رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571129

پشت پرده تاخیر 30 دقیقه‌ای در بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان

شرکتی که ورزش را گروگان گرفته است

ساعت 24 - روز دوشنبه در ورزشگاه آزادی بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان با ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. دلیل این تاخیر ورود شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به بحث تبلیغات محیطی لیگ بود.

html>

از چند روز پیش از شروع بازی پرسپولیس- صنعت نفت شرکت توسعه و تجهیز و سازمان لیگ سر سهم شرکت از تبلیغات محیطی به مشکل خوردند. این شرکت در روز بازی اجازه ورود مسوولان امور تبلیغات سازمان لیگ را به استادیوم نداد. سازمان لیگ هم اجازه شروع بازی را صادر نکرد تا جنجال هفته هفتم شکل بگیرد. این مشکل هنوز هم پابرجاست و رقم اختلافی چیزی در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای هر بازی است؛ رقمی که فصل پیش کمتر از ۲۵۰ میلیون تومان بود و این فصل افزایشی ده برابری پیدا کرده.
شرکت توسعه و تجهیز یکی از بازوهای اقتصادی وزارت ورزش به حساب می‌آید. وظیفه این شرکت از نامش مشخص است و در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه‌های ورزشی کشور نظیر آزادی و انقلاب را در اختیار دارد. مدیر فعلی این شرکت نیز علیرضا عاصم‌یوسفی است که در ابتدای دوره وزارت حمید سجادی جانشین حسن کریمی شد. به اعتقاد بسیاری از اهالی ورزش شرکت توسعه و تجهیز یکی از ناشفاف‌ترین بخش‌های مدیریت ورزش در ایران به حساب می‌آید. شرکتی که به قول محمدرضا داورزنی رییس فدراسیون والیبال عوض اینکه کمک‌حال ورزش باشد تبدیل به بار روی دوش شده است.
آبان امسال داورزنی معاون سابق وزارت ورزش با انتقاد از رویه شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی گفت: «در دوران هاشمی‌طبا، شرکتی را به نام شرکت توسعه و تجهیز تاسیس کردیم و قرار بود این شرکت کمک کند تا سالن‌ها و امکانات ورزشی در اختیار هیات‌ها و فدراسیون‌های ورزشی قرار بگیرد. چرا باید فدراسیون‌ها به شرکت توسعه و تجهیز اجاره بدهند؟» داورزنی پیش از این در مهر ۹۹ شرکت توسعه و تجهیز را مورد انتقاد قرار داده بود و گفته بود حتی بابت اتاقی که در فدراسیون دارد مجبور است به این شرکت اجاره بدهد!
نحوه انتخاب مدیران شرکت توسعه و تجهیز همواره جنجالی بوده است. در دوره مسعود سلطانی‌فر ایشان یکی از دوستان نزدیکش به نام حسن کریمی فرماندار سابق دماوند را به این سمت گماشت. حسن کریمی در آخرین روزهای حضورش در شرکت توسعه و تجهیز قصد داشت به مدت ۲۰ سال بهره‌برداری از پیست اسکی دیزین را واگذار کند که با ورود سازمان بازرسی این کار متوقف شد. در آن قرارداد که به ترکمانچای ورزش معروف شد آمده بود که شرکت بهره‌بردار در ۴ سال اول اجاره‌ای پرداخت نکند.
برق گرفتگی کودک ۶ ساله در ورزشگاه آزادی به دلیل سهل‌انگاری پیمانکاران ورزشگاه که همکار شرکت توسعه و تجهیز بودند دیگر دسته گلی بود که در زمان مدیریت کریمی به آب داده شد.
حمید سجادی در نخستین انتصاباتش علیرضا عاصم‌یوسفی تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های صداوسیما را به ریاست این شرکت منصوب کرد. بعد از این انتصاب اهالی ورزش سوال کردند مجری صداوسیما را چه به شرکت توسعه و تجهیز؟ بی‌ارتباطی یوسفی با مقوله ورزش از صحبت‌های این مدیر در برنامه فوتبال برتر روز دوشنبه مشخص شد. یوسفی در اظهاراتی عجیب، علت افزایش ۱۰ برابری سهم شرکت توسعه را خودداری سازمان لیگ از پرداخت درآمدها از محل تبلیغات محیطی ذکر کرد. یوسفی تاکید کرد سازمان لیگ برای برگزاری بازی‌های خود، باید سهم ورزشگاه‌ها را از محل تبلیغات محیطی پرداخت کند. این در حالی است که بحث تبلیغات هیچ ارتباطی به مالکان مجموعه‌های ورزشی ندارد و مالکان ورزشگاه صرفا می‌توانند مبلغ اجاره خود را دریافت کنند.
یوسفی در ابتدای ورودش به شرکت توسعه و تجهیز احمد مددی مدیرعامل سابق استقلال را به عنوان رییس مجموعه ورزشی آزادی منصوب کرد. مددی در دوران حضورش در استقلال به دلیل ضعف‌های مدیریتی زیاد مورد انتقاد جامعه ورزش قرار گرفته بود. روز ۲۷ آبان خبر دزدی از مجموعه ورزشی آزادی رسانه‌ای شد. دزدها کابل‌های برق ساختمان نیمه‌کاره فدراسیون دوچرخه‌سواری را به سرقت بردند. همچنین سارقان تلاش داشتند پمپ آب مجموعه ورزشی آزادی را نیز به سرقت ببرند! احمد مددی در واکنش به این اتفاقات گفت از روسای فدراسیون‌ها که ساختمانشان در مجموعه ورزشی آزادی است خواسته مراقب اموال‌شان باشند.
شرکت توسعه و تجهیز در ماجرای واگذاری تبلیغات محیطی جانب استقلال را گرفته است و مقابل سازمان لیگ ایستاده. باشگاه استقلال قول داده در هر بازی که میزبان باشد در صورت در اختیار داشتن تبلیغات محیطی قدرالسهم شرکت توسعه و تجهیز یعنی یک میلیارد و سیصد میلیون تومان را بپردازد. آبی‌ها از ابتدای فصل جاری به دنبال در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی در بازی‌های خانگی هستند که با مخالفت سازمان لیگ مواجه شده است. روز دوشنبه شرکت توسعه و تجهیز تلاش کرد با راه ندادن عوامل تبلیغات و جنجال رسانه‌ای سازمان لیگ را تحت فشار بگذارد. شرکت توسعه و تجهیز دلیل دریافت اجاره از فدراسیون‌ها و داشتن سهم از تبلیغات را نوسازی و ساخت و تجهیز اماکن ورزشی عنوان می‌کند. این در حالی است که بافت فرسوده ورزشگاه‌ها روز به روز بیشتر شده و اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. این شرکت حتی در پرداخت حقوق کارمندان خود که به گفته داورزنی هزار نفر می‌شوند هم ناتوان است. مهره ماه سال ۹۹ کارکنان شرکت توسعه با تجمع مقابل ساختمان اداری این شرکت در محل باشگاه انقلاب تهران نسبت به هفت ماه کار بدون حقوق معترض شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها