رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542487

چرا ادعای مخالفان برجام بیاساس است؟

ساعت24-کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی با رد نظرات مخالفان برجام در خصوص تضعیف برنامه هسته ای ایران گفت که توافق هسته ای موجب رشد این صنعت شد.

دیاکو حسینی گفت: از ابتدایی که این بحث ها در ایران ایجاد شد، کاملا روشن بود که شبهاتی در این تصمیم رخ می دهد و کسانی که مخالف برجام بودند به مستندات نادرستی اشاره می کردند. برجام به هیچ وجه به لحاظ فنی به گفته کارشناسان این حوزه و در راس آنها سازمان انرژی اتمی اسیبی به پیشرفت ها وارد نکرد و راه را هموار تر کرد برای بخش کلیدی فناوری هسته ای ایران. یعنی بخش تحقیق و توسعه. براساس برجام ایران این مجوز را پیدا کرده تا بر روی تحقیق و توسعه کار کند. زمانی که برجام منعقد شد ما بر روی IR1 کار می کردیم اما اکنون مشغول به کار با طیف گسترده ای از سانترفیوژهای پیشرفته تر هستیم. هدف امریکا در دوران اوباما متوقف کردن فعالیت های هسته ای و عقب راندن آن بود. اما هیچ کدام اتفاق نیفتاد. نه تنها ایران متوقف نشد و عقب نرفت، بلکه به جلو حرکت کرد. وضعیت اماری و محسوسی که در مورد برنامه های اتمی ایران وجود دارد صحت این موضوع را تایید می کند. همانطور که اقای صالحی اشاره کردند حداکثر غنی سازی ایران پیش از برجام 13 هزار سو بود. امروز حداقل به 16500 سو رسیده است و همین نشان می دهد که ما کاملا به جلو حرکت کرده ایم. این امارها اثبات می کند که انتقاد هایی که انجام می شد، نادرست بودند و نیات سیاسی را دنبال می کردند.

این کارشناس در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص سفر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل نیز گفت: اسراییل یک مانع عمده برای بازگشت امریکا به برجام است و دولت بایدن هم آن را به خوبی می داند. آنها تا جایی پیش رفته اند که دست به نوعی باج گیری هم زده اند و می گویند اگر بایدن به برجام برگردد تلاویو به تنهایی علیه فعالیت های هسته ای ایران اقدام خواهد کرد. این بلوف در خدمت منصرف کردن بایدن از بازگشت است. اما آنها زیر بار حرف اسراییل نخواهند رفت چون منافعشان ایجاب نکند. این سفر به دو دلیل انجام می گیرد. اول اطمینان دادن وزیر دفاع آمریکا به اسراییل برای اینکه با وجود بازگشت به برجام واشنگتن از منافع امنیتی اسراییل در برابر خطرات دست نمی کشد و دوم برای اطمینان از اینکه آنها در صورت برگشت ایالات متحده به توافق با ایران دست به اقدامی نخواهند زد. چرا که این اتفاق برای اسراییل نوعی از دست دادن منافع محسوب می شود. در عین حال فکر می کنم که هیچ تاثیر مستقیمی در مسیر بازگشت به برجام نخواهد داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها