رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 499154

رادیولوژی دندان در شمال تهران

رپورتاژ تبلیغی / پزشکان و دندان پزشکان برای داشتن تحلیل درست از مشکل مراجعه کننده خود، نیاز به روش های کمک کننده ای دارند که بتوانند در تشخیص بیماری از آنان بهره ببرند.

dir="RTL" style="text-align:justify">مزایا و معایب عکس برداری با دستگاه cbct

پزشکان و دندان پزشکان برای داشتن تحلیل درست از مشکل مراجعه کننده خود، نیاز به روش های کمک کننده ای دارند که بتوانند در تشخیص بیماری از آنان بهره ببرند. رادیولوژی یکی از مهارت های دنیای پزشکی است که با استفاده از دانش روز به کمک پزشکان و دندان پزشکان می شتابد.

در این مقاله به شکل مختصر به چند شاخه پر کاربرد عکس برداری پزشکی می پردازیم:

· عکس cbct

عکس cbct نوعی عکس برداری سه بعدی است که با تجهیزات پیشرفته ای حاصل می شود. زمانی پزشک درخواست cbct می کند که تشخیص وضعیت بیمار با عکس برداری های معمولی امکان پذیر نباشد. اشعه ایکس به کار رفته در دستگاه cbct به خوبی در عمق بافت ها رسوخ می کند. نتیجه این نوع از عکس برداری، تصویرهایی متعدد از استخوان ها، اعصاب، رگ ها و بافت نرم است که با وضوح بالایی در زوایای مختلف در اختیار پزشک قرار می گیرد.

عکس cbct در نماهای مختلف

کاربرد cbct در تشخیص بیماری های مختلف

عکس cbct در تشخیص بیماری، ناهنجاری و مشکلات گوناگونی به کار برده می شود. در ذیل تعدادی از این مشکلات و بیماری ها دیده می شود:

1- بیماری های فک به ویژه مشکلات دندان ها مانند دندان نهفته و دندان اضافی

2- بیماری مفصلی صورت، درد و کاهش دامنه حرکت مفصل

3- آنومالی تکاملی

4- مشکلات کام و ابعاد آن

5- تشخیص مشکلات فک و دندان منجر به ارتودنسی

6- جراحی های ناحیه دهان

7- شایع ترین کاربرد این نوع عکس برداری در کاشت ایمپلنت است.

تفاوت عکس سی تی اسکن با cbct

عکس cbct با سی تی اسکن تفاوت های بسیاری دارد. cbct از سی تی اسکن، جدیدتر و تکنولوژی مدرن تری دارد. در نتیجه مزایایی نسبت به آن دارد که در ادامه ذکر می شود:

1- تصویر دقیق تر: سی تی اسکن تصویری دو بعدی با شفافیت پایین تری نسبت به cbct تولید می کند. این در حالی است که cbct تصاویری سه بعدی در زوایای متعدد و به صورت 360 درجه ای ارائه می دهد که پزشک یا دندان پزشک با استفاده از آن به ساختارهای دندان و فک با اندازه های واقعی پی می برد.

2- ایمنی بیشتر: از آنجا که دستگاه cbct تکنولوژی مدرن تری دارد، یکی از جنبه هایی که در ساخت آن لحاظ شده، استفاده از میزان اندک اشعه ایکس است. همچنین این دستگاه این قابلیت را داراست که اشعه را به صورت محدود در یک منطقه خاص بتاباند. البته تمامی دستگاه های رادیولوژی به علت تولید اشعه های مضر، باید به میزان محدود استفاده شوند.

3- سرعت بالاتر: دستگاه سی تی اسکن نسبت به cbct بسیار کند است. از مزیت های این عکس برداری نوین، می توان به سرعت زیاد انجام تصویربرداری اشاره کرد که برای بیماران مطلوب تر است.

4- خطای کم تر: هر دستگاهی هر چند هم دقیق، امکان خطا دارد. هنگام تصویربرداری، بیمار بایستی بی تحرک باشد. اگر بیمار مختصری حرکت کند، این حرکت سبب ایجاد خطا در تصویر می شود. در تکنولوژی های قدیمی تر مانند سی تی اسکن این خطا بیشتر است و تصویر را مخدوش می کند؛ اما دستگاه های مدرن تر، این مشکل را تا حدی کاهش داده اند.

معایب cbct

هر چند میزان اشعه ایکس تابش شده از این دستگاه کم تر از سی تی اسکن است؛ اما همچنان بیشتر از عکس های رادیولوژی معمولی به حساب می آید. در یک پژوهش علمی ثابت شد که این دستگاه اشعه زیادی به چشم، غده تیروئید و غدد پاراتیروئید تابش می کند که در برخی موارد، میزان اشعه تا ده برابر یک عکس برداری معمولی است.

عکس cbct تمام فک

این روش عکس برداری قابلیت این را دارد که عکس هایی از فک بالا و پایین از تمام رخ و نیم رخ تهیه کند. عکس cbct تمام فک، به صورت واضحی تمام دندان ها، ریشه، عصب و تومورهای موجود در لثه را نشان می دهد.

عکس ایمپلنت

همان طور که گفته شد یکی از کاربردهای مهم cbct در زمینه کاشت ایمپلنت است. وقتی دندان پزشک می خواهد یک ایمپلنت در فک بیمار قرار دهد، ابتدا بایستی نسبت به وضعیت عصب و عروق و همین طور موقعیت سینوس ها اطلاع کاملی داشته باشد تا ایمپلنت را در جای درست خود قرار دهد. از این رو قبل از هر اقدامی درخواست یک عکس cbct از فضای فک بیمار می دهد. بعد از جای گیری ایمپلنت در فک نیز عکس دیگری مورد نیاز است تا از صحیح بودن عمل کاشت اطمینان حاصل شود.

عکس ایمپلنت در زعفرانیه

یکی از مراکز معتبر برای تهیه عکس ایمپلنت در زعفرانیه، رادیولوژی الف است که با تخصص و تجربه کافی این امر را به بهترین شکل ممکن برای بیماران انجام می دهد.

عکس opg

عکس opg یک عکس رادیولوژی است که تمام دندان های فک بالا و پایین را در خود جای داده و علاوه بر دندان، عفونت، میزان پوسیدگی و وضعیت ریشه ها را نیز نمایان می کند.

کاربرد opg

از کاربردهای Opg می توان به این موارد اشاره کرد:

1- تشخیص شکستگی یا جا به جایی فک

2- مشاهده شکستگی دندان ها

3- بررسی وضعیت دندان عقل نهفته

4- ارزیابی وضعیت دندان ها قبل از جراحی

5- بررسی میزان پوسیدگی دندان

6- تشخیص عفونت لثه

7- مشاهده وضعیت فک ها

عکس opg

مزیت opg نسبت به سایر روش ها

Opg در برابر روش هایی مانند سی تی اسکن و cbct اشعه بسیار ناچیزی ساطع می کند و ایمنی بالاتری دارد.

عکس برداری در دوران بارداری

هر قدر میزان تشعشع در تصویربرداری اندک باشد، خانم های باردار بایستی برای حضور در رادیولوژی با پزشک متخصص زنان و مسئول رادیولوژی مشورت کنند و در صورت لزوم به عکس برداری، از لباس های سربی و پوشش های مقاوم در برابر اشعه استفاده کنند.

عکس opg در شمال تهران

مرکز رادیولوژی الف واقع در زعفرانیه، بهترین مرکز رادیولوژی برای تهیه عکس opg در شمال تهران است که به صورت حرفه ای در زمینه رادیولوژی فک و صورت فعال است.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها