رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 565233

ایرانیان در سربالایی حداقل امنیت غذایی

ساعت 24 -  سیاستمداران ایرانی که آمریکاستیزی را در پله نخست راهبردهای نظام جمهوری اسلامی نشانده‌اند می‌توانند به خود آفرین بگویند که در این راه همه نیروی کشور را به کار گرفته و پا پس نگذاشته‌اند، اما از سوی دیگر نیک می‌دانند این مدالی که بر سینه آویخته‌اند  بدون  مابه‌ازا نبوده است و ایرانیان و سرزمین ایران نیز با گرفتاری‌های کوچک و بزرگی روبه‌رو بوده و تاوان داده‌اند.

نا امنی
html>

یکی از بدترین تاوان‌هایی که ایران داده و در حوزه اقتصاد سیاسی جا می‌گیرد. رشدهای پرنوسان و کم‌رونق و نیز نرخ‌های تورم دورقمی در همه این سال‌ها بوده و هست. رشد اندک ایران و نیز نرخ تورم فزاینده به رشد تهیدستی و اندوه در میان شهروندان منجر شده است. گزارش‌های رسمی تهیه شده از سوی مرکز آمار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی و البته حتی نگاه از سر اشاره در میان شهروندان ایرانی نشان می‌دهد قدرت خرید کاهنده ایرانیان به تنگدستی منجر شده و شمار قابل اعتنایی از شهروندان از خرید حداقل‌های غذایی نیز ناتوان شده‌اند.یک مقام بهداشتی در ایران هشدار داده بحران اقتصادی مزمن به تشدید قابل‌توجه سوءتغذیه در بخش‌هایی از ایران منجر شده است. زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ایران به خبرگزاری ایلنا گفته که «افزایش ناامنی غذایی به ویژه در مناطق محروم مشاهده شده است.» خانم عبداللهی از جمله گفته که لاغری کودکان زیر پنج سال، به عنوان یکی از شاخص‌های سوءتغذیه در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی بالا رفته و ظرف دو سال نزدیک به دو برابر شده است. به گفته او هم‌اکنون ۱۲ درصد کودکان زیر پنج سال در سیستان‌وبلوچستان و هشت درصد در خراسان‌جنوبی دچار این مشکل هستند.

از سوی دیگر نیک می‌دانیم اگر چشم‌انداز روشنی برای فردای ایران در برابر دیده‌های جوانان نباشد و آنها در غبار راه بروند و ندانند رشد اقتصادی و نیز رشد اشتغال دست‌کم در یک دوره میان‌مدت به دست خواهد آمد بر انبوه اندوه آنها اضافه شده و راه‌های ناشناس را آزمایش خواهند کرد. آیا دولت رییسی می‌تواند با این دست‌فرمانی که در پیش گرفته است و هنوز در اندیشه بالا نگه داشتن پرچم آمریکا و غرب‌ستیزی است‌، راهی هم برای روزگار خوش‌تر و یا دست کم روزنه‌هایی برای کمتر فقیرتر شدن ایرانیان بیابد؟ حالا که هر سه قوه اداره‌کننده جامعه در دست نیروهای انقلابی و هم‌رای و همراه است و غرب‌گرایان از صحنه مدیریتی کشور بیرون رانده شده‌اند دیگر بهانه‌ای برای تهیدست ماندن شهروندان و نابودی آرام‌آرام زیرساخت‌ها نیست. کاری کنید شهروندان حداقل امنیت غذایی را به سادگی از دست ندهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها