رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545220

اتهام‌زنی اندیشکده افراطی انگلیس به ایران

ساعت24-یک اندیشکده انگلیسی که از مراکز تجمع نومحافظه کاران آمریکایی و انگلیسی است، ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات هفته آینده مجلس اسکاتلند، متهم کرد.

اندیشکده راست افراطی "انجمن هنری جکسون" (Henry Jackson Society) ایران را متهم کرد با انتشار برخط اخبار نادرست، تلاش می‌کند در انتخابات هفته آینده در اسکاتلند، دخالت کند و یکپارچگی بریتانیا را به خطر اندارد.

در گزارش این اندیشکده آمده است:" به نظر می‌رسد عناصری در درون ایران، تمایل دارند در امور داخلی بریتانیا دخالت و جدایی اسکاتلند را تشویق کنند. " در گزارش این اندیشکده انگلیسی، به داده‌های یک شرکت تحلیل شبکه‌های اجتماعی با نام گرافیکا (Graphika) استناد شده است که مدعی است ایران پیش از سپتامبر سال ۲۰۱۴ نیز که همه پرسی درباره استقلال اسکاتلند برگزار شد، با انتشار کاریکاتورهایی، از جمله ضد دیوید کامرون، نخست وزیر وقت بریتانیا، در این باره دخالت واز جدایی اسکاتلند از بریتانیا، حمایت می‌کرد.

تارنمای روزنامه ایوینینگ استاندارد نوشت در گزارش این اندیشکده راست افراطی انگلیس آمده است شبکه اجتماعی فیس بوک، اخیرا یک حساب را که به یک فرد جعلی ایرانی وابسته بود و سیاستمداران محافظه کار اسکاتلندی را مسخره می‌کرد، بست.

بریتانیا که زمانی استاد تفرقه افکنی و تجزیه کشورهای جهان به حساب می‌امد، اکنون خود با خطر تجزیه روبروست به گونه‌ای که دو سوم از مردم اسکاتلند می‌گویند در صورت جدایی از بریتانیا، وضعیت بهتری خواهند داشت.

بریتانیای کبیر (Great Britain)، یا پادشاهی متحد (United Kingdom)، متشکل از چهار منطقه انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز است که در ایران به آن، انگلیس یا انگلستان می‌گوییم. گرایش‌های استقلال خواهانه در بریتانیا، از ابتدای تشکیل آن، در سه منطقه اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز وجود داشته است و به ویژه بخشی از مردم اسکاتلند، پس از توافق سال ۱۷۰۷، که به اتحاد انگلیس و اسکاتلند منجر شد، هنوز خواهان جدایی اند.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: براساس نتیجه تازه‌ترین نظرسنجی، سه چهارم (۷۱ درصد) از مردم اسکاتلند می‌گویند اگر از بریتانیا جدا شوند، زندگی بهتری خواهند داشت. در این نظرسنجی همچنین ۵۳ درصد از مردم نیز خواهان استقلال این منطقه شده اند.

ایندیپندنت افزود: در این نظرسنجی که موسسه ساوانتا کومزرس (Savanta ComRes)، به سفارش بخش خبر شامگاهی شبکه تلویزیونی آی تی وی (ITV) انجام داد، بیش از یکهزار فرد بالغ اسکاتلندی، در فاصله ۱۸ تا ۲۲ فوریه، ۳۰ بهمن تا ۴ اسفند ماه گذشته، شرکت کردند.

به نوشته ایندیپندنت، از زمان همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی که اکثریت مردم به باقی ماندن در بریتانیا رای دادند، درخواست‌ها برای جدایی از بریتانیا، افزایش یافته است. شبکه آی تی وی گزارش داد همه گیری کووید ۱۹ و خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت (Brexit)، از علل افزایش استقلال طلبی اسکاتلندی‌ها و تلاش برای جدایی از انگلیس است.

شبکه تلویزیونی آی تی وی نیز اعلام کرد ۳۹ درصد از جمعیت منطقه ولز نیز خواهان جدایی از بریتانیا و استقلال این منطقه اند.

روزنامه ایندیپندنت نوشت در منطقه ایرلند شمالی نیز ۴۳ درصد از جمعیت، خواهان جدایی از بریتانیا و اتحاد با جمهوری ایرلند شده اند. افزایش گرایش‌های جدایی طلبانه در بریتانیا، به ویژه برای دولت فعلی این کشور ناگوار است، زیرا بوریس جانسون، پس از پیروزی در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ میلادی، خودش را " نخست وزیر اتحاد" نامید و از ایجاد یکپارچگی در بریتانیا و نیز مخالفت با استقلال طلبی اسکاتلندی‌ها سخن رانده و دولت حاکم محافظه کار، اخیر کمیته‌ای برای حفظ یکپارچگی کشور تشکیل داده بود و تلاش می‌کند با دادن امتیاز به اسکاتلند انان را از جدایی منصرف کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها