رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 560105

روش‌های تشخیص مکمل تقلبی

رپورتاژتبلیغی/اگر بخواهیم مکمل‌های ورزشی را به بیانی ساده تعریف کنیم باید آن‌ها را ابزاری خوراکی برای افزایش توانایی ساختن ماهیچه در بدن شخص ورزشکار به‌حساب بیاوریم. مکمل‌ها بسیار متنوع هستند از قبیل مولتی‌ویتامین‌ها، پروتئین و کراتین و سپس چربی سوز (ال کارنیتین) و گینر و ...

html>

روش‌های تشخیص مکمل تقلبی

بدن ورزشکاران به مکمل های ورزشی نیاز ویژه‌ای دارند، چرا که اغلب رژیم غذایی معمولی نمی‌تواند پاسخگوی نیازشان باشد. به همین دلیل شناخت مکمل بدنسازی اصل و خرید مکمل بدنسازی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مطلب روش های تشخیص مکمل تقلبی را شرح داده‌ایم. همراه ما باشید.

مکمل ورزشی چیست؟

اگر بخواهیم مکمل‌های ورزشی را به بیانی ساده تعریف کنیم باید آن‌ها را ابزاری خوراکی برای افزایش توانایی ساختن ماهیچه در بدن شخص ورزشکار به‌حساب بیاوریم. مکمل‌ها بسیار متنوع هستند از قبیل مولتی‌ویتامین‌ها، پروتئین و کراتین و سپس چربی سوز (ال کارنیتین) و گینر و ...

ازجمله موادی که بیشترین استفاده را به‌عنوان مکمل های ورزشی دارند، مکمل‌های ویتامین، پروتئین، اسیدهای آمینه شاخه‌دار، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، محصولات غذایی جایگزین، کراتین، محصولات چربی سوز و لاغری و تقویت‌کننده‌های تستوسترونی هستند. این مکمل‌ها یا به‌صورت یک ترکیب واحد فروخته می‌شوند یا به‌صورت تلفیقی از چند مکمل بدنسازی فروخته می‌شوند. درواقع مکمل ورزشی یک ماده خوراکی برای افراد ورزشکار و بدنساز است که هدفشان افزایش توده عضلانی است. مکمل‌ها گاهی علاوه بر عضله سازی وظایف دیگری مانند پایین آوردن درصد چربی و چربی سوزی دارند. بعضی از مکملهای ورزشی برای افزایش سطوح انرژی در بدن استفاده می‌شوند. دراین‌بین شناخته‌شده‌ترین نوع مکمل، از خانواده مکمل‌های پروتئینی است. شخص ورزشکار در دورانی که قصد دارد حجم عضلات خود را بالا ببرد، ممکن است قادر نباشد حجم زیادی پروتئین مصرف کند. به همین دلیل است که این افراد به مصرف مکمل‌های پروتئینی روی می‌آورند. کراتین نیز از انواع مکمل‌های پرکاربرد است.

مکمل انرژی‌زای بدنسازی، مکملی است که به افزایش سطوح انرژی در بدن کمک می‌کند. مکمل‌های انرژی‌زای بدنسازی را باید بسیار با دقت مورد مصرف قرارداد. چراکه استفاده خودسرانه و بی‌رویه این محصولات منجر به ایجاد مشکلاتی در سلامتی فرد ورزشکار می‌شود. مصرف بی‌رویه این مکمل ورزشی به سیستم گوارش معده، کبد، کلیه و قلب آسیب می‌زند.

خرید مکمل بدنسازی اصل

برای تشخیص مکمل اصل از مکمل ورزشی تقلبی، راه‌هایی وجود دارد. مصرف مکمل‌های ورزشی تقلبی، عوارض خطرناکی را می‌تواند به همراه داشته باشد. به دلیل محبوبیت بسیار زیاد و تقاضای بالا برای مکمل‌های ورزشی بدنسازی موارد تقلبی آن به‌وفور در بازار یافت می‌شود. مکملهای ورزشی حتماً باید از مراکز معتبر ازجمله داروخانه‌ها خریداری شوند. مکمل‌های اصل و داروخانه‌ای، مکمل‌هایی هستند که کد IRC وزارت بهداشت دارند.

این محصولات عموماً وارداتی هستند و تحت نظارت سازمان غذا و دارو می‌باشند، معمولاً به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند. مکمل‌ها به این دلیل که فقط در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند به مکمل‌های داروخانه‌ای یا لیبل دار معروف شده‌اند. روی همه‌ی محصولات بدنسازی برچسب سازمان غذا و دارو درج‌شده است.

یکی از روش‌های تشخیص مکمل اصل کد IRC می‌باشد. این کد به‌صورت کلی از روش‌های تشخیص تقلبی یا سلامت‌محور بودن کالاهای ایرانی و خارجی است. کد IRC مجوزی است که سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به داروها و فرآورده‌های حوزه سلامت و پزشکی اعطا می‌کند. وجود این کد بر همه محصولاتی که تحت نظر سازمان غذا و دارو هستند، به این معنی تائید اصالت محصول است و توسط وزارت بهداشت مورد تائید قرارگرفته‌اند.

قیمت مکمل بدنسازی

عمده مشکل مکملهای ورزشی بالا بودن آن‌ها است. بازار مکمل های ورزشی پر است از مکمل‌های متفاوت با برندهای مختلف و اسامی متفاوت.

بسیاری از افراد به دنبال خرید بهترین مکمل بدنسازی و تهیه مکمل های بدنسازی با کمترین قیمت هستند، از همین رو ممکن است سراغ خرید مکمل‌های غیر اصل بروند. رنج قیمتی مکمل‌های بدنسازی در انتخاب این مکمل‌ها تأثیر بسیار زیادی دارند به تصور بسیاری، بدنسازی باهدف زیبایی‌اندام شاید نیاز مبرم به مصرف مکمل‌های ورزشی خاصی نداشته باشد، اما این نکته مهم است که بدنساز باید بداند پول خود را از چه طریقی و در کجا صرف خرید مکمل می‌کند. این مسئله یک واقعیت اقتصادی است. قیمت مکمل‌های بدنسازی بر اساس برند تولیدکننده مکمل، نوع آن و میزان حجم آن تعیین می‌شود. این قیمت‌گذاری توسط نهادهای نظارتی وزارت بهداشت انجام می‌شود، در کنار آن داروخانه‌ها نیز موظف به رعایت مقادیر تعیین‌شده برای قیمت مکمل بدنسازی می‌باشند.

روش‌های تشخیص مکمل تقلبی

خرید مکمل اصل از داروخانه

مکمل تقلبی و غیر اصل به بدن آسیب جدی و جبران‌ناپذیر می‌رساند. خریدن مکمل اصل، ازآنجا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم مکمل تقلبی آسیب جدی‌ای به ارگان‌های بدن ازجمله کلیه و کبد وارد می‌کند. یکی از راهکارهای تشخیص مکمل اصل، ارسال کد ۱۶ رقمی حک‌شده روی قوطی مکمل بدنسازی به شماره 20008822 است. از این طریق می‌توان از قاچاقی بودن یا نبودن کالا مطمئن شد. این‌یکی از روش‌های استعلام اصالت فرآورده‌های سلامت زیر نظر سازمان غذا و دارو به شمار می‌آید. با توجه به اینکه ممکن است مکمل از داروخانه آنلاین یا داروخانه‌های سطح شهر خریداری‌شده باشد، آن مرکز وظیفه دارد که د ۱۶ رقمی روی قوطی را برای خریدار، نمایش دهد. درصورتی‌که کالا از راه‌های قانونی وارد کشور شده باشد، نتیجه آن به خط تلفن فرد پیامک می‌شود.

آیا مکمل‌های داروخانه اصل هستند؟

تأسیس داروخانه آنلاین و مراحل دریافت مجوز آن، شرایط و دستورالعمل‌های نسبتاً زیادی دارد. تمام این دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به آن، در چند ماده و تبصره تنظیم‌شده است. پس از تائید برنامه نرم‌افزاری و سخت‌افزار که توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و همچنین در درصورتی‌که شرایط متقاضی برای تأسیس داروخانه آنلاین مورد تائید وزارت بهداشت و دانشکده علوم پزشکی قرار بگیرد و همچنین پس از انجام مراحل کارشناسی، مؤسس سایت می‌تواند از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نماد الکترونیک دریافت کند. پس‌ازآن دانشگاه علوم پزشکی پس از اخذ نماد الکترونیکی برای طرح موضوع در کمیسیون قانونی ماده 20 امور داروخانه‌ها در راستای صدور مجوز فروش اینترنتی یک‌ساله اقدام می‌کند.

در بازه زمانی یک‌ساله تمام فعالیت‌های سایت و داروخانه آنلاین زیر نظر سازمان‌های مربوطه بررسی می‌شود. طبیعی است که در صورت مشاهده هرگونه فعالیتی که مغایرت داشته باشد با قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌های صادرشده از سوی سازمان غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی، مدت اعتبار مجوز فروش اینترنتی تمدید نخواهد شد و در پی آن، مجوز فروش اینترنتی داروخانه نیز به‌طور خودکار باطل می‌شود.

ازجمله قوانین موجود در این زمینه اعمال نظارت بر کنترل اصالت کالا، شرایط نگهداری، شکل ظاهری، تاریخ‌مصرف، سری ساخت، نحوه تدارک و عرضه محصولات است.

مسئله نظارت بر روی سایت‌های داروخانه آنلاین به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت جامعه به‌صورت جدی و دقیق انجام می‌شود. نارت جدی بر سایت‌ها داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز، باعث می‌شود متقاضی با خیال راحت، محصولات بهداشتی و زیبایی، مکملهای غذایی، مکمل‌های ورزشی و بدنسازی، تجهیزات پزشکی و خانگی و دیگر محصولات داروخانه‌ای را تهیه نماید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها