رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 587185

جلیلی در جلسه کمسیون ویژه برجام به ظریف چه گفت؟

ساعت24-نقوی حسینی گفت: تیم دیپلماسی می‌کوشد توافقی از سر عزت ملی و با رعایت اصول نظام جمهوری اسلامی به دست آید و تن به هر توافقی نمی‌دهد.

html>

یک سال از انتخاب سید ابراهیم رئیسی می‌گذرد و حدود ۱۰ماه هم از آغاز به کار دولت سیزدهم. به همین بهانه شاید بشود قضاوتی نسبی از عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی ارائه کرد.

سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس، درباره این موضوع گفت: «آقای رئیسی در جریان انتخابات به مهم‌ترین محورهای حوزه دیپلماسی اشاره کرد و وقتی دولت سیزدهم شروع به کار کرد، آن محورها پیگیری شد که یکی از مهمترین‌هایش برقراری ارتباط با کشورهای همسایه بود. یکی از نقدهای وارده به دولت قبل غفلت از این ظرفیت بود؛ به این معنی که گویا ارتباط با کشورهای همسایه فراموش شده بود».

او ادامه داد: «می‌بینیم که در همین مدت که هنوز یک سال هم از فعالیت دولت نگذتشه، کشورهای متعدد همسایه به ایران آمده‌اند و سندهای همکاری هم امضا شده است زیرا دولت کنونی به ضرورت استفاده از ظرفیت ارتباط با همسایگان به درستی پی برده است تا از این رهگذر بتوانیم دربرابر زورگویی‌های نظام سلطه بایستیم و در عمل تحریم‌ها را هم خنثی کرده باشیم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «محور دیگر دولت در حوزه دیپلماسی تقویت ارتباط با کشورهای شرقی بود. دولت با نگاهی درست مبتنی بر اینکه همه ظرفیت‌ها در غرب خلاصه نمی‌شود، شروع به کار کرد که نتیجه عینی‌اش تفاهم‌نامه‌های راهبردی بلندمدت با چین و روسیه است؛ از سوی دیگر عضویت ایران در پیمان شانگهای هم بسیار مهم بود و دولت توانست یک دستاورد بزرگ را رقم بزند».

این نماینده سابق مجلس همچنین اظهار کرد: «محور سوم کوچک‌انگاشتن موضوع برجام و گره‌نزدن سرنوشت آن به مسائل داخلی بود. به یاد داریم که دولت آقای روحانی همه‌چیز را به برجام گره می‌زد و حتی آب‌خوردن مردم را هم در گرو برجام می‌دانست که این شیوه به کلی در دولت سیزدهم کنار گذاشته شد. البته دولت آقای رئیسی برجام را کنار نگذاشت و همکاری‌های لازم با آژانس را هم ادامه داد و پای میز مذاکره هم حاضر شد اما در عین حال مذاکرات درباره سرنوشت برجام بخش کوچکی از برنامه‌های حوزه دیپلماسی دولت فرض شد و در این مذاکرات هم مواضع جمهوری اسلامی ایران به درستی بیان شد و از خطوط قرمز عدول نشد که همین شرایط اروپایی‌ها و آمریکا را در بن‌بستی سخت قرار داده است که نمی‌دانند باید چه کار بکنند».

نقوی حسینی در پایان درباره عملکرد تیم دیپلماسی دولت گفت: «در ارزیابی عملکرد تیم دیپلماسی باید به نگاه و اندیشه مذاکره‌کنندگان توجه کنیم. به یاد دارم، در کمیسون ویژه برجام که آقای ظریف و تیمش آمده بودند، آقای جلیلی هم حضور داشت و نکته خوبی را به آقای ظریف گفت؛ آنکه اگر ما می‌خواستیم توافقی مانند برجام را بپذیریم، در مدتی خیلی کوتاه‌تری چنین توافقی را منعقد می‌کردیم. او اشاره کرد که مهم آن بود که در توافق خطوط اصلی نظام رعایت می‌شد نه آنکه به هر قیمتی توافقی به دست آورده شود. آقای جلیلی درست می‌گفت زیرا معنا ندارد که با پرداخت هر هزینه‌ای صرفا یک توافق بسته شود. دولت کنونی و تیم دیپلماسی هم می‌کوشد اگر توافقی به دست می‌آید، توافقی از سر عزت ملی و با رعایت اصول نظام جمهوری اسلامی باشد و تن به هر توافقی نمی‌دهد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها