رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 541403

آیا عقب ‌نشینی نظامیان امریکایی در دستور کار گفت ‌وگوهای استراتژیک بغداد و واشنگتن است؟

تردید و نگرانی در عراق

ساعت 24-وزرای خارجه عراق و امریکا، روز چهارشنبه دور تازه‌ای از مذاکرات موسوم به «گفت‌وگوهای راهبری عراق و امریکا» را از سرگرفتند. این گفت‌وگوها در شرایطی آغاز می‌شود که قرار گرفتن موضوع خروج نظامیان امریکایی از عراق در دستور کار آن، یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تعدادی از گروه‌های سیاسی عراقی به ویژه حامیان حشدالشعبی وگروه‌های مقاومت است.

خبر
div>
براساس مصوبه زمستان 1398 پارلمان عراق، دولت این کشور باید به سرعت شرایط برای خروج کامل نظامیان بیگانه از خاک این کشور را فراهم کند. گفت‌وگوهایی که با نشست آنتونی بلینکن و فواد حسین، وزرای خارجه دو کشور از دیروز آغاز شد، قرار است سومین دور از گفت‌وگوهای راهبردی دو کشور باشد که از دوران نخست‌وزیری نوری‌المالکی 13 سال پیش و 5 سال بعد از اشغال عراق توسط امریکا آغاز شد. این چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه هر چند سال‌ها بود حتی پس از پایان دوره پیمان امنیتی میان دو کشور متوقف مانده ‌بود اما از سال گذشته با ابتکار دولت مصطفی کاظمی ازسر گرفته ‌شد. دور پیشین گفت‌وگوهای استراتژیک میان امریکا و عراق در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و تنها چند ماه بعد از اقدام امریکا در عملیات تروریستی که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبران نبرد علیه داعش انجام شده ‌بود. دولت عراق تاکید داشت که این گفت‌وگوها با هدف رسیدن به چارچوبی برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور برای خروج نظامیان خارجی از عراق انجام می‌شود. اما با فرا رسیدن فصل انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا، دور دوم گفت‌وگوهای راهبردی میان امریکا و عراق معلق شد تا اینکه بار دیگر، این ‌بار در دولت جو بایدن، واشنگتن با درخواست بغداد برای برگزاری دور سوم گفت‌وگوها موافقت کرد. به گفته فواد حسین، وزیر خارجه عراق، گفت‌وگوهای راهبردی با امریکا همه مسائل مورد توجه دو طرف از مسائل اقتصادی و سیاسی گرفته تا مسائل امنیتی و نظامی را در بر می‌گیرد. با این حال یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که مورد توجه گروه‌های سیاسی عراق قرار دارد، مساله اجرای مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور است. مساله‌ای که برخی از گروه‌های سیاسی و مقاومت عراقی نسبت به گنجانده‌ شدن آن در توافق ابراز تردید کرده‌اند.

تردیدها در مورد خروج نظامیان امریکایی از عراق
3 روز پیش، فوزی حریری، نماینده اقلیم کردستان عراق در جمع خبرنگاران گفته ‌بود که مساله خروج نظامیان امریکایی از عراق در دور پیشین گفت‌وگوها میان دولت کاظمی و دولت ترامپ در دستورکار قرار نداشته و فقط در مورد باقی ماندن نیروهای ائتلاف و کمک آنها به نیروهای مسلح عراق برای حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو شده است. براساس بیانیه‌ای که از طرف هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق منتشر شده است، تعدادی از گروه‌های عضو حشدالشعبی نسبت به نتایج این گفت‌وگوها ابراز نگرانی کرده‌اند و هشدار داده‌اند در صورتی که در نتیجه این گفت‌وگوها، موعد مشخصی برای خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق اعلام نشود، اقدام‌های نظامی علیه نیروهای امریکایی را ازسر خواهند گرفت. به گزارش میدل ایست نیوز در این بیانیه آمده است: «نیروهای مقاومت در صورتی که گفت‌وگو راهبردی منجر به اعلام موعد نهایی خروج نیروهای اشغالگر از عراق نشود با تمام قدرت و صلابت، حملات گسترده و دقیقی را آغاز خواهد کرد و دیگر درخواست مهلت از سوی برخی طرف‌های عراقی در انتظار نتایج گفت‌وگو یا مذاکرات سیاسی را قبول نخواهد کرد بلکه تنها راه‌حل و راه‌حل نهایی را سلاح مقاومت با قدرت و یاری خداوند خواهد ساخت.» همزمان هادی العامری، نماینده پارلمان و رییس فراکسیون فتح در پارلمان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت اعلام زمان دقیق خروج نیروهای امریکایی براساس مصوبه پارلمان تاکید کرده است. به گزارش فارس به نقل از سومریه در این بیانیه آمده است:«همزمان با آغاز دور سوم گفت‌وگوی عراقی - امریکایی انتظار داریم که تیم مذاکراتی شجاع و غیرتمند عراقی حاکمیت کامل ملی را محقق کند و به حضور بیگانگان به صورت کامل پایان دهد و این امر با تدوین یک جدول و برنامه زمان‌بندی شده آشکار و مشخص با بازه‌های زمانی کوتاه برای عقب‌نشینی نیروهای رزمی خارجی، بازپس‌گیری پایگاه‌های هوایی عراق در عین الاسد و حریر از سوی نیروهای امنیتی و کنترل کامل بر آسمان عراق میسر می‌شود.»

مقام عراقی: خروج امریکایی‌ها در دستور کار گفت ‌وگوهاست
کاطع الرکابی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درگفت‌وگو با روزنامه دولتی الصباح تصریح کرد: «این دور سوم گفت‌وگو میان دو دولت عراق و امریکا طی مدت کمتر از یک سال گذشته است. این گفت‌وگو شامل امور جدیدی نخواهد بود و مکمل گفت‌وگوهایی است که از سال‌ها پیش در دوره نخست‌وزیری نوری المالکی آغاز شد و مقدمه‌ای بر ایجاد یک مبنای جدید است و باید مساله عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق براساس مصوبه مورخ 5 ژانویه 2020 پارلمان عراق در آن بررسی شود.» او تصریح کرد: «نخست‌وزیر، یک کمیته به ریاست وزارت خارجه و عضویت مشاور امنیت ملی، رییس ستاد مشترک ارتش و رییس‌دفتر نخست‌وزیری تشکیل داده که ماموریت آن تدوین برنامه‌ای برای خروج نیروهای امریکایی از عراق است. این کمیته با امریکایی‌ها درباره برنامه خروج نیروهای امریکایی از عراق گفت‌وگو می‌کند و این امر یکی از محورهای گفت‌وگو راهبردی میان دو دولت عراق و امریکا خواهد بود.» الرکابی همچنین گفت از دیگر محورهای گفت‌وگو میان طرفین، مبارزه با تروریسم، روابط دو جانبه در سطح وزارتخانه‌های کشور، دفاع، آموزش و پرورش، آموزش عالی، برق، مشاور امنیت ملی و برخی وزارتخانه‌های خدماتی است که اقدامات مشترک میان دو دولت امریکا و عراق به آنها ارتباط دارد. او تاکید کرد که محور اصلی این گفت‌وگو، مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم و برنامه خروج نیروهای امریکایی از عراق خواهد بود.

اسراییل خواهان ماندن امریکا در عراق است
روزنامه اسراییلی جروزالم پست درگزارشی با اشاره به قرار گرفتن موضوع خروج نیروهای امریکایی در دستور کار گفت‌وگوهای راهبردی عراق و امریکا می‌نویسد:«هر چند موضع امریکا در عراق چندان قدرتمند نیست اما بسیاری از متحدان منطقه‌ای‌اش علاقه‌مندند که امریکا در عراق باقی بماند. اسراییل یکی از این دولت‌هاست چراکه نگرانی‌هایی دارد که گروه‌های هوادار ایران از خاک عراق برای انتقال سلاح به سوریه استفاده کنند یا حتی زرادخانه موشک‌های بالستیکی در عراق ایجاد کنند که دولت یهود را تهدید کند.» این روزنامه در ادامه استقلال عراق را نفی می‌کند و مدعی می‌شود که موجودیت عراق«یک موجودیت خیالی» است و توضیح می‌دهد:«از این گفت‌وگوها با عنوان گفت‌وگوهای استراتژیک دولت عراق با ایالات متحده یاد می‌شود اما عملا دولت عراق یک موجود خیالی است. به این دلیل خیالی است که عراق زیر سایه فساد، فقدان زیرساخت‌ها، شبه‌نظامیان و شکاف‌های مذهبی از بین رفته است.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها