رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 184788

گمانه زنی معاون سیاسی وزارت کشور در دوران اصلاحات در گفت و گو با ساعت ۲۴

احمدی نژاد نمی آید، قالیباف می آید/اصولگرایان ناچار اند از روحانی حمایت کنند

ساعت ۲۴-«احمدی نژاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی شود. او وارد رقابتی نخواهد شد که نتیجه آن شکست سنگین باشد.» این را مرتضی مبلغ می گوید. او معاون سیاسی عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور کشور دولت اصلاحات بوده و البته سابقه مطبوعاتی هم داشته است.

مرتضی مبلغ
مبلغ در گفت و گو با ساعت ۲۴، از احتمال نامزد شدن محمد باقر قالیباف از سوی اصولگرایان گفت و تحرکات اخیر او را انتخاباتی قلمداد کرد. افزون بر این، از او پرسیدیم آیا ممکن است روحانی چرخشی به سمت اصولگرایان داشته باشد و شنیدیم:«مواضع روحانی روشن است و اگر می خواست به سمت اصولگرایان برود، می توانست زودتر از این ها این کار را بکند.» مصاحبه ساعت ۲۴ با مرتضی مبلغ را بخوانید:

آقای مبلغ با توجه به حملات اخیر به آقای روحانی که به نظر بی سابقه می رسد و اینکه فاصله چندانی هم به انتخابات نمانده، تلقی شما از موضع گیری جریان های تندرو در ماه های پیش رو و اتفاقات عمده سیاسی که ممکن است در این ماه ها رخ بدهد چیست؟

حملاتی از این جنس که اکنون نوک پیکان آنها به سمت آقای روحانی است تازگی ندارد. حمله به آقای روحانی و دولت او از همان ابتدا آغاز شد و روز به روز هم اوج گرفت. یکی از نقاط عطف این حملات هم پس از انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفند ماه سال گذشته بود که طی آن عملیات روانی بسیار گسترده، تخریب های بی سابقه و سیلی از تهمت ها و افتراها را شاهد بودیم. با این همه، موضع گیری انتخاباتی مردم و رویکرد مثبت و سازنده ای که آنها نشان دادند، در واقع به منزله پیامی روشن و یک «نه» بزرگ به تندروها بود.

با این همه، متأسفانه حتی این پیام روشن هم موجب نشد تندروها سر عقل بیایند و از پیله ای که به دور خود پیچیده بودند خارج شوند. در واقع اکنون مشخص شده است که همه این تخریب ها و حملات کاملاً انتخاباتی است و هر چند ممکن است جنبه های دیگری هم داشته باشد، وجه بارز آن در راستای انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته است. من فکر می کنم این ها قصد دارند به ریاست جمهوری آقای روحانی پایان بدهند. آنها در این راستا در درجه اول قصد دارند کاری کنند آقای روحانی اصلاً وارد فرآیند انتخابات نشود و در درجه دوم هم اگر ایشان وارد گود شد، با سیاه نمایی و تخریب کاری کنند که اصلاً نتواند رأی بیاورد.

نکته ای که وجود دارد این است که این جریان در تخریب و سیاه نمایی مرزی برای خودش قائل نیست و در کشوری که مدعی دین داری و اخلاق مداری است، ما شاهد حجم بی سابقه ای از تهمت، افتراء و تخریب علیه چهره ها هستیم. با این همه اما اگر کوچکترین توجهی به واقعیت ها بشود، علی القاعده هیچ کدام از نهادها نباید اجازه بدهند این حجم از ضد اخلاق، ارزش شکنی و دروغ و افتراء در کشور ما وجود داشته باشد. نکته عجیب تر هم این است که برخی سکوت کرده اند و صرفاً نظاره گر این روند هستند. در عین حال باید این را هم اضافه کنم که تندروها با این اقدامات نمی توانند تأثیری بر افکار عمومی بگذارند، چرا که مردم سالهاست با این روش های نخ نما شده آشنا هستند و با طرز فکر تندروها و آسیب هایی که از این طریق به کشور وارد شده، بیگانه نیستند.

اقدامات تندروها به نظر بنده دو نتیجه به دنبال دارد. یکی اینکه روز به روز انزجار و تنفر عمومی نسبت به این جریان افزایش پیدا می کند و دیگری هم آسیب های تاریخی ای است که به انقلاب، ایران و جامعه وارد می کنند. من هم مانند بسیاری متعجب و متأثر هستم از اینکه چرا قاطبه مسئولان نسبت به این جریان بی توجهی نشان می دهند.

برخی چهره های جریان اصولگرا، مانند برخی از اعضای مؤتلفه در اظهارنظرهایی گفته اند که ممکن است در انتخابات سال آینده از آقای روحانی حمایت کنند. این گونه اظهارنظرها به نظر می رسد در واقع پرتاب کردن توپ به زمین آقای روحانی باشد تا آنها ببینند که می توانند رییس جمهور را به سمت خودشان بکشانند یا نه. به نظرتان اصولاً امکانش هست که آقای روحانی چرخشی به سمت اصولگرایان داشته باشد؟

بسیار بعید است آقای روحانی در مواضع اصولی خودشان تجدید نظر کنند و دلایل این مسأله هم روشن است. سابقه آقای روحانی به روشنی نشان دهنده مواضع ایشان است و اگر قرار بود چرخشی به سمت اصولگرایان داشته باشند یا در اثر دروغ گویی ها و افترازنی ها خم به ابرو بیاورند، می توانستند زودتر از اینها این کار را بکنند.

نکته دوم این است که آقای روحانی خودشان هم می دانند که در صورت چرخش به سمت اصولگرایان، سرمایه اجتماعی ای که اکنون در اختیار ایشان قرار دارد، از دستشان خارج می شود. در واقع مردم به خاطر خود آقای روحانی و نام او نیست که از ایشان حمایت می کنند بلکه حمایت آنها به دلیل مواضع روحانی و دنبال کردن منافع و مصالح ملی از سوی ایشان است.

اما اگر قرار باشد اصولگرایان به سمت آقای روحانی بیایند، اتفاق مثبتی رخ داده است. اصولگرایان می دانند که نمی توانند در انتخابات سال آینده رقیبی جدی برای آقای روحانی به صحنه بیاورند و به همین دلیل بر اساس منافع جناحی خودشان ترجیح می دهند به سمت روحانی چرخش داشته باشند. در واقع اصولگرایان معتدل هم کم کم برخی از آثار منفی تندروی ها را حس کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که باید از جریانات تندرو دوری کنند.

در این ماه ها علاوه بر احمدی نژاد که مشخص نیست مورد تأیید یا رد شورای نگهبان باشد، نام افرادی مانند سردار قاسم سلیمانی و محمدرضا باهنر هم به عنوان نامزدهای احتمالی جریان اصولگرا شنیده می شود. فکر می کنید رقیب آقای روحانی در جریان مقابل کدام یک از چهره های سیاسی باشند؟

به نظر من احمدی نژاد پیش از آنکه بخواهد مورد تأیید یا رد شورای نگهبان قرار بگیرد، اصلاً در انتخابات شرکت نخواهد کرد. تحرکات اخیر احمدی نژاد هم اهداف دیگری دارد که از حوصله این مصاحبه خارج است. او پایگاه و میزان رأی خودش را می داند و دو انتخابات گذشته هم نشان داد وضعیت ایشان در آرای مردمی به چه شکل است و از طرف دیگر نظرسنجی های تازه هم نشان می دهند که او پایگاه رأی چندانی در میان مردم ندارد. احمدی نژاد وارد رقابت انتخاباتی ای که در نهایت به شکست سنگین او بینجامد وارد نمی شود.

در مورد اصولگرایان هم به غیر از آن دسته از آنها که به دولت نزدیک شده اند و تندروهایی که تعدادشان زیاد نیست، سایر اصولگرایان در حال حاضر وضعیت مشخصی ندارند، برنامه روشنی هم برای انتخابات ندارند و حتی نامزدهای آنها برای ورود به انتخابات هم مشخص نشده است. در واقع نام هایی که مطرح هستند و شما هم به آنها اشاره کردید تنها بر اساس گمانه زنی مطرح شده اند.

تنها چهره سیاسی ای که من حدس می زنم ممکن است وارد رقابت های انتخاباتی بشود، محمد باقر قالیباف است. قالیباف اخیراً تحرکات انتخاباتی ای داشته که ممکن است نشانه ای از تمایل او برای ورود به گود انتخابات باشد. با این همه، هنوز نمی توان به روشنی در مورد نامزد احتمالی این طیف از اصولگرایان با قطعیت نظر داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها