رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 181271

کارشناسان هشدار می‌دهند:

امیدها برای پایان ایدز رو به خاموشی است

ساعت ۲۴- کارشناسان بهداشت و سلامت هشدار می‌دهند با توجه به کاهش قدرت داروهای ایدز، افزایش تعداد مبتلایان و کاهش بودجه جهانی، اکنون می‌توان گفت تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری پیشرفتی نداشته و حتی شاید ایدز یک بار دیگر خارج از کنترل شود.

ايدز
dir="RTL">به گزارش روزنامه گاردین، سازمان ملل سال ۲۰۳۰ را برای «پایان ایدز» هدف‌گذاری کرده و شماری از کشورهای دنیا از جمله امریکا با قبول تعهدات مالی، از این چشم‌انداز حمایت کرده‌اند.

اما آنچه که در عرصه عمل و واقعیت دیده می‌شود، به ویژه در کشورهای رو به توسعه بسیار متفاوت است. بسیاری از کارشناسان معتقدند اپیدمی ایدز کماکان رو به پیشرفت است و شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری که در حال حاضر روی رقم ۱.۵ میلیون نفر در سال ثابت مانده، می‌تواند یک بار دیگر خارج از کنترل شود.

پروفسور پیتر پیوت، مدیر سازمان مقابله با ایدز در سازمان ملل به گاردین می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم شعار پایان ایدز تا سال ۲۰۳۰ واقع‌گرایانه باشد، حتی گمان می‌کنم چنین شعاری غیرسازنده هم هست. چنین ادعایی این تصور را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که همه‌چیز رو به راه است، معضل تمام شده و اکنون می‌توانیم به سراغ کار دیگری برویم. خیر، ایدز کماکان یکی از مرگبارترین عوامل در دنیاست.»

در کنفرانس بین‌المللی ایدز که اخیرا در دوربان، آفریقای جنوبی برگزار شد، بیل گیتس از معضلات پیش روی تلاش‌ها برای مهار ایدز خبر داد.

گیتس که بنیادی را برای سرمایه‌گذاری کلان جهت مقابله با ویروس اچ.‌ای.‌وی تاسیس کرده، گفت: «اگر همچنان به کارهایی مشغول باشیم که تاکنون انجام داده‌ایم، شمار مبتلایان به اچ.‌ای.‌وی حتی از نقطه اوج قبلی، فراتر خواهد رفت.»

گیتس افزود: «برای نوشتن فصل پایانی ایدز، ضروری است که شیوه‌های جدیدی برای درمان و پیشگیری پیدا کنیم.»

با وجود اقدامات پیشگیرانه، هر ساله در سراسر دنیا، نزدیک به دو میلیون نفر که ۶۰ درصد از آنها دختران و زنان جوان هستند، به جرگه مبتلایان به ویروس اچ.‌ای.‌وی اضافه می‌شوند.

به گزارش ساعت ۲۴، در کشورهای رو به توسعه، اچ.‌ای.‌وی در مقابل داروهایی که برای درمان و بهبود مبتلایان استفاده می‌شود، مقاوم شده است. این به معنای آن است که مبتلایان جدید، به داروهای دیگری نیاز دارند که در حال حاضر، در دسترس نیست. از سوی دیگر، کشورهای اصلی پرداخت‌کننده کمک‌های مالی، در حال کم کردن کمک‌های خود هستند. در سطح جهان، ۳۸ میلیون نفر با ویروس اچ.‌ای.‌وی به زندگی خود ادامه می‌دهند. از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر داروهایی مصرف می‌کنند که از سرایت ویروس به دیگران جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها