رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 575823

علت آزمایش های موشکی متوالی و سریع کره شمالی

نگران نبودن پیونگ یانگ برای پکن

ساعت۲۴-کره شمالی ظاهرا نگران نارضایتی چین نیست، اگرچه تشدید تنش ها در آستانه بازی های المپیک برای پکن چندان مناسب نیست. چین اخیرا آمریکا و نه کره شمالی را مسئول تشدید تنش ها دانست. نشانه ای از جو احتمالا آرام بین پکن و پیونگ یانگ، از سرگیری ترافیک مرزی است.

پیونگ
html>

فاصله بین آزمایش های موشکی کره شمالی به طور مداوم کوتاهتر می شود. به گفته منابع کره جنوبی، این رژیم روز دوشنبه بار دیگر دو موشک کوتاه برد شلیک کرد؛ در حالی که به گفته خود پیونگ یانگ، روز جمعه نیز دو موشک کوتاه برد از وسایل نقلیه ریلی پرتاب کرد. چند روز پیش تر هم دو بار موشک های مافوق صوت را آزمایش کرده بود. در مورد دلایل این فعالیت ها فقط می توان حدس و گمان زد.

جائو تانگ، کارشناس تسلیحات از اندیشکده کارنگی برای صلح بین‌الملل در پکن گفت: «دلیل اینکه آنها تعداد آزمایش‌ها را افزایش دادند، احتمالا این است که کره شمالی فشار سیاسی کمتری برای عقب‌نشینی از آزمایش های موشکی اش احساس می‌کند.» از یک طرف، تهدید جنگ در اوکراین و درگیری با روسیه، حواس آمریکا را پرت کرده است. البته به این تحولات عقب نشینی امریکا از افغانستان و همچنین تظاهرات در قزاقستان را نیز باید افزود.

از سوی دیگر، پیونگ یانگ به خوبی می‌داند که آمریکا تحت رهبری جو بایدن، تحریم‌ها علیه کره شمالی را تا زمانی که این کشور امتیازی در مورد برنامه هسته‌ای خود ندهد، کاهش نخواهد داد. بدون چشم‌اندازی برای پیشرفت دیپلماتیک، کره شمالی دلیل کمتری برای تلاش به منظور باز نگه داشتن کانال های گفت وگو دارد.

نزدیک شدن به کره جنوبی نیز در آینده نزدیک قابل انتظار نیست. امیدها برای گفت وگوهای دیپلماتیک در حاشیه بازی های المپیک با لغو نهایی حضور کره شمالی نقش بر آب شده است. کره جنوبی گفت آزمایش موشکی روز دوشنبه از فرودگاه سونان در پیونگ یانگ انجام شد.

به گفته ستاد کل ارتش سئول، این دو پرتابه قبل از سقوط در دریا، تا مسافت 380 کیلومتر و ارتفاع 42 کیلومتر پرواز کردند. یکی از مقامات به خبرگزاری یونهاپ گفت به نظر می رسد هدف این آزمایش ها، بهبود توانایی پرتاب موشک های متوالی با افزایش دقت باشد.

کره شمالی ظاهرا نگران نارضایتی چین نیست، اگرچه تشدید تنش ها در آستانه بازی های المپیک برای پکن چندان مناسب نیست. چین اخیرا آمریکا و نه کره شمالی را مسئول تشدید تنش ها دانست. نشانه ای از جو احتمالا آرام بین پکن و پیونگ یانگ، از سرگیری ترافیک مرزی است. روز یکشنبه، پس از تقریبا دو سال، قطاری از کره شمالی به مقصد شهر مرزی داندونگ چین حرکت کرد.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها