رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 250397

ترزا می: امنیت خلیج فارس امنیت انگلیس است

ساعت 24- 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه طی سخنانی در کنفرانس اقتصادی 'سرمایه گذاری و تجارت قطر و انگلیس ' با بیان اینکه 'امنیت خلیج فارس امنیت انگلیس' است، بر گسترش همکاری امنیتی و دفاعی لندن و دوحه تاکید کرد.

ترزا می
«ترزا می» در دومین روز از کنفرانس دو روزه 'سرمایه گذاری و تجارت قطر و انگلیس' که در شهر بیرمنگام برگزار شد، گفت: زمانی که افتخار سخنرانی در شورای همکاری های خلیج فارس در دسامبر گذشته را داشتم خاطر نشان ساختم که رابطه انگلیس و متحدان ما در خلیج فارس نه تنها دارای ابعاد تاریخی، بلکه اساس و بنیان آینده مشترک ما را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه «امنیت خلیج فارس امنیت انگلیس است» افزود: ما با چالش های تروریستی و افراط گرایی مشترکی مواجه هستیم؛ همانطور که هفته گذشته شاهد فاجعه تروریستی در لندن بودیم.


«ترزا می» با اشاره به اهمیت رابطه میان انگلیس و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای دو طرف ، افزود: از طریق گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری قادر خواهیم بود تا مشاغل جدید و فرصت های تازه ای را برای مردم ایجاد کنیم.


وی همچنین با اشاره به حضور شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر در این کنفرانس بیان داشت: حضور شخصیت های بلند پایه انگلیسی و قطری در این کنفرانس موید اهمیتی است که دو طرف برای گسترش روابط دو جانبه قائل هستند.


نخست وزیر انگلیس افزود: در حال حاضر انگلیس نخستین مقصد سرمایه گذاری قطر به شمار می رود که با ارزش سرمایه ای معادل 35 میلیارد پوند، هتل مجلل اکانیک شارد تا واحدهای مسکونی جدید در دهکده المپیک را در برمی گیرد.


وی ادامه داد: قطر نیز سومین بازار بزرگ صادرات انگلیس در خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود.


«ترزا می» افزود: اما این هفته من امیدوارم که ما قادر باشیم رو به جلو حرکت کنیم و فصل جدیدی از یک مشارکت تازه را برای مردم مان رقم بزنیم.


وی با اشاره به امضاء تفاهم نامه موسوم به «چشم انداز قطر تا سال 2030» که به گفته وی شامگاه دوشنبه گذشته صورت گرفت، افزود: این تفاهم نامه سبب تعمیق همکاری ها میان دو دولت و شرکت های تجاری دو طرف در بخش های آموزشی، سلامت، علوم، تحقیقات، نوآوری، گردشگری، فرهنگ، حمل و نقل، انرژی، خدمات مالی و توسعه شرکت های کوچک خواهد شد.


نخست وزیر انگلیس افزود: ما همچنین همکاری های امنیتی و دفاعی مان را نیز گسترش خواهیم داد و من امیدوارم که انگلیس در این زمینه به عنوان گزینه قطر انتخاب شود.


وی افزود: در بخش فضاهای مجازی، انگلیس به تقویت سامانه دفاعی قطر کمک و در بخش ورزشی نیز انگلیس برای برگزاری جام جهانی سال 2022 که در قطر برگزار خواهد شد، کمک می کند.


نخست وزیر انگلیس در همین حال از تصمیم اخیر قطر برای سرمایه گذاری پنج میلیارد پوندی در انگلیس استقبال کرد و افزود که این سرمایه گذاری نقش قابل توجهی در شکل دهی آینده انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا ایفا خواهد کرد.


«ترزا می» بیان داشت: هدف من تنها خروج از اتحادیه اروپا نیست؛ بلکه می خواهم که اقتصادی قوی و جامعه ای عادلانه از طریق اصلاحات اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنم، به طوریکه انگلیس به کشوری برای همه و نه تنها قشر خاصی بدل گردد.


وی بیان داشت: سرمایه گذاری تازه قطر در حمایت از پروژه های مختلف در خارج از لندن سبب تحقق این اهداف خواهد شد.


نخست وزیر انگلیس همچنین عنوان کرد که قرار است متعاقب این کنفرانس با سرمایه گذاران قطری در رابطه با فرصت های تجاری در انگلیس گفت وگو کند.


«ترزا می» گفت: این فرصت ها شامل سرمایه گذاری های طولانی مدت در بخش های مختلف از جمله زیر ساخت و حمل و نقلی خواهد بود.


وی تصریح کرد: این سرمایه گذاری ها نقش مهمی را در کمک به انگلیس برای شکل دهی ابزارهای جهانی شدن، که بر اساس آن جامعه جهانی از رشد اقتصادی بهره مند شود ایفا می کند.


نخست وزیر انگلیس افزود: من امیدوارم که پس از آن ما قادر باشیم که سطح همکاری های تجاری و اقتصادی مان را یک گام رو به جلو پیش ببریم.


وی افزود: انگلیس به تجارت آزاد جهانی متعهد خواهد ماند و امیدوارم که قادر باشیم این بحث ها را در نشست شورای همکاری های خلیج فارس که قرار است سال جاری در لندن برگزار شود ادامه بدهیم.


عبداله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر روز دوشنبه گذشته در جریان این کنفرانس اعلام کرد که کشورش در پنج سال آینده پنج میلیارد پوند(6.23 میلیارد دلار) در انگلیس سرمایه‌گذاری خواهد کرد.


نخست وزیر قطر افزود: این مبلغ در بخش های انرژی، مسکن، فناوری دیجیتال ، زیرساخت‌ها و خدمات سرمایه‌گذاری می شود.
براساس گزارش های منتشر شده، 'ترزا می ' و عبداله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی در نخست وزیری انگلیس نیز با یکدیگر دیدار داشته اند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها