رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633460

از کف رفتن «میدان گازی آرش»

ساعت 24 - دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم بیش از آنکه آورده مشخصی برای کشور داشته باشد، یک مانور داخلی برای دستاوردسازی بوده است. حذف محترمانه ایران از میدان گازی آرش و بهره‌برداری عربستان و کویت از آن بیش از هر زمانی موید ناتوانی دستگاه سیاست خارجی و البته وزارت نفت در بازپس‌گیری حق ایران است.

در روزهای گذشته کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار‌ و برداشت روزانه 800 میلیون فوت مکعب گاز از این میدان را هدف‌گذاری کرده‌اند. این دو کشور شرکتی مشترک به نام «الخلیج» را تاسیس کرده‌اند تا به صورت مشترک و واحد، به برداشت از میدان گازی آرش مشغول شوند. موضوعی که مانند سال‌های اخیر واکنش جدی و قاطعی از سوی ایران دریافت نکرده است. ایران در حال حاضر ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با همسایگانش دارد و در اکثر میدان‌های در حال بهره‌برداری، از سایر کشورها در میزان تولید عقب مانده است. میدان گازی آرش یکی از آن‌ها است. این میدان در شمال خلیج فارس در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت نفتی ژاپنی «ای ـ او ـ سی» ، کشف شد. هرچند که معاون حقوقی رئیسی می‌گوید که میدان آرش را ایران کشف کرده و برای پرهیز از تنش با همسایگانش از آن بهره‌برداری نکرده است. ذخیره در‌جای گاز این میدان ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای آن هم نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود. میدان گازی آرش، یکی از میادین استراتژیک توسعه نیافته ایران و با ناحیه بی‌طرف بین کویت و عربستان مشترک است. ایران می‌گوید که تقریباً ۴۰ درصد ساختمان نفتی و گازی میدان آرش در آب‌های ایران واقع شده است.مشکل اصلی در تعیین مرز دریایی بین طرفین است. ایران و کویت در چهار دهه اخیر بر سر منابع این میدان و در کل تعیین مرزهای دریایی (آبی) با هم اختلاف داشتند. ابتدا فرض بر این بود که میدان آرش فقط میان ایران و کویت مشترک است، اما با لرزه‌نگاری سه بعدی، گستره میدان به سمت عربستان هم گسترش یافت. سکوت و انفعال دولت رئیسی دستگاه دیپلماسی ایران بارها گفته که این میدان مشترک است، اما کویت و پس از آن عربستان بر این موضوع اصرار می‌کنند که ایران حقی در این میدان ندارد. بسیاری بر این باورند که دولت ایران باید به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کند، اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تمایلی به حقوقی کردن این پرونده ندارد و ترجیح می‌دهد که با سکوت مساله را پیش ببرد.

از دو سال پیش به این سو که دو کشور رسما کارهای بهره‌برداری، انتخاب پیمانکار و نقشه‌های میدان را آغاز کرده‌اند و حالا شاهد توافق عربستان و کویت هستیم، وزارت امور خارجه جز بیانیه صادر کردن و اظهارات خنثای سخنگویش و وزارت نفت بجز سکوت طولانی، هیچ اقدام عملی انجام نداده‌اند. در تازه‌ترین واکنش وزیر امور خارجه ایران به صورت تلویحی از کویت خواسته موضوعات و اختلافات را در رسانه‌ها مطرح نکند. روزنامه توسعه ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها