رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541342

نظر دانشمندان درباره یادگیری زبان جدید در زمان خواب!

ساعت24-دانشمندان سوئیسی در بررسی جدیدی نشان دادند که یادگیری واژه‌های جدید در خواب، امکان‌پذیر است

خبر
دانشمندان سوئیسی در پژوهش جدیدی دریافته‌اند که به خاطر سپردن و یادگیری واژه‌های یک زبان خارجی هنگام خواب ممکن است. اگر تکرار واژه‌ها در حین خواب بتواند به بهبود ذخیره اطلاعات در بیداری کمک کند، پردازش ابتدایی اطلاعات جدید در طول خواب امکان‌پذیر است و اثر آنها در بیداری هم حفظ خواهد شد.

با توجه به این که شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند خواب می‌تواند اطلاعاتی که هنگام بیداری در مغز شکل گرفته‌اند تقویت کند، پژوهشگران "دانشگاه برن" (University of Bern) سوئیس اکنون دریافته‌اند امکان پردازش اطلاعات در حین خواب وجود دارد.

این گروه پژوهشی دریافت که خواب می‌تواند به بهبود و تثبیت ذخیره واژه‌ها و اطلاعات در مغز کمک کند تا به یاد آوردن آنها هنگام بیداری ساده‌تر باشد.

در این پژوهش، توانایی فرد در شکل دادن به ارتباطات معنایی جدید میان واژه‌های زبان جدید و ترجمه آنها، در طول حالت فعال مغز موسوم به "حالت بالا" (up-state) بررسی شد.

سلول‌های مغز با نزدیک شدن به مراحل خواب، به تدریج فعالیت هر دو حالت فعال و غیرفعال را با هم تطبیق می‌دهند. سلول‌های مغز در حین خواب و پیش از ورود به حالت غیرفعال، برای مدت کوتاهی فعال می‌شوند. انطباق حالت بالا و حالت غیرفعال مغز موسوم به "حالت پایین" (Down-state)، حدود هر نیم ثانیه تغییر می‌کند.

در مقاله این پژوهش آمده است: هنگامی که فردی در خواب، واژه‌ها را به همراه معادل آنها در زبان دیگر شنید، توانست پس از بیداری آنها را بهتر و با دقت بیشتری در ذهن طبقه‌بندی کند.

دکتر "مارک زوست" (Marc Züst)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نواحی مربوط به زبان در مغز و هیپوکامپ که قطب ضروری حافظه است، هنگام بازیابی واژه‌هایی که تکرار آنها در خواب صورت گرفته بود، فعال شدند زیرا این نواحی، معمولاً واسطه‌ای یادگیری واژه‌های جدید در بیداری هستند. این ساختارهای مغز، واسطه‌ای برای شکل‌گیری حافظه به صورت مستقل از حالت عمومی خودآگاهی و ناخودآگاهی در طول خواب عمیق هستند.

"سیمون روچ" (Simon Ruch)، از نویسندگان این پژوهش گفت: ما با بررسی خود توانستیم این ایده را که یادگیری پیچیده در طول خواب عمیق غیرممکن است، رد کنیم.

این پژوهش، در مجله " Current Biology" به چاپ رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها