رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 506015

ادعا و تردید افکنی درباره خرید نفت ایران از سوی پکن

چین خرید نفت ایران را متوقف کرد؟

ساعت 24 - درحالی که ادامه خرید نفت ایران در شرایط تحریم از سوی رهبران حزب کمونیست چین یکی از دلایل اشتیاق وزارت خارجه و طیف هایی از سیاستمداران ایرانی برای عقد قرارداد راهبردی با این کشور است رسانه های غربی میخواهند این نقطه روشن را نیز سیاه کنند؟

صادرات نفت
dir="RTL">یک رسانه امریکایی ادعا کرده است "در تازه‌ترین گزارش گمرک چین نام ایران در میان دیگر تامین‌کننده‌های نفت این کشور برای ماه ژوئن درج نشده و جزئیات تجارت با ایران نیز نشان می‌دهد در ماه گذشته نفتی از جمهوری اسلامی دریافت نکرده است. " این ادعا وتردید افکنی می تواند به چند دلیل نقض شودکه شاید حذف واردات نفت ایران از سرعمد برای گرفتن بهانه امریکایی ها یکی از انها باشد. این احتمال هم هست که کم بودن مقدار واردات نفت از ایران گمرک چین را ناگزیر کرده است از اشاره به ارقام آن صرف نظر کند. به هرحال یک رسانه ضد ایران نوشته است:آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور تنها از ژانویه تا پایان ماه مه نفت از ایران خریده است و در ماه ژوئن رقمی برای واردات نفت از جمهوری اسلامی درج نشده است. این در حالی است که برای دیگر صادرکننده‌های نفت مانند عربستان، عراق، امارات، روسیه، کویت و دیگران جزئیات واردات نفت برای ماه ژوئن درج شده و خرید نفت از برخی از این کشورها هم اوج گرفته است.همچنین برای نیمه اول سال ۲۰۲۰، کل واردات نفت چین از ایران تقریبا ۱.۷ میلیون تن (۷۰ هزار بشکه در روز) گزارش شده است که با واردات نفت این کشور از ایران در پنج ماهه سال جاری برابری می‌کند. بدین ترتیب، طبق آمار گمرک چین، این کشور در ماه ژوئن نفتی از ایران وارد نکرده است.چین در نیمه اول سال گذشته میلادی بیش از ۱۱ میلیون تن (۴۵۲ هزار بشکه در روز) نفت از ایران وارد کرده بود. واردات چین از ایران در دور مشابه امسال ۶.۵ برابر کاهش یافته است.

آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن، تنها ۶۰۸ میلیون دلار نفت از ایران وارد کرده است. از نظر ارزشی نیز کل واردات نفت ایران در شش ماه ۲۰۲۰ با پنج ماه این سال فرقی نکرده است.کل واردات چین (نفتی و غیرنفتی) از ایران در نیمه اول سال جاری میلادی با افتی ۶۲ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال به ۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار سقوط کرده است که ۴۱۵ میلیون دلار آن مربوط به ماه ژوئن می‌شود.این کشور طی دو ماه گذشته واردات نفت از آمریکا را نیز احیا کرده و طی این مدت روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت از ایالات متحده خریده که دو برابر متوسط خرید روزانه نفت چین از ایران از ابتدای سال جاری میلادی است.قطع خرید نفت چین از ایران و اوج‌گیری واردات نفت از عربستان، روسیه، آمریکا و برخی دیگر از صادرکننده‌های نفت در ماه ژوئن در حالی است که ایران می‌گوید برای امضای قراردادی ۲۵ ساله با چین آماده می‌شود، اما از اعلام جزئیات آن خودداری می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها