رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575212

الشرق الاوسط گزارش داد:

فرانسه به خاطر تحریکات اسرائیل به ایران سخت می گیرد

ساعت۲۴-در شرایطی که ایران قبلا از عملکرد فرانسه در مذاکرات وین به تندی انتقاد کرده و پاریس را به ایفای نقش «پلیس بد» در این مذاکرات متهم کرده بود، اکنون مقامات ایرانی از «عملکرد عاقلانه» فرانسوی ها در مذاکرات سخن می گویند که برای اسرائیل خوشایند نیست. به همین علت بود که تل آویو بار دیگر به سراغ پاریس رفت تا آن را به اتخاذ مجدد مواضع سخت گیرانه تر و ایجاد تعادل در برابر اهمال کاری آمریکایی ها تشویق کند.

اسراییل
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل اواخر هفته گذشته مستقیما با رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، تماس تلفنی گرفت تا با او درباره پرونده هسته ای ایران و مذاکرات وین گفت وگو کند. تماس مستقیم لاپید با مکرون و نادیده گرفتن ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی اش به این معناست که اسرائیل متوجه شده درباره مسائل خارجی، رئیس جمهوری فرانسه تصمیم گیرنده است نه وزیر امور خارجه، به همین علت بهتر است مستقیما با طرفی که تصمیم گیرنده است تعامل کند.

محافل دیپلماتیک اروپایی در پاریس، نگرانی اسرائیل و تلاش های سیاسی و دیپلماتیک تل آویو در کشورهای اروپایی ذیربط در مذاکرات هسته ای با ایران را با پیشرفت های به دست آمده در این مذاکرات در هفته اخیر مرتبط می دانند. هدف اسرائیل از این تلاش ها، سوق دادن مذاکره کنندگان اروپایی به سمت اتخاذ مواضع سختگیرانه تر در برابر ایران است زیرا تل آویو گمان می کند مذاکره کنندگان آمریکایی به هر قیمتی می خواهند به توافق برسند.

ناظران باور دارند که طرف های غربی شرکت کننده در مذاکرات وین (آمریکا و اروپا) اسرائیل را از پیشرفت های به دست آمده در این مذاکرات مطلع می کنند. شاید به همین علت است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در تغییر لحن آشکار ضمن آن که قدرت های جهانی را به اتخاذ مواضع سخت گیرانه تر علیه ایران در وین دعوت کرد، افزود: طبعا ممکن است توافق خوبی به دست آید و طبعا ما معیارها را می دانیم. او همچنین گفت: اسرائیل به طور پیش فرض با هر توافقی با ایران مخالف نیست.

روز پنجم ژانویه کنونی رسانه های اسرائیلی به نقل از ژنرال آهارون حالیفا که در نشست کابینه سخن می گفت اعلام کردند، وضع اسرائیل با دستیابی به توافق در وین بهتر از دست نیافتن به توافق خواهد بود. از لاپید هم نقل شد که توافق خوب، برای اسرائیل رویداد خوبی خواهد بود. این لحن خوش بینانه مقامات اسرائیلی، همسو با ابراز خوش بینی کشورهای طرف مذاکره ایران در وین بود که همگی از پیشرفت در مذاکرات سخن گفتند.

در شرایطی که ایران قبلا از عملکرد فرانسه در مذاکرات وین به تندی انتقاد کرده و پاریس را به ایفای نقش «پلیس بد» در این مذاکرات متهم کرده بود، اکنون مقامات ایرانی از «عملکرد عاقلانه» فرانسوی ها در مذاکرات سخن می گویند که برای اسرائیل خوشایند نیست. به همین علت بود که تل آویو بار دیگر به سراغ پاریس رفت تا آن را به اتخاذ مجدد مواضع سخت گیرانه تر و ایجاد تعادل در برابر اهمال کاری آمریکایی ها تشویق کند.

موضع پاریس از این نظر اهمیت دارد که فرانسه طی شش ماه آینده ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و می تواند بر شرکای اروپایی خود و سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله در خصوص مذاکره با ایران، تاثیر بگذارد. همچنین فرانسه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد که قطعا مکرون در آن شرکت خواهد کرد و بدون شک، نشان دادن رفتار سختگیرانه در وین – مانند نقشی که پاریس در مذاکرات پیش از دستیابی به توافق سال 2015 بازی کرد – از نظر انتخاباتی به نفع او خواهد بود.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها