتخابات است.

او اظهار کرد: «اگر در نظام ما سیستم این بود که دستگاه‌های نظارتی مثل شورای نگهبان در مورد جایگاه‌های انتخابی مثل مجلس و مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ... انتصاب کنند فردی مثل آقای روحانی تکیه بر جایگاه ریاست‌جمهوری نزده بود.»

ذوالنوری درباره اینکه منتقدان معتقدند این نحوه تایید صلاحیت در واقع انتصابات است، نه انتخابات، افزود: «اگر بنا بر انتصاب بود آقای روحانی که پرونده دوره اولش کاملا مشخص بود که چه وضعیتی دارد؛ خب همان جا انتصاب انجام می‌گرفت، نه اینکه ایشان در این جایگاه قرار بگیرد بلکه یک چهره توانمند فسادستیزی که در رقبای ایشان بود این جایگاه را در اختیار می‌گرفت.»

علم‌الهدی: اینکه بگوییم شش مجتهد شورای نگهبان با جناح‌گرایی حکم می‌کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند. شش مجتهد عادل آیا این گونه عمل می‌کنند که دین خود را بفروشند؟! فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده‌اند

زیر سوال بردن انتخابات، قرار گرفتن در جبهه دشمن است

یکی از همان رقبایی که مورد اشاره مجتبی ذوالنوری است، ابراهیم رئیسی است که اکنون رئیس دستگاه قضاست و اتفاقا از او به عنوان چهره‌ای «فسادستیز» یاد می‌شود. او نیز دیروز درباره اعتراضات نسبت به انتخابات گفت که این زیر سوال بردن انتخابات، قرار گرفتن در جبهه دشمن است.

رئیسی دیروز در دیدار با مردم بوشهر با اشاره به بیانات مقام رهبری درباره انتخابات، اظهار کرد: «دیدبان تیزبین بصیرت‌آفرین، حکیم فرزانه ما دیروز فرمودند آنچه که پیش رو دارید، آن وظیفه است. یادمان نرود که انتخابات مسئله مهمی است. هر کسی که دل در گرو این نظام و کشور و عزت این ملت دارد و هرکس که به عزت این کشور فکر می‌کند، باید وظیفه‌اش را در این عرصه خوب انجام دهد. هرکس هم با هر انگیزه‌ای جریان انتخابات را زیر سئوال ببرد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، با تضعیف جریان انتخابات در جبهه دشمن قرار می‌گیرد.»

او اشاره کرد: «تعبیر رهبر معظم انقلاب برای طلاب و دانشجویان این بود که می‌خواهم طلاب و دانشجویان سیاسی باشند؛ ولی برخی سیاسی بودن را به معنای این گرفتند که عضو فلان گروه و جریان سیاسی باشند؛ معنای سیاسی بودن این نیست. سیاسی کسی است که زمان‌شناس و وظیفه‌شناس باشد، نیاز جامعه را خوب تشخیص دهد و حاضر باشد برای رفع نیاز جامعه همه توان خویش را به خدمت بگیرد و خطرپذیر و مسئولیت‌پذیر باشد.»

اگر شورای نگهبان تخریب شود ...

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز دیروز در یادواره 210 شهید بنی فاطمه(س) در اصفهان انتقادات از فرآیند تایید صلاحیت در انتخابات را مورد اشاره قرار داد و گفت: «جای تعجب است افرادی به این شورا حمله می‌کنند و انتخابات را انتصابات می‌نامند که خود توسط همین شورا تایید صلاحیت شده و به مقام و منصب رسیده‌اند.»

سردار غلامرضا جلالی تصریح کرد که اگر شورای نگهبان تحت فشار افکار براندازانه، مورد تخریب قرار گیرد فاسدان در مناصبی قرار خواهند گرفت که ۴ یا ۸ سال باید حسرت بخوریم و با خود بگوییم چرا به این اشخاص رأی دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه دولت قوی و انقلابی از دل مجلس قوی و انقلابی بیرون می‌آید، تاکید کرد: اگر تفکر حاج قاسم وارد مجلس شد این تفکر وارد دولت هم خواهد شد و در آن هنگام خواهیم دید که مولفه‌های اقتدار ملی ما تا چه اندازه می‌توانند هم‌افزا و قوی بشوند.

نماز شبی به اندازه وزن برخی آقایان!

تریبون‌های نماز جمعه نیز روز گذشته محمل دیگری بودند برای پرداختن به این موضوع. حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، با بیان اینکه دشمن می‌خواهد مشارکت در انتخابات را از بین ببرد، گفت: دشمن اینک شروع کرده و به مسئله شورای نگهبان و رد صلاحیت برخی کاندیداها ورود کرده و می‌گوید این انتخابات نیست و انتصابات و گزینشی است و می‌خواهد این را تبلیغ و ترویج کند و آنچه مایه تاسف است این است که یک عده از داخل مملکت با دشمن همصدا شوند و حرفی که دشمن می‌خواهد را بزنند و بگویند انتخابات تشریفات است.

ابراهیم رئیسی: هر کسی که دل در گرو این نظام و کشور و عزت این ملت دارد، باید وظیفه‌اش را در این عرصه خوب انجام دهد. هرکس هم با هر انگیزه‌ای جریان انتخابات را زیر سئوال ببرد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، در جبهه دشمن قرار می‌گیرد

امام جمعه مشهد اضافه کرد که «فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده‌اند.» بعد هم ادامه داد: اینکه بگوییم شش مجتهد شورای نگهبان با جناح‌گرایی حکم می‌کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند؛ این دو حرف همسان هم هستند. اینکه بگویند در شورای نگهبان جناح‌گرا هستند و افراد را ردصلاحیت می‌کنند این نوع حرف زدن به شش مجتهد عادل صحیح است؟ شش مجتهد عادل آیا این گونه عمل می‌کنند که دین خود را بفروشند و جناح‌گرا باشند؟!

توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها