رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123172

نسخه سبز

img alt="نسخه سبز" src="http://vista.ir/include/articles/images/936d670a95fddb286f251f921ee97419.jpg" />

به طور كلی بیماری به جز تاثیرات فیزیكی نامطلوبی كه برای فرد بیمار به جای می گذارد، پیامدهای خانوادگی و اجتماعی دیگری نیز دارد. در واقع با بیمار شدن یك فرد بزرگسال، كلیه اموری كه توسط او چه در خانه و چه در اجتماع صورت می گرفته است، مسكوت مانده و یا با همان كیفیت قبلی انجام نمی پذیرد. بیمار شدن كودك نیز چندین بزرگسال را درگیر می كند. به این ترتیب، در نهایت شرایط زندگی از حالت عادی خود خارج می شود؛ لذا برای رهایی هرچه سریع تر از بستر هر بیماری در كنار مداوای پزشكان با داروهای شیمیایی و دستورات حاشیه ای، راه های دیگری نیز وجود دارد كه كاربرد آنها نه تنها بی ضرر است بلكه در تسریع بهبودی بسیار سودمند نیز است.در این جا ابتدا به چند دستورالعمل رایج و توصیه شده توسط پزشكان برای بیماری سرماخوردگی پرداخته و سپس نحوه استفاده از چندگیاه دارویی و برخی از سبزی ها را با این هدف معرفی می كنیم:
ـ استراحت كردن و نوشیدن مایعات فراوان به خصوص در حالت گرم، مانند چای و شیر، لازمه بهبود هرچه سریع تر بیماری سرماخوردگی است.
ـ شست وشوی مكرر مجاری بینی و انتهای حلق با سرم نمكی و یا محلول آب و نمك گرم در طول روز، از جمله دیگر دستوراتی است كه همواره توسط پزشكان توصیه می شود. نمك، ضدعفونی كننده بوده و از گسترش عفونت ها با منشا باكتریایی جلوگیری می كند.
ـ كنترل درجه حرارت بدن هرچند ساعت یك بار در طول این بیماری به خصوص مراحل آغازین آن، ضروری است. همان طور كه می دانید، درجه حرارت طبیعی بدن انسان ۳۷ درجه سانتی گراد است؛ در نتیجه دمای بدن، هرچه از این میزان بالاتر باشد، تب محسوب می شود. به محض رویت میزان اضافی از دمای بدن بر روی درجه، سعی در پایین آوردن و در واقع طبیعی كردن آن كرده و از انجام كارهایی كه این دما را بالاتر می برد، بپرهیزید. به عنوان مثال پوشیدن لباس های گرم توسط بیمار، انداختن چندین پتو و لحاف بر روی او و استراحت در نزدیكی منبع گرمازایی متمركز مانند شومینه و بخاری همگی از جمله عوامل بالابرنده دمای بدن هستند و هنگامی كه دمای بدن به ۴۰ درجه و یا بالاتر برسد، در افراد به خصوص بچه ها بسیار خطرناك بوده و ممكن است سبب بروز تشنج شود. لذا در صورت بروز تب بالا، همزمان با مراجعه به پزشك و انجام دستورات او، لباس اضافی بیمار را از تن بیرون آورده و سعی كنید درجه حرارت بدن او را به طرق ممكن، مانند خیس كردن حوله و یا اسفنج در آب خنك و یا محلول آب و الكل و تماس با قسمت هایی از بدن بیمار مانند پیشانی، پشت و یا شست وشوی پای بیمار در یكی از مایعات یاد شده، پایین آورید. در شرایطی حتی نیاز به لخت كردن مریض به خصوص بچه ها (البته در هوای مناسب اتاق به لحاظ دما) وجود دارد. در ضمن نوشیدن مایعات مختلف شامل آب، آب میوه، چای و دفع مكرر آن در پایین آمدن دمای بدن او بی تاثیر نیست.
ـ از آنجا كه منابع گرمازا به خصوص از نوع متمركز مانند شومینه و بخاری، هوا را خشك می كند، همواره رطوبت مورد نیاز در محیط را با قرار دادن كاسه ای و یا كتری پر از آب بر روی اجاق گاز و یا بخاری و در صورت وجود بیمار در خانه با ریختن اندكی محلول اكالیپتوس در آن تامین كرده و یا در صورت داشتن دستگاه بخور از آن برای مرطوب كردن هوای فضای خانه به خصوص اتاق بیمار استفاده كنید. ولی به منظور آن كه بخارات و هوای گرم بیشتر و به طور مستقیم از مجاری تنفسی وارد بدن بیمار شود، بهتر است با انداختن حوله ای بر روی سرش و همچنین بر روی ظرف در حال جوش حاوی آب و یا مخلوطی از مواد مختلف در آب و تنفس عمیق تا هرچند دقیقه كه برای او (بیمار) قابل تحمل است، این بخارات را به دستگاه تنفسی خود وارد كند.
البته برخی از گیاهان نیز وجود دارند كه دارای خواص دارویی بوده و خوردن و همچنین بخور دادن آنها برای بهبودی بیماری های گوناگون تاثیر بسزایی دارند. در این جا به چند نمونه این گیاهان و دستور استفاده از آنها اشاره می كنیم:
ـ بخور مخلوط مقداری كاه و تخم گشنیز در آب، برای سرماخوردگی و ناراحتی های سینوسی و خروج ترشحات ناشی از آن بسیار مفید است.
برای این منظور دود ناشی از تخم گشنیز، به روش درست كردن اسپند را نیز توصیه می كنند.
ـ آویشن و گل بنفشه را به میزان مساوی مخلوط كرده و با مقدار مناسبی آب بجوشانید. بخارات ناشی از این مواد در حال جوش را بخور داده و باقی مانده را پس از صاف كردن بنوشید.
ـ مقداری ریحان و پونه خشك را به میزان مساوی با هم مخلوط كرده و درون كاسه ای پر از آب ریخته و درحالت جوش بر روی اجاق گاز، بخور دهید. (ترجیحاً از ریحان بنفش استفاده كنید).
ـ بخور بخارات ناشی از جوشیدن مخلوط مساوی پرسیاوشیان، آویشن و ریحان در آب نیز برای سرماخوردگی بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراكی می توانید استفاده كنید.
توضیح: بخور كلیه مخلوط های فوق را به صورت یاد شده در فوق با حوله انجام داده و پس از پایان بخور تا خشك شدن كامل رطوبت و عرق موجود در سر و صورتتان و همچنین از دست رفتن دمای حاصل از بخارات، حوله را از روی سر و صورت خود كنار نزنید تا بدن دمای ناشی از آن را كم كم از دست دهد.
نكته: برای دم كشیدن هرچه بیشتر و سریع تر مواد فوق، بهتر است آنها را درون ظرفی دردار مانند قوری بریزید و پس از حرارت دادن به مدت ۷ الی ۸ دقیقه طبق دستور بخور داده و یا از بقیه جوشانده آنها به صورت خوراكی استفاده كنید.
ـ برای كاهش سرفه ها و گلودرد و همچنین در برخی مواقع جهت جلوگیری از گسترش سرماخوردگی با منشا سرما، روزی چندبار محلول یك لیوان آب جوشیده داغ و یك قاشق غذاخوری سرپر عسل و چندقطره لیموترش را با هم مخلوط كرده و بنوشید.
ـ برای از بین رفتن خارش گلو، مكیدن چندعدد میخك بسیار مفید است.
ـ بخور آب و روغن میوه كاج نیز از جمله بخورهای بسیار مفید برای سرماخوردگی است.
ـ سیر علاوه بر خواص مختلف دارویی، به جهت آلیسین موجود در آن، دارای خاصیت ضدویروسی نیز است. بنابراین همواره توصیه می شود در وعده های غذایی خود چه در هنگام سلامت و چه به خصوص در زمان بیماری سرماخوردگی از سیر استفاده كنید ولی مشكل اینجاست كه بوی بد ناشی از آن سبب شده است بسیاری از مردم از خوردن سیر در غذاهای روزانه خود صرفه نظر كنند. البته امروزه قرصه هایی نیز تحت عنوان قرص های سیر با حفظ خواص دارویی آن تولید شده كه خوردن آنها بهتر از نخوردن سیر است.
نكته: می گویند خوردن یك قاشق غذاخوری عسل و یا یك عدد سیب خوراكی پس از صرف غذای حاوی سیر، از بوی حاصل از آن می كاهد.
ـ شما می توانید یك حبه سیر را در آب به صورت نیم پز درآورده و پس از رنده كردن یا له كردن آن در یك لیوان شیر به صورت خوراكی مصرف كرده و یا گلوی خود را با آن شست وشو دهید.
مصرف سیر برای عفونت های ریه ای با منشا سرماخوردگی نیز مفید است.
ـ شلغم نیز از جمله سبزی هایی است كه خوردن آن همواره در روزهای بیماری سرماخوردگی توصیه می شود. رایج ترین طریقه استفاده از شلغم به صورت پخته با نمك یا شكر و یا استفاده از آن در آش و یا سوپ های ساده مخصوص سرماخوردگی است ولی بسیاری از افراد به خصوص بچه ها به جهت دوست نداشتن طعم پخته این ریشه غده ای، از مصرف آن صرفه نظر می كنند، در حالی كه به دو روش دیگر نیز می توان از خواص شلغم بهره مند شد:
۱ـ شلغم را پوست كنده و به صورت خام بر روی سالاد فصل رنده كرده و میل كنید.
۲ـ پس از شستن شلغم، بدون پوست كندن، قسمت بالای آن را با چاقو به صورت افقی برش بزنید، كمی از داخل شلغم را به وسیله قاشق مرباخوری گود كرده و فضای خالی را با یك قاشق مرباخوری شكر پر كنید. سپس قسمت بریده شده را مانند در بر روی شلغم محتوی شكر قرار دهید. این كار را با چند شلغم انجام دهید. سپس درون كاسه ای در كنار هم چیده و در یخچال به مدت یك شب تا صبح بگذارید. پس از طی این مدت هنگامی كه در هر یك از شلغم ها را باز كنید، با كاسه ای پر از محلول آب شلغم و شكر مواجه می شوید. این كار را تا دو بار برای هر شلغم نیز می توانید انجام دهید. شربت حاصل را درون لیوانی ریخته و میل كنید. این شربت برای بچه هایی كه خوردن شلغم خام برای آنها امكان پذیر نبوده و از طعم شلغم پخته نیز خوششان نمی آید، بسیار مناسب است. شما می توانید مانند دارو روزی چندبار از این شربت، به آنها بخورانید.
منابع:
Simple home
Herbal Remedies
۱۰,۰۰۱ Hints

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها