رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 603739

پیش بینی دقیق ساعت 24 از رفتار ارزی فرزین

ساعت  24 - در همان روزی که محمد رضا فرزین رییس بانک مرکزی شد ساعت 24 نوشت " وی روش های مدیریتی تمامیت خواهی دارد و برای اینکه سازمان خود را کامیاب نشان دهد حاضر است سازمانهای دیگر کنترل کند و آنها را تحت برنامه خویش در آورد. به نظر می رسد تلاطم های شدید دردرون هیات دولت راه می افتد که یک سر آن فرزین خواهد بود"  درهمان روزها د کتر محمد طبیبیان اقتصاددان نامدار ایرانی در باره داستان قیمت دلار و آمد وشد رییس تازه برای بانک مرکزی و رییس پیشسن در صفحه تلگرامی خود نوشت:

فرزین
dir="RTL" style="text-align:right">خبر جدید این که رئیس کل بانک مرکزی تغییر کرده و شخص جدیدی به جای قبلی منصوب شده است. با شنیدن این خبر مطلب زیر را به برخی دوستان یاد آوری کردم : من همیشه یادم می افتد به داستان تاریخی حاکم مراغه که مردم این شهرهمزمان با استقبال از حاکم جدید حاکم قبلی معزول را با کتک از شهر بیرون می کردند . گرچه این سرنوشت همه حاکم ها بود بعدی هم هرگز درس نمی گرفت. بد نیست یاد آور شویم این رئیس جدید هم علیرغم این که چه دستوراتی به او داده شود کار چندانی از ایشان ساخته نیست" ساعت 24 روز 28 دی ماه با تیتر گیج کردن بازار ارز از آشفتگی ها ی احتمالی تصمیم های گیج کننده فرزین نوشت . حالا روزنامه دنیای اقتصادنیز با عنوان سرگیجه دربازار ارز نوشته است :

با اینکه روز گذشته سیاستگذار از حضور جدید خود در بازار آزاد و افزایش سقف عرضه ارز از ۲هزار یورو به ۵هزار یورو خبر داده بود، اما بررسی‌های میدانی حاکی از این است که عمده عرضه ارز با روش جدید صورت نگرفت و نرخ‌های دلار نیز برای فعالان بازار مبهم بود. پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که بسیاری از ارکان بازار نیز از تصمیمات جدید بانک مرکزی مطلع نبودند.محمدرضا فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی کشور روز گذشته در پیامی توییتری از ورود نهاد بازارساز به معاملات آزاد ارزی خبر داد. به گفته این مقام مسوول از امروز، بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی از این پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

انتشار سخنان مذکور در ساعات ابتدایی بازار موجب افت قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی شد که در راستای این افت قیمتی، نرخ ارز مذکور از پله نهم کانال ۴۴ هزار تومانی به پله چهارم این کانال رسید. اما این در حالی است که بررسی‌های به عمل‌ آمده از روند معاملات رسمی بازار متشکل حاکی از آن است که نرخ شاخص ارزی در این‌گونه از معاملات افزایش چشمگیر داشته و به نرخ بازار آزاد نزدیک شده است. از سوی دیگر نرخ دیگر ارزها مانند یورو از آن حذف شده و نه تنها در میان صرافان و خریداران بلکه در میان مقامات بازارهای رسمی نیز سردرگمی وجود داشته و برنامه جدید بازارساز نیازمند شفاف‌سازی بیشتر است.

دیروز سه‌شنبه ۴ بهمن ماه معاملات رسمی و غیررسمی بازار ارز تهران ۲ روند کاملا متفاوت را سپری کردند. هر برگ اسکناس دلار آمریکا در نخستین معاملات بازار آزاد روز گذشته با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۴۴ هزار و ۶۵۰ تومان آغاز به کار کرد، اما در ادامه معاملات روز گذشته روند کاهشی ارز مذکور شیب بیشتری به خود گرفت و تا انتهای معاملات نقدی بازار روز سه‌شنبه به رقم ۴۴ هزار و ۳۳۰ تومان رسید. اما برخلاف روند کاهشی دلار آزاد در روز گذشته، نرخ این اسکناس خارجی در معاملات بازار متشکل ارزی کشور رشد چشمگیری داشت و به نرخ بازار آزاد نزدیک شد. در حالی که نرخ دلار متشکل در روزهای اخیر در محدوده کانال قیمتی ۳۹ هزار تومانی نوسان می‌کرد، روز گذشته افزایش چشمگیر ۳ هزار و ۳۴۶ تومانی را تجربه کرده و در سطوح قیمتی انتهای کانال ۴۲ هزار تومانی معامله شد. بازتاب افت نرخ دلار آزاد در معاملات بازار سکه نیز مشاهده شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۷۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که افت قیمت‌های مذکور تنها در نرخ سکه طلا طرح جدید نبود و هر قطعه نیم و ربع سکه نیز نسبت به نرخ روز دوشنبه به ترتیب ۵۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته و در کانال‌های ۱۴ و ۹ میلیون تومانی معامله شدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها