رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 123533

لس آنجلس تایمز: روابط آمریکا- عربستان شکننده تر است

ساعت 24- روزنامه لس آنجلس تایمز با تاکید بر اینکه «روابط آمریکا و عربستان بیش از هر زمان دیگری شکننده است»، نوشت: مقامات آمریکایی در محافل خصوصی، خشم خود را در قبال سعودی ها پنهان نمی کنند و در سوی دیگر نیز مقامات سعودی آشکارا از عدم حمایت واشنگتن از ریاض ناراحت هستند.

آمریکا و عربستان
«دایله مک ماناس» نویسنده مطلب افزوده است: خاندان سلطنتی عربستان به وحشت افتاده اند و این چالشی در روابط آمریکا و عربستان است. سعودی ها اکنون محاصره شده اند. در شمال «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش قول داده است حکومت پادشاهی عربستان را سرنگون کند و در جنوب نیروهای سعودی در حال جنگ با نیروهای انصارالله یمن هستند و در نهایت در شرق از ایران می هراسد.

در ادامه این مطلب لس آنجلس تایمز آمده است: مقامات عربستان در داخل نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. مقامات سعودی مخالفان خود را سرکوب کرده و نویسندگان، وکلای حقوق بشر را زندانی کرده اند.


بهای کم نفت نیز مشکلاتی را در بودجه دولت عربستان ایجاد کرده و این در حالی است که جمعیت این کشور که به کمک های مربوط به مسکن و مالی عادت کرده رو به افزایش بوده است.


لس آنجلس تایمز در ادامه نوشته است: خانواده آل سعود با بحران جانشینی نیز مواجه است. ملک سلمان 80 ساله که سال گذشته به پادشاهی رسید در محافل خصوصی از سوی دیپلمات ها فردی فرتوت خوانده شده است.


در حالیکه که حکومت عربستان زمانی پایه ثبات محافظه کاران بود، ترس کنونی آن ها را غیرقابل پیش بینی کرده است.


حکومت آل سعود در روزهای آغازین سال جدید میلادی خبر از اعدام 47 نفر از زندانیان در این کشور از جمله شیخ نمر روحانی شیعه داد.


اعدام این روحانی در عربستان موجی از حوادث را به همراه داشت. تظاهرات در ایران، قطع روابط ریاض با تهران و دنباله روی برخی کشورهای عربی در مورد روابط با ایران از جمله این رویدادها بود.


لس آنجلس تایمز نوشته است: در گذشته شاهزاده های سعودی معمولا می توانستند در زمینه تنش ها در برابر ایران، بر حمایت های آمریکا اتکا کنند، اما در مقطع زمانی کنونی این پشتیبانی وجود نخواهد داشت.


«چارلز فریمن» سفیر اسبق آمریکا در ریاض گفت: مدت ها پیش از آغاز دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» ما، شاهد وخامت در روابط آمریکا و عربستان بودیم زیرا روابط دو کشور به طور کلی براساس منافع و نه ارزش ها است.


لس آنجلس تایمز در این باره نوشته است: دهه ها بود که آمریکا به نفت عربستان نیاز داشت اما اکنون به لطف نفت شیل تولید داخل، عربستان را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان پشت سر گذاشته است.


فریمن افزود: مقامات سعودی به حرف آمریکا گوش ندادند و نتیجه گیری آنها این بود که تنها راه موثر این است، هر کاری که خودشان صلاح می دانند، انجام دهند. مقامات واشنگتن از ریاض خواسته بودند که شیخ نمر را اعدام نکنند، اما آنان نسبت به این توصیه بی توجه بودند.


لس آنجلس تایمز در پایان نوشته است: عربستان و آمریکا کمتر از گذشته به یکدیگر نیاز دارند و هرچند شریک یکدیگر هستند، اما شرکایی هستند که روابطی سردتر و دورتر از همیشه دارند.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها