رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590840

رزمایش بیسابقه چین در اطراف تایوان آغاز شد

ساعت24-خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه گزارش داد: یک روز بعد از دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از جزیره تایوان که پکن آن را قلمرو خود می داند، چین پنجشنبه (امروز) رزمایش نظامی بی‌سابقه ای را در ۶ نقطه اطراف تایوان آغاز کرد.

html>

رویترز به نقل از تلویزیون دولتی چین (CCTV) گزارش داد این رزمایش آغاز شده و تا روز یکشنبه ادامه خواهد یافت و شامل شلیک مستقیم به آب ها و حریم هوایی اطراف تایوان می شود.

مقام های تایوان گفته اند این رزمایش، قوانین سازمان ملل را نقض می کند و حمله به حریم سرزمینی تایوان و چالشی مستقیم برای حمل و نقل آزاد هوایی و دریایی است.

به نوشته رویترز، مقامات تایوان این رزمایش را «غیرقانونی» و «غیرمسولانه» توصیف کرده اند.

روزنامه گاردین نیز درباره این رزمایش گزارش داد: تایوان این رزمایش را که شامل آزمایش های موشکی و سایر «عملیات نظامی» در نزدیکی خط ساحلی تایوان است - به عنوان نقض قوانین بین المللی توصیف کرده است.

سخنگوی کابینه تایوان با ابراز محکومیت جدی این رزمایش، همچنین گفته است که تارنماهای وزارت دفاع، وزارت خارجه و دفتر ریاست جمهوری مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

در پکن، تدابیر امنیتی در منطقه اطراف سفارت آمریکا در روز پنجشنبه نیز همچون سراسر این هفته به طور غیرمتعارفی شدید بود. هیچ نشانه‌ای از اعتراض یا درخواست برای تحریم محصولات آمریکا وجود نداشت.

وزارت دفاع تایوان گفت: چهارشنبه شب، تنها چند ساعت پس از عزیمت پلوسی به کره جنوبی، هواپیماهای ناشناس، احتمالا پهپادها، بر فراز منطقه جزایر دورافتاده «کینمن»تایوان به پرواز درآمده است.

پلوسی، در تایوان به مقامات این کشور وعده همبستگی آمریکا را داد و گفت خشم چین نمی تواند رهبران جهان را از سفر به آنجا باز دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع چین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که پکن در واکنش به پلوسی به تایوان، مجموعه‌ای از «رزمایش‌های نظامی هدفمند» را آغاز خواهد کرد.

وزارت دفاع چین افزود: رزمایش‌های مشترک هوایی و دریایی را در اطراف تایوان و مانورهای دوربرد با مهمات واقعی را در تنگه تایوان انجام خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام بازدارنده جدی در برابر اقدامات تشدید کننده و منفی اخیر آمریکا در ارتباط با تایوان و هشداری جدی به نیروهای جدایی طلب است که به دنبال استقلال هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها