رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590889

خسارت 35 میلیارد ریالی سیل در سیستان و بلوچستان

ساعت 24-مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیل اخیر تاکنون ۳۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در بخش‌های کشاورزی، راهداری، شهرداری ‌ها، منابع طبیعی، برق، آب، مسکن و عشایر به این استان خسارت وارد کرده است.

html>

علیرضا شهرکی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: سیل اخیر سیستان و بلوچستان ناشی از بارندگی‌های سامانه مونسون، بر اساس برآوردهای انجام شده تاکنون بیش از هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی، هشت هزار میلیارد ریال به راهداری شمال و هشت هزار میلیارد ریال نیز به راهداری جنوب این استان خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین این سیل موجب شد تا چهار هزار و ۵۰۰میلیارد ریال به حوزه شهرداری ها، ۱۰۵ میلیارد ریال به منابع طبیعی، ۱۴۵ میلیارد ریال به زیرساخت های برق، یکهزار و ۳۷۰ میلیارد ریال به زیرساخت های آب، ۴۳۵ میلیارد ریال به حوزه مسکن، ۳۷۰ میلیارد ریال به حوزه عشایری و سه هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال در سایر بخش‌ها به استان خسارت وارد شود.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این مقدار خسارت بر اساس گزارش های ارسالی تا کنون است، افزود: قطعاً امکان افزایش این آمار و ارقام نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: میزان آخرین بارش ثبت شده در ایستگاه زاهدان ۳۲.۵میلی‌متر، زهک ۳۲.۶،کنارک ۶۶، چابهار ۳۷.۶، زرآباد۳۶.۵، پلان ۲۵، هیرمند ۲، هامون ۱.۵، زابل۱.۵، نصرت آباد ۴۹.۸، میرجاوه ۵.۲، سراوان ۴۷.۷، سوران ۲۴ ، قصرقند ۴۷، نیکشهر ۲۹.۲، فنوج ۲۰، اسپکه ۱۸.۵، راسک ۳۵.۹، خاش۱۰.۴۰، نوک آباد ۷.۵، بزمان ۱۰۳، دلگان ۳۳، بمپور۹.۴ و ایرانشهر۲۷.۲ میلی‌متر بوده است.

شهرکی تصریح کرد: فصل بارندگی های مونسون در سیستان و بلوچستان، از ابتدای فصل تابستان در مناطق مرکزی و جنوبی استان به صورت هر ساله وجود دارد که میزان بارش ها به صورت نقطه ای در برخی از مناطق بسیار زیاد و قابل توجه است.

وی گفت: ارتفاعات مناطق نزدیک به شهرستان های تفتان و خاش شاهد بیشترین ریزش باران بوده اند، به نحوی که میزان بارش ثبت شده از ایستگاه «سنیپ» در روز پنجشنبه پنجممردادماه حدود ۱۰۸ میلی متر بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: برآورد اولیه از رواناب حاصل از بارندگی ها بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده که این موضوع باعث افزایش آبدهی قنوات، چاههای آشامیدنی و کشاورزی و دیگر منابع آبی در سطح استان شده است.

وی با اشاره به ابلاغ ۲۳ هشدار جوی، دریایی و موارد احتیاطی به ستاد پیشگیری مدیریت بحران افزود: استقرار و به کارگیری بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و تجهیزات دستگاههای اجرایی، نهادها و ارگان ها و بخش خصوصی، استقرار ۶۸۰ تیم عملیاتی، امدادی و خدماتی از هلال احمر، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق، ارتباطات، سپاه، راهداری جنوب و شمال استان، نیروی انتظامی و شهرداری ها، فعالیت هشت هزار و ۷۰۰ نفر نیروی امدادی و خدماتی جمعیت هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، برق، آب و ارتباطات به صورت شبانه روزی برای موضوع امدادرسانی به آسیب دیدگان را می‌توان از مهمترین اقدامات انجام شده برای کاهش خسارات سیل دانست.

شهرکی با اشاره به نجات ۱۰ نفر و رهاسازی تعداد ۶۰ مورد خودروی گرفتار سیلاب در محورهای مواصلاتی استان، مناطق شهری و روستایی توسط تیم های مدیریت بحران ادامه داد: تمهیدات ویژه برای تامین آرد خبازی ها و عدم کمبود نان در مناطق تحت خطر اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای سوخت رسانی به خودروهای امدادی و خدماتی مشغول کار در موضوع مقابله با حادثه سیلاب در شهرستان ها و تشکیل کارگروه تامین امنیت سیلاب در نیروی انتظامی و اتخاذ تمهیدات ویژه برای تامین امنیت مناطق تحت خطر سیلاب و آبگرفتگی و انجام ماموریت های عملیاتی برای جلوگیری از تخریب اموال، حفظ نظم و نگهداری از اموال مردم آسیب دیده و حفاظت از محل های اسکان اضطراری نیز از جمله اقدامات انجام شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی به موقع موجب به حداقل رسیدن خسارات و همیاری مردم شد خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی گسترده از طریق برنامه های صدا و سیما و فضای مجازی برای آگاهی بخشی به مردم برای رعایت موارد احتیاطی از جمله، عدم تردد و اسکان در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، عدم صعود به ارتفاعات، خودداری از انجام سفرهای غیرضروری، ذخیره سازی اقلام ضروری برای مدت ۷۲ ساعت، عدم انجام فعالیت های صید و صیادی نیز صورت گرفت.

وی بیان کرد: تیم‌های راهداری شمال و جنوب استان، پلیس راه و انتظامی در نقاط حادثه خیز جاده ای مستقر و ارتباط مسیرهای قطع شده را در کوتاهترین زمان ممکن وصل کردند.

شهرکی اظهارداشت: توزیع غذای گرم در مناطق آسیب دیده بویژه شهر نصرت آباد، پیش بینی مکان های مناسب برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان احتمالی از بارندگی و سیلاب در شهرستان های مختلف ( بیشتر تمرکز استفاده از فضاهای مدارس)، پاکسازی و بازگشایی مسیر حرکت آب در رودخانه ها، کانال ها و مسیل ها لایروبی و پاکسازی دهانه ورودی و خروجی پل ها در مسیر های مواصلاتی، کلر سنجی و بررسی و بازدید مخازن آب آشامیدنی، مراقبت بهداشتی و درمانی از مادران باردار و حدود ۴۰۰ نوزاد و کودک شیرخوار در سطح استان، انجام ۵۰ مورد نظارت بهداشتی و درمانی بر سمپاشی، ضدعفونی و گندزدایی و نظارت بر دفن اجساد حیوانات تلف شده، ذخیره سازی مناسب در مخازن آب شهرهای استان و آبرسانی سیار به مناطق روستایی نیز تا کنون انجام شده است.

وی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ۴۰ منزل مسکونی شهری و روستایی دچار تخریب و حدود ۳۰۰ منزل نیازمند تعمیرات است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها