رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599635

وزیر دفاع چین به همتای آمریکایی: تایوان خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد

ساعت24-وزرای دفاع چین و آمریکا امروز (سه‌شنبه) دومین گفت‌وگوی حضوری خود در سال جاری میلادی را برگزار کردند؛ در دیداری که انتظار نمی‌رود به پیشرفت‌های بزرگی برسد اما می‌تواند اهمیت ارتباطات در زمان بحران و دیدگاه‌های متفاوت درباره تایوان را مورد بررسی قرار دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ماه ژوئن در سنگاپور با ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین دیدار کرد، این اولین دیدار آنها پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت است که خشم چین را برانگیخت چرا که این جزیره خودگردان را بخشی از قلمروی خود به حساب می‌آورد.

ملاقات لوید آستین و وی فنگه در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع آسه‌آن در سیم ریپ کامبوج برگزار می‌شود. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که دیدار این دو مقام در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شد.

وزیر دفاع چین، به همتای آمریکایی خود گفت. تایوان کانون اصلی منافع و توجه چین است و خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد. تصمیم درباره تایوان مربوط به چین است و هیچ نیروی خارجی حق دخالت ندارد.

وی گفت که ایالات متحده باید به منافع اصلی چین احترام بگذارد و امیدوار است که بتواند یک سیاست منطقی و عملی در قبال چین اتخاذ کند و روابط را به مسیر قبلی بازگرداند.

پکن به طور پیوسته تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از چین می‌داند. پیش از این، رسانه‌های دولتی چین به نقل از تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفته بودند که دلیل اصلی وضعیت کنونی روابط چین و ایالات متحده این است که ایالات متحده قضاوت راهبردی اشتباهی انجام داده است. تان گفت چین مسئول وضعیت کنونی روابط نیست.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز به همتای چینی خود بر لزوم بهبود ارتباطات بحران تاکید کرد و در عین حال نگرانی خود را در مورد رفتار "خطرناک فزاینده" هواپیماهای نظامی چین ابراز کرد.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای پس از این نشست گفت، آستین در دومین دیدار رو در رو خود با ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین در سال جاری، اهمیت «گفت‌وگوی اساسی در مورد کاهش ریسک استراتژیک و افزایش ایمنی عملیاتی» را مورد بحث قرار داد.

رایدر گفت: او (آستین) نگرانی‌های خود را در مورد رفتار خطرناک‌ هواپیماهای چین در منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داد که خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

یک مقام ارشد ایالات متحده یک مقام دفاعی که خواست نامش فاش نشود، گفت که آستین و وی گفتگوی "طولانی" در مورد تایوان داشتند و همچنین در مورد راه اندازی مجدد برخی از مکانیسم هایی که پس از سفر پلوسی لغو شده بود در ماه های آینده صحبت کردند. این مقام مسئول گفت: این انتظار وجود دارد که برخی از سازوکارهایی که در شش ماه گذشته مسدود شده اند، مجدداً راه اندازی شود.

نشست امروز پس از دیدار سه ساعته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی، با هدف جلوگیری از گسترش روابط تیره به جنگ سرد جدید صورت می‌گیرد.

علی‌رغم تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، مقامات نظامی ایالات متحده مدت‌هاست که به دنبال حفظ خطوط ارتباطی باز با همتایان چینی خود برای کاهش خطر درگیری احتمالی یا مدیریت هرگونه حادثه بوده‌اند. پس از دیدار آستین و وی فنگه در ژوئن، رئیس پنتاگون گفت که گفت‌وگوهای او با همتای چینی خود گام مهمی در تلاش برای توسعه مسیرهای ارتباطی بود.

روابط بین چین و ایالات متحده متشنج شده است و تنش میان این دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر مسائل زیادی، از تایوان و سوابق حقوق بشر چین گرفته تا فعالیت نظامی این کشور در دریای چین جنوبی بدتر شده است.

سفر ماه اوت نانسی پلوسی به تایوان هم به تنش‌ها دامن زد و بعد از آن چین مانورهایی نظامی در اطراف این جزیره برگزار کرد. ایالات متحده گرچه هیچگونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما طبق "قانون" خود را به تامین تجهیزاتی برای این جزیره به منظور "دفاع از خودش" ملزم ساخته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها